Škoda Superb: 20 let luxusní třídy

Před dvaceti lety rozšířila Škoda Auto nabídku o vůz střední třídy: skoro pětimetrový sedan s bohatou nabídkou místa pro posádku i zavazadla a řadou bezpečnostních prvků. Dostal jméno Superb, latinsky „hrdý“.

Vůbec poprvé se novodobý Superb představil v září 2001 na frankfurtském autosalonu. Firemní stánek na prestižním autosalonu IAA se stal dějištěm působivé retro show. Na scéně se objevil zrestaurovaný exponát mladoboleslavského muzea, černá limuzína Superb 3000 z roku 1939. Novodobý Superb od něj převzal symbolickou štafetu. Velkorysý rozvor 2803 mm a vnější rozměry 4803x1765x1469 mm slibovaly více než dostatek prostoru pro posádku a její bagáž.

Záruka mobility
První sériový vůz Škoda Superb vyjel ze závodu v Kvasinách, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1. října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se velké sedany dostaly k prvním zákazníkům. Značka Škoda jim poprvé ve své historii začala poskytovat doživotní záruku mobility. Pro majitele znamenala například bezplatný příjezd servisního vozidla, v případě potřeby odtah do autorizovaného servisu a další služby, jako například zajištění náhradního vozu.

Nový Superb ctil moderní koncepci samonosné karoserie, přičemž přední nápravu poháněl některý z nabízených tří zážehových a dvou vznětových motorů. Konkrétně šlo o čtyřválce 2.0/85 kW (115 k) a 1.8 Turbo/110 kW (150 k), prestižní volbu představoval vidlicový šestiválec 2.8 V6/142 kW (193 k), s nímž vůz dosahoval rychlosti až 237 km/h. Turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka stejně jako zmíněná jednotka V6 sázely na techniku rozvodu s pěti ventily v každém z válců.

Úsporný a bezpečný obr
Navzdory své prostornosti a vysoké užitné hodnotě dokázal být Superb i velmi úsporný, zvláště pokud zákazník zvolil základní turbodiesel 1.9 TDI/96 kW (130 k) s normovanou spotřebou 5,7 litru na 100 km. Nejvýkonnější ze vznětových jednotek měla šest válců, šlo o motor 2.5 TDI/114 kW (155 k) dodávaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Oba šestiválce nabízely také komfortní alternativu, pětistupňovou automatickou převodovku Tiptronic.

Škoda Superb obohatila nabídku české značky také o řadu bezpečnostních prvků: brzdová soustava dostala standardně protiblokovací systém brzd ABS, objevila se také elektronická uzávěrka diferenciálu EDS a zvláště v případě turbodieselů se značným točivým momentem přišel vhod protiprokluzový systém ASR. Šestiválce měly už v základní ceně elektronický stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem.

Karoserie sedan chránila pětici pasažérů čtveřicí standardně dodávaných airbagů – konkrétně dvou čelních a k tomu dvojicí bočních u předních sedadel. Airbagy pro ochranu hlav cestujících v obou řadách sedadel byly již tehdy nabízeny za příplatek. K dispozici byly také třeba bi-xenonové světlomety s ostřikovači, náročné pasažéry rozmazlovalo mimo jiné elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, automatická klimatizace Climatronic nebo navigační systém s už tehdy barevným displejem.

Sedm úspěšných let
Jak šel čas, v rámci modelové péče se pochopitelně neustále zvyšovala užitná hodnota řady Superb. Model 2005 přinesl mimo jiné výrazné rozšíření variability interiéru. Opěradla zadních sedadel byla nově dělená v poměru 1/3:2/3, takže zavazadelník sedanu šlo zvětšit ze 480 litrů až na 945 litrů.

Produkce první novodobé generace modelu Škoda Superb skončila v Kvasinách po sedmi letech, 17. března 2008. Celkem jich výrobní linky opustilo 136 068 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu. Celkově od roku 2001 světlo světa spatřilo téměř milion a půl vozů Superb všech novodobých generací.

Superb 640 z roku 1935 (vlevo) a Superb3000 OHV z roku 1939

Regent? Superb!
Mladoboleslavská automobilka použila výraz Superb úplně poprvé 22. října 1934, v souvislosti se zkouškami prototypu Š 640. Zvažovanou alternativou byl „Regent“. Výroba vozu s motorem 2,5 l/40,5 kW (55 k) odstartovala v březnu 1935. Příplatková výbava obsahovala autorádio se šesti elektronkami či palisandrovou skříňku za předními sedadly. Před druhou světovou válkou se Škoda Superb etablovala jako moderní, elegantní, kvalitně vyráběný automobil s atraktivním poměrem cena/výkon. Takřka každoroční inovace přinesly ještě výkonnější motory a bohatší výbavu.

Mohlo by se vám líbit...