Škoda Slavia: žákovský spider inspirovaný historií

Sedmý ročník studentského projektu AZUBI dospěl do finále. Jeho výsledkem je Slavia, sportovní spider inspirovaný závodním prototypem Škoda 1100 OHC a odkazující na 125. výročí automobilky.

Šestadvacet studentů a pět studentek Středního odborného učiliště strojírenského tvořilo letošní tým projektu AZUBI, v němž každý rok vzniká novátorsky pojatý koncept automobilu vycházející z jednoho ze sériových modelů značky. Letošní počin navíc propojuje současnost s minulostí – otevřený koncept nazvaný Slavia slaví 125. výročí značky Škoda odkazem na pojmenování prvních bicyklů, které Václav Laurin a Václav Klement vyráběli po založení firmy v roce 1895.

V prototypu vycházejícím z modelu Scala se snoubí svěží, moderní a výrazný design současného kompaktního vozu s tradičním rukopisem z počátků motorismu – většina automobilů tehdy byla otevřená. Stejně jako Scala i studentský spider nabízí design s precizními liniemi a ostře řezanými hranami, díky nimž působí sportovním a vzrušujícím dojmem. O patřičnou dynamiku 1210 kilogramů těžkého vozu se stará zážehový čtyřválec TSI o objemu 1,5 litru a výkonu 110 kW (150 koní), který spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Mezi další prvky převzaté z modelu Scala patří obě nápravy, řízení, kompletní elektrická výbava včetně kabeláže nebo asistenční systémy. Totožné jsou rovněž přístrojový panel, virtuální kokpit a zábavní systém; novinkou v interiéru je ambientní osvětlení.

„Stavba studentského konceptu je každý rok stěžejním projektem odborného učiliště. Už posedmé v řadě studenti ukázali, jak vysoko leží laťka výuky v naší tovární škole – od plánování přes design až po stavbu úchvatného konceptu. Dáváme jim možnost navrhnout si auto svých snů i ochutnat spolupráci s profesionály z řady oddělení. Výsledkem je mimo jiné to, že se už během studia seznamují s tím, jak to v automobilce chodí, což využijí později, až školu dostudují a odstartují u nás svou kariéru,“ řekl Alois Kauer, jenž se letos v únoru ujal vedení Škoda Akademie.

Inspirováno historií
Inspirací ke stvoření spideru byl studentům závodní vůz Škoda 1100 OHC z roku 1957. Původně vznikly dva kusy jako kupé a dva právě jako otevřený spider (a později ještě jeden smontováním z dílů) coby závodní speciály určené pro vytrvalostní závody. Spider měl karoserii ze sklolaminátu (kupé z hliníku), což přispívalo k nízké váze pouhých 550 kilogramů. Vůz díky tomu dosahoval maximální rychlosti 190 km/h. Motor o objemu 1,1 litru a výkonu 70 kW byl odvozen z agregátu Škody 1101, navíc dostal dva karburátory, hliníkovou hlavu a rozvod se změnil na DOHC.

Tým studentů, kteří stojí za konceptem Slavia

Právě tyto úpravy si studenti vzali za vzor, aby z modelu Scala vznikla otevřená Slavia – vyztužili spodek automobilu, upravili výfukovou soustavu, odstranili střechu a zavařili zadní dveře. Z kompaktního hatchbacku s dostatkem místa pro pět cestujících tak vznikl dvoumístný sporťák. Za zmínku stojí také dva charakteristické „hrby“ za sedadly, které přecházejí do taktéž zcela nového víka kufru s integrovaným spoilerem. Tvůrci si obzvlášť dali záležet na hladkých přechodech A-sloupků a dveří. Sportovní vzhled pak umocňují dvacetipalcové ráfky z modelu Kodiaq RS. Brzdy a náboje kol pochází z vozu Octavia RS.

LEDky v českých barvách
Opomenout nelze ani bílý třívrstvý lak karoserie s výrazným perleťovým efektem nebo programovatelné LED segmenty pod bočními prahy a za koly. Jejich nasvícení lze ovládat a střídat tři barvy – modrou, červenou a bílou, tedy barvy české trikolory. A zaujme i nápis Škoda na víku kufru, který u tohoto prototypu svítí červeně, ale při zařazení zpátečky změní barvu na bílou. Plaketa s nápisem „DRIVE 125 YEARS“ na předních dveřích je připomínkou výročí založení automobilky.

Mezi zajímavosti interiéru patří jistě sportovní sedadla Sparco, jejichž sedáky a opěradla jsou potažené černou perforovanou kůží. Bočnice sedadel jsou potažené černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy. Výrazné švy vytvářejí akcenty také na dalších dílech v interiéru z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, na madle páky ruční brzdy nebo na dělicí stěně za sedadly. Tuto kombinaci nalezneme i na dolních dvou třetinách věnce volantu. Horní třetina volantu je stejně jako hlavice řadicí páky potažená bílou kůží.

Nechybějí čtyřbodové bezpečnostní pásy nebo audiosoustava o výkonu 320 wattů doplněná o 2250 wattový subwoofer. Překvapení se pak skrývá v zavazadelníku, kde své místo našly dvě skládací elektrické koloběžky Škoda. Nás ovšem nejvíce zaujal český lev za opěradly sedadel, o kterém se tisková zpráva automobilky tak nějak zapomněla zmínit!

„Studenti v tomto projektu dostávají jedinečnou šanci si na vlastní kůži vyzkoušet, co obnáší postavení nového automobilu, od prvních skic na papíru až po stavbu samotného konceptu. Studenti vše dělají sami, vlastnoručně, samozřejmě za velké a neocenitelné podpory svých učitelů i odborníků z oddělení designu, výroby a technického vývoje automobilky. Tento v pořadí už sedmý studentský vůz jasně ukazuje špičkovou úroveň výuky našeho učiliště a pro studenty představuje obrovskou zkušenost, která se jim v jejich kariérách bude bezesporu hodit,“ uzavírá Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast řízení lidských zdrojů.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.