Škoda Scala přiváží novou generaci konektivity

Na začátku prosince byl v Izraeli představen nejnovější přírůstek do rodiny vozů Škoda, model Scala. Jakožto nejmladší model je také nejprogresivnější, včetně oblasti konektivity. Díky sériově zabudované kartě eSIM s připojením LTE je Škoda Scala prvním vozem mladoboleslavské automobilky, který disponuje nepřetržitým připojením k internetu.

Řidiči tak mohou využívat služeb jako automatické (v případě, že se aktivuje airbag) či manuální oznámení nehody, pomoc operátora v případě poruchy, proaktivní plánování servisní návštěvy či vedení záznamů o kondici vozu. V závislosti na stupni výbavy si řidiči také mohou „vzduchem“ stahovat do svého infotainment systému různé aplikace nebo třeba aktualizované mapy do navigace. Když už je řeč o navigaci, Scala své posádce usnadňuje život také novým, hybridním způsobem vyhledávání zajímavých míst (POI, z anglického Points of Interest), které v sobě efektivně kombinuje online a off-line hledání.

Díky tomu, že vůz nabízí nejnovější, již třetí, generaci infotainment systémů, se jeho systémy mohou pochlubit také lepší a rychlejší odezvou než jejich předchůdci. „Škoda Scala je prvním vozem v rámci koncernu Volkswagen, který disponuje třetí generací infotainment systémů. Tato generace dostala nový design a díky tomu, že si ji uživatel může přizpůsobit podle svých představ, je schopna ještě lépe uspokojovat potřeby našich zákazníků. Díky tomu, že Škoda Auto přichází s vlastní platformou, budou naše vozy nabízet čím dál více online možností jako stahování aplikací, pohodlnější způsoby nakupování a další funkce s přidanou hodnotou pro řidiče a cestující. V blízké budoucnosti bude také možné si přímo do vozu stáhnout aplikace infotainmentu, jejichž prostřednictvím bude možné ovládat chytrou domácnost,“ říká Sebastian Lasek, vedoucí oddělení konektivity ve společnosti Škoda Auto.

Novinky v aplikaci Škoda Connect
Spolu s uvedením modelu Škoda Scala se mění i svět online konektivity. Aplikace Škoda Connect se po vzoru vozu převlékla do nového kabátu, který reaguje na trendy ve vývoji mobilních aplikací. „Stejně jako při vývoji vozů, tak i při tvorbě mobilní aplikace sleduje Škoda Auto zpětnou vazbu uživatelů, kterou vývojáři do aplikace v co největší míře zapracovali. Díky postřehům uživatelů jsou tak nyní všechny funkce ještě lépe dostupné a průchod aplikací je intuitivnější. Uživatelé tak mají lepší přehled o stavu svého vozidla, nebo jednodušeji zjistí, kdy se mají dostavit na pravidelnou servisní prohlídku,“ vysvětluje Petr Kredba, který se podílí na vývoji konektivity.

„Další funkcí, která uživatelům usnadní život, je možnost zamknout auto na dálku, pokud si nejsou jistí, jestli to udělali. Mnoho uživatelů v zimních měsících určitě potěší snadné zapnutí vyhřívání vozidla, takže ráno rovnou přijdou k vytopenému vozu,“ vypočítává Petr Kredba a doplňuje, že to platí pro majitele vozů s nezávislým topením.

Nové možnosti konektivity jsou ale i uvnitř samotného vozidla. Automobil umožňuje uživatelům stáhnout aplikace do vozu z aplikačního obchodu, který je dostupný v infotainmentu. Aplikační obchod bude spuštěn se sadou Škoda aplikací a další aplikace budou postupně přibývat. „Na začátku bude uživatelům dostupná aplikace Počasí a Zpravodajství. Poté bude následovat aplikace Kalendář, která bude zobrazovat následující události a rovnou k nim i navigovat, pokud si to bude uživatel přát,“ uzavírá vývojář konektivity Petr Kredba.

Hlasový asistent
Kromě toho, že jsou vozy Škoda stále více online, se stávají také chytřejšími. Dnes už je s nimi možné komunikovat na dálku prostřednictvím hlasového asistenta. Pobyt ve voze zase cestujícím zpříjemňuje pokročilý systém hlasového ovládání, díky němuž mohou řidiči ovládat vůz, aniž by tak často museli sundávat ruce z volantu. Škoda Auto v roce 2018 představila podporu hlasového asistenta Alexy (ano, je to ta Alexa od Amazonu). Pomocí aplikace Škoda Connect Alexa Skill mohou zákazníci komunikovat se svým vozem z pohodlí domova i na cestách, a sice přes reproduktor Amazon Echo nebo přes chytrý telefon a aplikaci Alexa.

„Na potřeby našich zákazníků reagujeme co nejrychleji a v případě Alexy se nám to podařilo velice rychle,“ říká Sebastian Lasek. První fáze, při které byla Alexa uvedena v Německu a ve Velké Británii, slavila úspěch. Nyní je Alexa dostupná ve Velké Británii, Francii a Německu. Mohou si ji stáhnout také řidiči z mnoha dalších zemí, ale v současné době se s ní domluví pouze anglicky, německy nebo francouzsky. Alexa jim sdělí například obsah paliva v nádrži, informaci o tom, zda jsou okna a dveře zavřené, zda je vozidlo zamčené nebo kde parkuje. Také zná průměrnou rychlost, spotřebu či denní ujetou vzdálenost. Kromě toho dokáže poskytnout informace o příští servisní prohlídce nebo kde najít nejbližšího autorizovaného prodejce Škoda.

A jak probíhá samotná komunikace? Se základními znalostmi angličtiny, němčiny nebo francouzštiny to hravě zvládne každý. Nejprve je třeba si z britských, francouzských nebo německých stránek Amazonu stáhnout aplikaci Škoda Connect Alexa Skill (aplikacím se u Alexy říká skills, tedy dovednosti) a spárovat ji se svým elektronickým zařízením. A jak dále?

Například v u nás nejrozšířenější angličtině by komunikace vypadala následovně. Nejprve je třeba Alexu probudit, což zvládne prosté oslovení „Alexa“, poté je zapotřebí aktivovat aplikaci Škoda Connect Alexa, což zastanou slova „ask Škoda“, a pak už se můžete směle ptát. Pokud by vás například zajímaly podrobnější údaje o vašem voze, mohli byste se zeptat: „Alexa, ask Škoda to tell me about my car.“ (Alexo, požádej [aplikaci] Škoda, aby mi řekla více o mém autě). A Alexa vám může odpovědět například: „Your Octavia Combi is year 2018 with 2,0 TDI engine and a 6-speed manual transmission. Your Octavia is healthy and reports no faults.“ (Váš vůz Octavia Combi byl vyroben v roce 2018, má motor 2,0 TDI a šestistupňovou manuální převodovku. Vaše Octavia je v dobrém stavu a nehlásí žádné závady).

Říkáte si, jestli vám auto bude rozumět? S příchodem nové generace online aut do nich Škoda Auto zároveň implementuje pokročilý systém hlasového ovládání. Jak říká Sebastian Lasek: „Neměli bychom podceňovat rozdíl mezi chytrými asistenty v domácnosti a chytrými asistenty v autě. V domácnosti je to něco extra, je to nový a zajímavý způsob, jak komunikovat se zařízeními v domě. Avšak ve voze je to nutnost, aby řidiči nemuseli spouštět oči z vozovky.“

Závěrem je třeba si uvědomit, že to, co funguje v případě chytrých asistentů v domácnosti, nemusí nezbytně fungovat také u chytrých asistentů v autě. Ve vozech panují jiné podmínky a pojí se s nimi specifické problémy, pro které je třeba přijít se specifickými řešeními. Jedním řešením by mohla být lepší integrace aplikací. Jen malé množství vývojářů navigačních aplikací se při vývoji věnuje také hlasovému ovládání. Aplikace do auta s hlasovým ovládáním se musí lépe přizpůsobit podmínkám v autě a nabídnout řidiči něco opravdu hodnotného a užitečného.

O nové Škodě Scala jsem více psali ZDE

Mohlo by se vám líbit...