Škoda představila Scalu G-TEC s pohonem na zemní plyn

V rámci CNG Mobility Days v Berlíně Škoda poprvé prezentuje ekologickou variantu svého nového kompaktního modelu Scala. Provedení s pohonem na zemní plyn doplňuje nabídku o variantu, která je efektivní a šetrná k životnímu prostředí.

Nový automobil se představil na CNG Mobility Days v Berlíně, tedy na akci konané ve dnech 24.-25. června 2019. Zahájení jeho prodeje proběhne ale až ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku. Nicméně ve Škodě zdůrazňují přednosti CNG a snaží se tak potencionální zákazníky namotivovat k pořízení novinky.

Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto za technický vývoj, říká: „Zemní plyn hraje důležitou roli v mixu motorů vozů Škoda, protože nám pomáhá snižovat emise CO2. Naše motory na zemní plyn jsou díky nízkým emisím stále oblíbenější u zákazníků. A kdo v budoucnu bude jezdit ve voze Škoda Scala G-TEC, bude navíc v mnoha zemích profitovat z nízkých nákladů na palivo.“

Jen s litrovým tříválcem
Škoda pokračuje v budování své palety ekologických vozidel na zemní plyn. Škoda Scala G-TEC je vedle modelu Octavia G-TEC druhým modelem s pohonem na zemní plyn v aktuální nabídce značky. Nový model pohání přeplňovaný tříválcový motor s objemem 1,0 litru a výkonem 66 kW (90 koní). Maximální točivý moment činí 160 Nm a na kola jej přenáší šestistupňová manuální převodovka.

Model Scala G-TEC je navržen na provoz s CNG a splňuje emisní normu EU6d-TEMP. V porovnání s benzinovým provozem klesají emise CO2 přibližně o 25 procent, výrazně méně vzniká i oxidů dusíku (NOx) a netvoří se žádné pevné částice.

SCALA G-TEC disponuje třemi spojenými ocelovými nádržemi na CNG, které mají kapacitu 13,8 kilogramů CNG. Díky tomu může automobil urazit 410 kilometrů na zemní plyn. Pokud dojdou zásoby CNG, vůz automaticky přepne na benzin. S palivem v dodatečné devíti litrové nádrži může podle výrobce urazit ještě dalších 220 kilometrů. Celkový dojezd tak činí přibližně 630 kilometrů – samozřejmě za ideálních podmínek.

Bohatá výbava
Scala 1.0 G-TEC je k dispozici ve dvou úrovních výbavy Ambition a Style a má kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Stejně jako všechny provedení modelu Scala i varianta G-TEC nabízí sériově Asistent udržování jízdního pruhu a Front Assist s funkcí nouzového brzdění, LED světlomety a zadní skupinové svítilny. Ty jsou navíc pro stupeň Style v Bi-LED provedení.

Kvůli nádržím na CNG v podlaze se zmenšil zavazadelník z původních 467 litrů na 339 litrů. To je daň za levnější provoz, s níž se motoristé budou muset smířit. Stejně jako stále s ne zcela ideální dostupností čerpacích stanic na CNG, i když v tomto směru se v posledních letech dost zlepšilo.

Daňově zvýhodněné CNG zdraží
V porovnání s benzinem a naftou obsahuje stlačený zemní plyn (CNG) více energie. Je levnější, má čistší spalování a motory na zemní plyn jsou navíc i tišší. Pokud se místo CNG použije syntetický plyn či bioplyn z odpadních vod nebo zemědělské produkce, ekologická bilance se dále výrazně zlepšuje.

Zemní plyn tedy tvoří most mezi konvenčními fosilními palivy a elektromobilitou a je navíc okamžitě dostupný. Přitom se vozidlo na zemní plyn tankuje podobně jednoduše a pohodlně jako model s benzinovým nebo naftovým motorem. Jen čerpacích stanic není tolik, jako těch pro auta s benzinovou či naftovou pohonnou jednotkou.

CNG vyjde levně díky daňovému zvýhodnění: nízká spotřební daň je stanovena na 1,44 Kč za m3 (1 m3 je 1,4 kg CNG). Vláda schválila memorandum, podle něhož se daň zvýší do příštího roku na 2,80 Kč za 1 m3, tedy na dvojnásobek. Lze tedy předpokládat drobné zdražení CNG.

O modelu Škoda Scala jsme psali ZDE

Mohlo by se vám líbit...