Škoda Felicia: 25 let od zahájení sériové výroby

Před 25 lety, 17. října 1994, se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba modelu Škoda Felicia. Vůz sbíral triumfy na sportovním poli a významně zabodoval u zákazníků: do roku 2001 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí celkem více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia, včetně verzí Combi, PickUp, Vanplus a Fun.

Škoda Felicia se před čtvrt stoletím stala významným milníkem v historii české značky. Ta od svého začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991 průběžně zlepšovala užitnou i estetickou úroveň stávající modelové řady Favorit, Forman a Pick-Up, razantní krok vpřed ale učinila právě představením modelu Felicia. Ten vznikl komplexní evolucí předchůdce s využitím 1187 nových dílů. Felicia vyjela ve verzích hatchback, kombi, pick-up, dalším užitkovém provedení Vanplus a volnočasovém provedení Fun.

Produkce pěti desítek prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí, po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října v hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy.

Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. Základní pětidveřový hatchback Felicia byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce Favorit, objem prostoru pro zavazadla se zvětšil o 21 litrů a Felicia nabídla posádce o něco vzdušnější kabinu.

Automobilka sice zdůrazňuje, že bezpečnostní úroveň nového vozu potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV. Naši záchranáři ale o nehodách favoritů a felicií mluví jako o nejhorších vůbec. Proti Favoritu se úroveň odhlučnění a odpružení zlepšila zejména díky nové nápravnici, změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru (když poprvé vyjela Škoda Favorit, neměla ani přední příčný stabilizátor).

Základní pohonnou jednotkou Felicie se stal zážehový motor o objemu 1289 cm3 a výkonu 40 kW. K dispozici ale byla i jeho silnější verze nabízející výkon 50 kW. V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 MPI/55 kW pocházející od německého Volkswagenu a také atmosférický diesel Volkswagen 1.9 D/47 kW.

V prvních vozech si ale tento hřmotný naftový čtyřválec mnoho příznivců nezískal. Důvodem prý byla skutečnost, že se do českého automobilu dostávaly diesely vyřazené, jakožto nevyhovující pro vozy značky Volkswagen. Ani později však nebyl ideální volbou, protože kromě svého hrubého běhu také citelně zatěžoval přední nápravu a to se podepisovalo na její životnosti. Navíc takto těžký motor ve vozidle bez posilovače řízení vyžadoval při parkování, aby se řidičovi ruce do volantu pořádně opřely.

V červnu 1995 přibyla k základnímu hatchbacku ještě prostornější Felicia Combi, od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení PickUp a Vanplus. V menší sérii vyjela také varianta pro volný čas pojmenovaná Felicia Fun. Ta se vyznačovala výhradně žlutým odstínem karoserie, ale i variabilním uspořádáním sedadel (šlo o 2+2 místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel s okřídleným šípem ve znaku svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 vzniklo takřka 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy, úspěšně exportovaných například na latinskoamerické trhy.

Řada Felicia obohatila nabídku značky Škoda o moderní prvky výbavy, jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, elektricky ovládaná přední okna, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kůží nebo palubní počítač. Taková výbava ale nebyla standardem a týkala se jen akčních modelů (Atlanta, Magic, Sport Line atd.), případně se jednalo o výbavu za tučný příplatek. Stoletému výročí založení firmy (1895/1995) pak vzdala hold luxusní edice Felicia Laurin & Klement.

Škoda Felicia potvrdila svoji všestrannost také významnými úspěchy na poli motoristického sportu. V rallyovém mistrovství světa působila v období 1995–1997. Již během první sezony vybojovala Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. Ve světovém šampionátu v roce 1997 byla značka Škoda druhá ve třídě.

V únoru 1998 osvěžil vzhled řady Felicia velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka značky Škoda. Tvar předních světlometů i masky chladiče již připomínal větší model Octavia, který vznikl jako vůbec první vůz Škoda zcela pod taktovkou koncernu Volkswagen. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů Škoda Felicia úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů. Následníkem se stal model Fabia, vyráběný od roku 1999.

Mohlo by se vám líbit...