Škoda Karoq omládla a má novou tvář

Mladoboleslavské SUV Karoq prošlo faceliftem a modernizací. Omlazené provedení zaujme nejen agresivnějším pojetím přídě, ale i změnami v interiéru. Rozšíření se navíc dočká základní výbava.

V roce 2017 představila Škoda své druhé SUV jménem Karoq. S počtem více než půl milionu prodaných vozů je Karoq nosným pilířem modelové palety mladoboleslavské značky. V roce 2021 byl Karoq po nejprodávanějším modelu Octavia a městském SUV Kamiq třetím nejžádanějším vozem české automobilky. V současné době je nabízen v 60 zemích světa. Nyní vůz prošel modernizací a především faceliftem.

Modernizovaná verze přináší vylepšený design a krystalické prvky. Širší, šestihranná maska chladiče, nový přední a zadní nárazník a užší, ostře řezaná LED přední a zadní světla, dodávají vozu nový vzhled. Světla pro denní svícení jsou nyní dvoudílná. Karoq poprvé nabízí na přání Matrix-LED přední světlomety. Díky novým kolům z lehké slitiny s aerodynamickými kryty, prodlouženému střešnímu spoileru, bočním finletům po stranách zadního okna a novým krytům umístěným na podvozku se zlepšily aerodynamické vlastnosti. Hodnota součinitele odporu vzduchu se tak snížila o více než 9% na cx 0,30. Zároveň se snížily emise CO2. Aktivní a pasivní bezpečnost vozu zvyšuje rozšířená nabídka moderních asistenčních systémů.

Modernizovaná Škoda Karoq je k dispozici ve výbavových stupních Ambition, Style, Style Exclusive a také ve verzi Sportline a Sportline Exclusive. Délka vozu činí 4390 mm, šířka je 1841 mm. Výška činí u verze s pohonem předních kol 1603 mm, resp. 1608 mm u verze s pohonem všech kol. Rozvor u verze s pohonem předních kol je 2638 mm, resp. 2630 mm u verze s pohonem všech kol.

Objem zavazadlového prostoru dosahuje se standardními sedadly hodnoty 521 litrů. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem zavazadlového prostoru na 1630 litrů. V kombinaci se systémem zadních sedadel VarioFlex, který je k dispozici na přání, činí objem zavazadlového prostoru 588 litrů, respektive 1605 litrů při sklopených zadních sedadlech. Po vyjmutí zadních sedadel naroste objem zavazadlového prostoru až na 1810 litrů.

Pod širší šestihrannou maskou chladiče vytváří vizuální dojem nový trojrozměrný nárazník lakovaný v barvě karoserie. V jeho spodní části se nachází široký nasávací otvor s krystalickou mřížkovanou strukturou po stranách ohraničený designovým prvkem ve tvaru písmene L, který naznačuje vzduchové clony Air Curtain. Příď zakončuje robustní černý přední spoiler.

Vzduchové clony Air Curtain v předním nárazníku usměrňují tok vzduchu kolem předního nárazníku a snižují tak víření a proudění vzduchu v podbězích kol. V kombinaci s pohonem všech kol je Karoq poprvé vybaven aerodynamickými kryty palivové nádrže, které zakrývají také zadní nápravu a pomáhají snižovat odpor vzduchu pod vozem.

Na masku chladiče navazují přední světlomety, které jsou užší než u předchůdce. Světla pro denní svícení jsou nyní dvoudílná. Škoda Karoq poprvé na přání nabízí Matrix-LED přední světlomety se dvěma LED moduly pro potkávací a dálková světla umístěnými nad sebou. Výrazný vzhled se čtyřokou tváří je ještě patrnější v noci po zapnutí potkávacích světel. Základní verze LED světlometů má oddělené LED moduly pro potkávací a dálková světla v horní části. Pod nimi se nacházejí mlhové světlomety. Užší jsou také zadní světla. Top LED zadní světla jsou součástí standardní výbavy – jsou vybavena animovanými ukazateli směru a jedinečným uvítacím efektem. Zadní světla mají krystalické prvky a odkazují na typický tvar koncových světel ve tvaru písmene C.

Prodloužený zadní spoiler lakovaný v barvě vozu, kterým jsou vybaveny stupně Style a Sportline, dodává vozu dynamičtější charakter. Společně s bočními finlety upravuje střešní spoiler víření vzduchu za vozem, zlepšuje aerodynamické vlastnosti a pomáhá tak snižovat emise CO2. Aerodynamické vlastnosti vylepšují také kola z lehké slitiny ve třech nových variantách. 17″ kola Scutus, která jsou součástí výbavového stupně Style, a 19″ kola Sagitarius jsou k dispozici ve stříbrném nebo leštěném antracitovém provedení. Obě varianty mají stejně jako 18″ kola Procyon aero kryty, které snižují víření vzduchu v oblasti kol.

Disky Scutus mají aero kryty v černé matné barvě, ostatní kola mají navíc aero kryty v černě lesklém a antracitovém provedení. Aerodynamický tvar mají také nová, na přání dodávaná černá leštěná 18″ kola Miran. Nový zadní nárazník je lakovaný v barvě karoserie a černý plastový zadní difuzor dostal výraznější tvar. Automobil nabízí devět barev karoserie, včetně nových metalických odstínů oranžová Phoenix a šedá Graphite. V nabídce jsou dále metalické odstíny stříbrná Brilliant, červená Velvet, bílá Moon, modrá Lava a černá Magic a nemetalické barvy modrá Energy a šedá Steel.

Také interiér prodělal změny
Vzhled interiéru vozu umocňují nové dekorační lišty a nové potahy, včetně těch z trvale udržitelných materiálů. Potahy sedadel z ECO látky, které jsou dostupné na přání, jsou vyrobeny z vláken získaných z recyklovaných PET lahví. Vyšší úroveň komfortu přináší na přání dostupné rozšířené ambientní LED osvětlení, které nově osvětluje i výplně zadních dveří v deseti různých barvách, a elektricky ovládané sedadlo spolujezdce s pamětí.

Vyšší úroveň komfortu modernizovaného modelu přináší na přání dostupná třízónová automatická klimatizace Climatronic. Od výbavového stupně Style je poprvé k dispozici elektricky ovládané sedadlo spolujezdce s pamětí, které je součástí komfort paketů. Integrovaná paměťová funkce ukládá osobní nastavení a aktivuje se jednoduchým stiskem tlačítka. K dispozici jsou také elektricky ovládané bederní opěry řidiče a spolujezdce a variabilní systém zadních sedadel VarioFlex se zadní lavicí, kterou tvoří tři samostatná sedadla dělená v poměru 40:20:40. Ta lze jednotlivě posouvat nebo zcela vyjmout. Po vyjmutí zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru na 1810 litrů.

Infotainmenty Bolero, Amundsen a Columbus, které patří do třetí generace modulární platformy infotainmentu koncernu Volkswagen, nabízí digitální DAB tuner a jsou prostřednictvím zabudované karty eSIM vždy online. Systémy Bolero a Amundsen mají dotykový displej o velikosti 8″ a díky stálému připojení k internetu umožňují příjem web rádia. Systémy se ovládají na dotykovém displeji, pomocí otočných ovladačů a tlačítek na volantu nebo pomocí digitální asistentky Laura. Ta je vybavena online podporou a rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. Amundsen je také vybaven navigací a nabízí Wi-Fi hotspot. Vrcholný systém Columbus, který má displej o velikosti 9,2″, lze ovládat i gesty. Mapové podklady a software systému se aktualizují bezdrátově online.

Vůz bude v průběhu roku 2022 standardně vybavena virtuálním kokpitem mini s displejem o velikosti 8″, který nahradí klasické analogové ukazatele. Od výbavového stupně Style je na přání nabízen virtuální kokpit s 10,25″ displejem a pěti režimy zobrazení, které lze individuálně nakonfigurovat. Virtuální kokpit verze Sportline má specifickou grafiku.

Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay připojit chytré telefony. K dispozici je také nabíjecí box pro smartphone, který umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Na přání je nabízen USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru. Díky stálému připojení k internetu Karoq umožňuje přístup k mobilním online službám Škoda Connect.

Služba vzdálený přístup pracuje ve spojení s aplikací MyŠkoda. Řidič tak může na dálku přes mobilní telefon vůz odemknout nebo zamknout či zobrazit aktuální pozici automobilu na mapě. Aplikace v infotainmentu vozidla zobrazují aktuální zprávy, informace o počasí nebo umožňují synchronizaci Google kalendáře.

Cestující chrání v případě nehody až devět airbagů. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Boční airbagy vzadu jsou nabízeny na přání společně s Proaktivní ochranou cestujících v rámci paketu Ochrana cestujících. Pokud vůz vyhodnotí nebezpečnou situaci, systém automaticky zavře otevřená okna nebo panoramatickou střechu, spustí varovná světla a předepne bezpečnostní pásy předních sedadel. Pokud dojde k nárazu vůz na místě zastaví multikolizní brzda a zabrání tak dalšímu pohybu vozidla. V případě dopravní nehody informuje systém eCall+ záchranné složky nově také o počtu osob ve voze a průběhu nehody.

Součástí standardní výbavy je Front Assist s funkcí nouzové brzdy a prediktivní ochranou chodců. Travel Assist, který je k dispozici na přání, sdružuje několik asistenčních systémů a jeho součástí je například Prediktivní tempomat. Ten zpracovává kromě údajů kamery za čelním sklem i data z navigačního systému a s předstihem upravuje rychlost například před kruhovým objezdem nebo dle rychlostních limitů. Pokud je automobil vybaven automatickou převodovkou DSG, dokáže systém vůz samočinně zastavit, a jestliže stání nepřekročí dobu tří sekund, zajistí také opětovný automatický rozjezd vozidla.

Infografiku asistenčních systémů si můžete otevřít v novém okně kliknutím na obrázek

Součástí Travel Assistu je i vylepšená verze Rozpoznávání dopravních značek, dále Adaptivní vedení v jízdním pruhu, které rozpozná nejen jízdní pruhy, ale i žluté čáry při stavebních pracích nebo dopravní kužely, Asistent při jízdě v koloně a Nouzový asistent. Travel Assist také pomocí Detekce držení volantu minimálně každých 15 sekund kontroluje, zda má řidič neustále ruce na volantu, a v případě náhlé zdravotní indispozice řidiče tak dokáže zjistit, že vozidlo nikdo neovládá. Pokud taková situace nastane, zasáhne Nouzový asistent, který zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém automobil jede, začne brzdit až do úplného zastavení.

Tříválec i osvědčené čtyřválce
Základním motorem modelu Karoq je tříválcový agregát 1.0 TSI generace Evo o výkonu 81 kW (110 k), který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Vysoký vstřikovací tlak až 350 barů zajišťuje nízké emise. Litinové vložky válců jsou nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření ve válcích. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také snižuje tepelné namáhání motoru. Čtyřválcový benzinový motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a tím dále snižuje spotřebu.

Nejvýkonnější motorizace 2.0 TSI s výkonem 140 kW (190 k) je určená výhradně pro model Karoq Sportline a je vybavena sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Pohon všech kol přenáší hnací sílu pomocí elektronicky řízené lamelové spojky šesté generace. Nová lamelová spojka je téměř o 0,8 kg lehčí než spojka předchozí generace a zajišťuje optimální účinnost. Díky integrované řídicí jednotce reaguje rychleji a podle potřeby ve zlomcích sekundy vypíná nebo zapíná pohon všech kol.

Oba naftové motory generace Evo mají objem 2,0 litru. Výkonnější verze má výkon 110 kW (150 k), slabší 85 kW (115 k). Oba motory jsou standardně vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou. Na přání je dodávána sedmistupňová automatická převodovka DSG. Motor 2.0 TDI o výkonu 110 kW je na přání k dispozici s pohonem všech kol. Motory EA288 Evo jsou vybaveny systémem úpravy výfukových plynů SCR, který pomáhá snižovat emise oxidů dusíku. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva redukční katalyzátory, které jsou uspořádány za sebou. První katalyzátor je umístěn u motoru v blízkosti sběrného potrubí, druhý je umístěn dále od motoru na podvozku.

Adaptivní podvozek DCC je součástí standardní výbavy výbavového stupně Style Exclusive, Sportline a Sportline Exclusive. Součástí standardní výbavy verze Sportline je také progresivní řízení. Adaptivní podvozek DCC neustále vyhodnocuje jízdní situaci a upravuje nastavení tlumičů a řízení. Volbou jízdního režimu lze volit režimy Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. V režimu Individual lze tyto vlastnosti nastavit ještě podrobněji. Variabilní převod řízení, který je závislý na úhlu natočení volantu, umožňuje lepší ovladatelnost při rychlejší jízdě a dynamičtější průjezd zatáčkou. Naproti tomu při větších úhlech natočení volantu, například při odbočování ve městě při nižší rychlosti nebo při parkování, je zapotřebí mnohem méně síly k otočení volantu a vůz se snadněji ovládá.

Mohlo by se vám líbit...