Škoda Fabia (od 2014): Fabia, která se zase líbí

Zatímco druhá generace Fabie nepadla do oka každému, třetí vydání tohoto modelu se už zase líbí všem. Díky spoustě vozů z firemních flotil nejsou ceny ojetin až tak vysoké, což dává možnost i těm, co nechtějí sáhnout do kapsy až tak hluboko. Ale pozor, naopak málo ježděné kusy v žádané motorizaci 1.2 TSI si cenu drží dobře.

Malý osobní automobil Škoda Fabia si na nezájem na domácím trhu ojetin rozhodně naříkat nemůže. Vždyť i jeho první generace je ve své cenové kategorii stále velice žádaná. Pravda, druhá řada svým designem neosloví každého a tak se až takové přízni netěší. V roce 2014 uvedená třetí generace je na tom ale velice dobře. Auto moderních tvarů nabízející moderní technologie, je hledáčku řady zájemců o ojetinu ze segmentu malých aut.

Vyhledávané jsou hlavně praktičtější kombíky, mezi motorizacemi pak jasně vede přeplňovaný maloobjemový benzinový čtyřválec 1.2 TSI. Vozidla s touto pohonnou jednotkou jsou zpravidla dražší i než srovnatelná auta s turbodieselem pod kapotou. Nejlevnější kusy na trhu pocházejí z firemních flotil nebo operačních leasingů a často mají dost najeto. Navíc je nezřídka pohání základní motor a ani výbavou zrovna neoplývají. Mnohdy jde o vozy ve stále moderním bílém laku, což ale bývá i jejich jediný klad.

„Trojková“ Fabia se svou ostře řezanou karoserií zcela zapadne do současné automobilové produkce. Totéž co pro karoserii platí i pro líbivý interiér, jemuž dominuje skutečně pohledná palubní deska a do rukou výborně padnoucí volant. Vítku lze mít k řadicí páce, jejíž nepochopitelný ozdobný prvek na zadní části hlavice dokáže nepříjemně tlačit při změně rychlostního stupně.

Místa pro posádku je ve vozidle na poměry třídy malých aut dostatek. Fabia III si dobře stojí i z hlediska odkládacích prostor a nabídky prostoru pro zavazadla. Automobil vyjel ve dvou karosářských verzích, hatchback a kombi. První z nich disponuje zavazadelníkem o objemu 330 litrů, což je v rámci třídy velice příjemné. Druhou variantou je praktičtější kombík, jehož zavazadlový prostor nabízí krásných 530 litrů.

Opravdu dobře si vůz stojí také po stránce jízdních vlastností. V tomto směru mu jistě pomáhají lehké maloobjemové motory. Z těch si stojí nejlépe přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 TSI, montovaný o výkonech 66 a 81 kW. Naším tipem je samozřejmě silnější verze. Tedy pokud se vám nepoštěstí narazit na motorizaci 1.4 TSI/92 kW, kterou v roce 2018 mladoboleslavská automobilka montovala do Fabie Edition R5. Toto provedení, v barvách připomínající rallyový speciál, je však na trhu vzácností.

Naopak velký obloukem se vyhněte základním tříválcovým agregátům 1.0 MPI. Jejich výkon 44 nebo 55 kW je dostačující možná tak při jízdě v jednom a to jen pokud nespěcháte, navíc je zde třeba počítat se specifickým zvukem tříválce. Výhrou není ani základní turbodiesel 1.4 TDI o výkonu 55 kW. Jeho silnější provedení s výkony 66 a 77 kW platí za mnohem lepší, i když ani zde to po zvukové stránce žádné terno není.

Čtyřválcové dvanáctistovky jsou nejen nejvyhledávanější, ale podle zkušeností prodejců ojetin i nejspolehlivější. Na trhu je ale dost hlavně litrových tříválců, včetně těch přeplňovaných, které představují rozhodně lepší volbu než atmosférické. Tyto motory 1.0 TSI mají výkon 70 či 81 kW.

Přestože se jedná o mladou ojetinu, koroze se jí už teď nevyhýbá. Objevuje se totiž na dveřích zavazadelníku u osvětlení zadní registrační značky. Korodovat může také výfuk. „U turbodieselů 1.4 TDI si dejte pozor na závadu vodní pumpy s následným přehříváním motoru, což by mohlo mít fatální následky,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Přeplňované maloobjemové tříválce obecně nejsou zrovna ideálem spolehlivosti, ať už je na svět přivedl jakýkoli výrobce. Ke spolehlivosti navíc nepřispívá ani Start-Stop systém, což dokazují studie. V případě Fabie třetí generace se u těchto agregátů nejčastěji vyskytují problémy s lambda sondou, vyloučit nelze ale ani závažnější potíže, a to u ojetin s vysokým nájezdem kilometrů.

„Naftové tříválce také někdy trápí nadměrně opotřebený dvouhmotový setrvačník,“ říká zástupce AAA AUTO. Typickým projevem jeho špatného stavu je klapot zespodu motoru, který po sešlápnutí pedálu spojky utichne nebo změní zvuk. „Před koupí vozu rozhodně prověřte veškerou elektrickou výbavu, včetně klimatizace,“ nabádá Topol z AAA AUTO. Doporučuje se také prověřit historii vozu, což v případě Škody lze dobře udělat přes značkový servis výrobce, a to i u vozidel z dovozu.

Mohlo by se vám líbit...