Spasitel, bestseller i propadák: městské vozy od Peugeotu slaví 50 let

Spasitelem značky Peugeot se dá nazvat model 205. V osmdesátých letech minulého století ji vytáhl z finančních potíží a doslova zachránil před krachem. Označení Bestseller si zase zaslouží Peugeot 206. S více než 8 miliony prodanými kusy je nejprodávanějším francouzským vozem v historii automobilismu. Propadákem byl zase na svou dobu revoluční Peugeot 1007. Ukázal, že předbíhat dobu se občas nevyplácí. I tyto modely se zapsaly do historie městských vozů značky Peugeot. Letos uplynulo přesně padesát let od uvedení prvního z nich.

Za první městský vůz značky Peugeot se dá považovat model 104. Byl uveden na trh v roce 1972. Na opačném konci časové osy je elektrický Peugeot e-208. Ten se u nás prodává od začátku loňského roku. Mezi těmito dvěma modely je půl století, 10 generací a 25 milionů malých městských vozů. Pojďme si je stručně připomenout. Začněme jedničkovou řadou.

Od 104 po 108

Peugeot 104 (1972–1988): velký Peugeot v mini formátu
„Celý Peugeot v 358 centimetrech!“ Tehdejší reklamní slogan byl jednoduchý a výstižný. Malý čtyřdveřový sedan poprvé nabídl komfort, prostornost, bezpečnost a výkon hodný vyšší kategorie. Peugeot nabízel i kratší třídveřovou verzi. Více než městské auto, prostě Peugeot!

• Délka: 330 cm (3 dveře) nebo 358 cm (4 dveře)
• Výkon: 46–93 k
• 1 624 992 prodaných kusů

Peugeot 106 (1991-2003): městský… a již i elektrický!
Díky svému modernímu designu a velkorysému vnitřnímu prostoru v kombinaci s délkou výrazně kratší než Peugeot 205, s nímž se několik let vyráběl souběžně, měl Peugeot 106 velký úspěch u městské populace. Vedle široké nabídky benzinových a naftových motorů se v roce 1995 experimentovalo i s elektrickou verzí vybavenou nikl-kadmiovou baterií s dojezdem 90 km. Šlo o skvělý výkon vzhledem k tehdejším technologiím, čtvrt století před Peugeotem e-208!

Elektrický Peugeot 106

• Délka: 358 cm (3 dveře) nebo 368 cm (5 dveří)
• Výkon: 45–120 k
• 2 798 246 prodaných kusů

Peugeot 1007 (2004–2009): příliš inovativní?
Peugeot 1007 byl plný inovací. Zaprvé měl dvoje elektricky posuvné boční dveře. Zadruhé, díky své architektuře mini MPV nabízel výjimečný vnitřní prostor při malých vnějších rozměrech. A konečně v jeho nabídce byla široká škála možností přizpůsobení interiéru, a to mnohem dříve, než se to stalo módou. Předbíhat svou dobu však neznamená vždy správné řešení: Peugeot 1007 se nesetkal s očekávaným úspěchem.

• Délka: 373 cm (3 dveře)
• Výkon: 70–110 k
• 124 200 prodaných kusů

Peugeot 1007 s elektricky posuvnými dveřmi

Peugeot 107 (2005–2014): „small is beautiful“
Peugeot 107 byl především designově zdařilý vůz s velkými světlomety, díky nimž vypadala přední část vozu sympaticky, a s originální výklopnou zádí tvořenou jednoduchým kouřovým oknem dodávajícím zadní části eleganci. Peugeot 107 by také nejmenším vozem značky, který nabízel 5 dveří a 4 místa k sezení. Zkrátka měl všechny ingredience, které z něj dělaly úspěšný městský vůz.

• Délka: 343 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 54 nebo 68 k
• 819 062 prodaných kusů

Peugeot 108

Peugeot 108 (2014–…): věk dospělosti
Peugeot 108 je trochu jako Peugeot 107, který dospěl. Je pravda, že rozměrově se takřka nezměnil a stále je ideálně přizpůsobený pro jízdu ve městě. Vůz se však posunul na vyšší úroveň a získal propracovanější design, elegantnější interiér, a dokonce i verzi se stahovací plátěnou střechou. Peugeot 108 opouští dieselový pohon, což je znamením dnešní doby.

• Délka: 346 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 69–82 k
• 427 968 dosud prodaných kusů

Peugeotem 108 se jedničková sága uzavřela. Výroba tohoto modelu byla na konci loňského roku ukončena a o nástupci se zatím nemluví. Nejmenším současným vozem francouzské automobilky je tak Peugeot 208. Zastupuje dvojkovou řadu, která je podstatně úspěšnější než jedničková. Bezpochyby je nejprodávanější řadou značky. Začala už předválečným modelem Peugeot 201, za typicky městský byl ale považován až slavný Peugeot 205 neboli Spasitel.

Od 205 po 208

Peugeot 205 (1983–1998): přezdívaný „Sacré numéro“
S modelem Peugeot 205 vstoupila značka Peugeot do moderní éry. Svým designem, výkonem a rozmanitostí verzí (benzín, nafta, 3 nebo 5 dveří, kabriolet, užitková verze) si získal všeobecné uznání. Dlouhou dobu určoval velikost vozů v tomto segmentu: 370 cm. V polovině 80. let zachránil jeho obchodní úspěch značku Peugeot před důsledky kritické finanční situace a zajistil oživení značky. Jeho verze GTI (105, 115 a 130 k) si získaly respekt příznivců výkonných vozů (nejcennější civilní verzí je však provedení Rallye). Jeho úspěchy v běžných i dálkových rallye se zapsaly do historie automobilového sportu.

• Délka: 371 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 45–200 k
• 5 278 050 vyrobených kusů

Peugeot 205 v dnes už sběrateli vyhledávaném sportovně laděném provedení GTI

Peugeot 206 (1998–2012): nejprodávanější francouzský vůz všech dob
S více než 8 miliony prodanými kusy je Peugeot 206 nejprodávanějším francouzským vozem v historii automobilismu. Jeho líbivý design se stal velkým trumfem v segmentu malých vozů. Peugeot se zařazením dvou inovativních modelů do nabídky – kombi SW a kupé-kabriolet – trefil do černého a lámal prodejní rekordy. Jestliže Peugeot 205 zazářil v mistrovství světa v rallye (2 tituly v letech 1985 a 1986), Peugeot 206 svého předchůdce ještě předčil a v letech 2000 až 2003 získal tři tituly v řadě. O Peugeotu 206 vznikla také legendární televizní reklama, v níž si indický mladík vlastními silami „postavil“ vysněný Peugeot 206.

 

• Délka: 383 cm (3 a 5 dveří) až 403 cm (SW)
• Výkon: 60–177 k
• 8 332 416 prodaných kusů

Nejprodávanější francouzský automobil Peugeot 206

Peugeot 207 (2006–2014): malý vůz povyrostl
Uvedení vozu Peugeot 207 na trh bylo začátkem vzestupu značky Peugeot v segmentu městských vozů. S délkou 403 cm, tj. o 20 cm více než měl Peugeot 206, nabízel více prostoru v interiéru. V nabídce, která byla mimořádně bohatá na motory a karosářské verze (kombi a kupé-kabriolet zůstaly zachovány), se navíc zlepšila praktičnost a komfort.

• Délka: 403 cm (3 a 5 dveří) nebo 416 cm (SW)
• Výkon: 70–175 k
• 2 573 523 prodaných kusů

Peugeot 208 I. generace (2012–2020): první i-Cockpit
První generace Peugeotu 208 se vyznačuje návratem ke kompaktnějším rozměrům. Na palubě je však více místa než u Peugeotu 207. Oproti modelům 206 a 207 se další člen dvojkové rodiny odlišuje zcela novou architekturu. Tento posun je obzvláště výrazný uvnitř, ve voze Peugeot 208 se poprvé představuje nový koncept i-Cockpit, jehož cílem je potěšení z jízdy. A k radosti milovníků sportovní jízdy je Peugeot 208 GTI prvním velkosériově vyráběným městským vozem značky Peugeot, jehož výkon přesahuje 200 koní!

• Délka: 397 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 68–208 k
• 2 158 177 prodaných kusů

Peugeot 208 2. generace vybojovat titul Evropské auto roku 2020

Peugeot 208 II. generace (2019–…): odvážný i elektrický
Nový model 208 navazuje na odvážný design modelů 508 a 3008 s několika náznaky Peugeotu 205 (označení verzí na zadních sloupcích, design oken). Peugeot 208 především znamená vstup městských vozů do éry elektromobility. Od uvedení na trh bylo 16% vozů vyrobeno ve verzi Peugeot e-208. Tato nová generace, která je k dispozici také v benzinovém a dieselovém provedení, nabízí i pokročilou multimediální konektivitu. Skvělý počin byl oceněn prestižním titulem Auto roku 2020.

• Délka: 405 cm (5 dveří)
• Výkon: 75–136 k
• 777 410 dosud prodaných kusů

 

Mohlo by se vám líbit...