Škoda Octavia: česká ikona vyjela před 25 lety

Před 25 lety, 3. září 1996, vstoupila společnost Škoda Octavia do nové éry. V Mladé Boleslavi byla slavnostně otevřena jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě a zároveň se v ní rozeběhla sériová výroba zásadní novinky české značky, modelu Škoda Octavia. Čtyři novodobé generace českého bestselleru našly od té doby více než 7 milionů spokojených zákazníků.

Klíčový model Octavia patří k základním pilířům novodobé historie společnosti Škoda Auto. Sériová výroba se rozeběhla právě před 25 lety a od té doby se pro některé z mnoha provedení tohoto bestselleru mladoboleslavské automobilky rozhodlo přibližně 7 milionů zákazníků. Novodobá historie legendy Octavia se ale píše už od roku 1992: přibližně rok po začlenění mladoboleslavské automobilky do koncernu Volkswagen se začal rodit model nižší střední třídy. Na zcela nové podvozkové platformě koncernu Volkswagen vznikla díky technologii CAD (Computer Aided Design; konstruování počítačovou podporou) karoserie s nezaměnitelným nadčasovým designem. Šlo o dílo týmu Dirka van Braeckela.

Zároveň se v Mladé Boleslavi připravovala výstavba nového výrobního areálu, umožňujícího efektivní modulární produkci s kompletací komponentů a montážních skupin systémem just-in-time. Provádění montážních úkonů usnadnilo například pojíždění skeletů karoserií na nastavitelných montážních deskách, dříve putovaly halou podvěšené na dopravnících. Výrobní linku v bohatě prosklené hale o rozloze 37 500 m2 doplnila nová lakovna. Po slavnostním otevření haly 3. září 1996 vzrostla výrobní kapacita automobilky o 90 000 na 350 000 vozů ročně. V nových provozech vznikaly primárně automobily Škoda Octavia.

Nová Škoda Octavia, uvedená v roce 1996, využívala nejmodernější technologie koncernu Volkswagen v dané třídě. Například podvozkovou platformu nové generace s označením PQ34. Používaly ji také třeba vozy VW Golf IV či Audi A3. Ale i motory, převodovky a některé další skupiny, třeba sedadla, byly shodné s koncernovými sourozenci. Důraz se kladl na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními, poprvé se použily trubkové výztuhy prahů dveří a ABS, zabraňující zablokování kol při intenzivním brzdění. Vrcholná Octavia SLX 1.8 20V/92 kW měla ABS standardně, jinak byl součástí volitelné výbavy. Od sdružení Euro-NCAP vůz získal ve své době čtyři hvězdičky z maximálních pěti, což odpovídalo úrovni konkurenčních automobilů na evropském trhu.

V prvním roce výroby sjížděly z montážní linky octavie se dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1.6 MPI/55 kW, pro náročnější měla mladoboleslavská automobilka připraven motor 1.8 20 V/92 kW s pěti ventily na každý ze čtyř válců. Moderní turbodiesel s přímým vstřikováním 1.9 TDI/66 kW lákal působivým zátahem od nízkých otáček i normovanou spotřebou pouhých 5,1 litru nafty na 100 km. Paleta motorů se postupně rozšířila, například o agregáty 1.8 20 V Turbo/110 kW nebo atmosféricky plněný diesel 1.9 SDI/50 kW.

Octavia má pohon předních kol, alternativně pohon 4×4 řešený mezinápravovou spojkou Haldex. Jako první jej dostal kombík.

Oblíbený kombík
V září 1997 vzbudila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem pozornost prostorná Octavia Combi. Bok karoserie, formovaný z hlubokotažného plechu v jednom celku, vyžadoval instalaci dosud největšího lisovacího zařízení v podniku. Jen příslušná raznice vážila úctyhodných 63 tun, přitom se pracovalo s přesností na desetinu milimetru.

Frankfurtský koncept se příliš nelišil od podoby, která se v únoru 1998 dostala do sériové výroby. První zákazníci si novinku převzali v květnu 1998. Rozvor 2512 mm byl shodný jako u liftbacku, avšak kombi bylo o 6 milimetrů delší, o 26 mm vyšší a podle provedení o 15 až 30 kg těžší. Od roku 1999 se vůz nabízel také v provedení s pohonem všech kol. Elegantně tvarovaná záď skýtala spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548 až 1512 litrů. Podíl kombi karoserií na celkových prodejích řady Octavia vystoupal do roku 2001 z 15 na 40,5%. Obrovský zájem zákazníků vedl v říjnu 1998 ke spuštění nové linky na její montáž v závodě Vrchlabí.

Sportovně laděná Octavia RS je dnes už vyhledávaným cílem sběratelů, cena této verze roste.

Populární model v mnoha variantách
Rok 2000 přinesl modernizaci modelu, inovované vozy byly nabízeny ve výbavách Classic, Ambiente, Elegance a mimořádné Laurin&Klement. K novým bezpečnostním a komfortním prvkům patřil elektronický stabilizační program ESP, který řidiči umožní kontrolu nad vozidlem v mezních situacích a oddálí tak okamžik, kdy se automobil utrhne do smyku. V roce 2001 se k zákazníkům dostala sportovně laděná verze Octavia RS. Poháněl ji zážehový turbomotor o obejmu 1,8 litru a výkonu 132 kW, umožňující liftbacku zrychlit z 0 na 100 km/hod za 7,9 sekundy a dosáhnout rychlosti 235 km/hod. Nechyběly kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, v interiéru sportovnější sedadla a volant, kontaktní plochy pedálů z nerezové oceli a další doplňky. Dynamický charakter vozu zdůraznila také čtveřice nabízených barev: červená Rallye, stříbrná diamantová metalíza, magická černá a žlutá Lemon.

Vysokou oblibu první novodobé generace potvrdil fakt, že Octavia I zůstala ve výrobě i po nástupu druhé generace, pod rozlišujícím označením Octavia Tour. Od roku 2004 byla její produkce soustředěna do Vrchlabí, odkud sjela poslední „jedničková“ Octavia v listopadu 2010. Firemní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973 071 liftbacků plus 472 492 kombi.

Mohlo by se vám líbit...