Škoda Fabia Combi slaví 20 let

Model Škoda Fabia Combi COMBI slaví kulaté výročí. Jeho úspěšný příběh odstartoval představením před 20 lety na pařížském autosalonu. Již první generace, která byla uvedena na trh rok po verzi hatchback a která v České republice získala titul Auto roku 2001, si získala mnoho fanoušků díky své největší přednosti. Jako jedno z mála vozů kombi ve třídě malých vozů nabízela při délce pouhých 4,22 m zavazadlový prostor o objemu 426 až 1225 litrů. Tyto hodnoty se s příchodem dalších generací dále zvětšovaly. Díky je Fabia Combi již 20 let vyhledávaným společníkem zejména pro mladé rodiny.

Dosud bylo celkem vyrobeno přibližně 1,5 milionu vozů Škoda Fabia Combi, včetně užitkového vozu Fabia Praktik. Podíl verze kombi na všech vozech napříč generacemi tak činí více než 40%. Škoda Auto také nabízí speciální varianty modelu Fabia Combi, které jsou určeny například zákazníkům, kteří upřednostňují vozy s offroadovým vzhledem nebo fanouškům sportovní jízdy.

Na počátku šest motorů a praktický držák
Již první generace modelu, vyráběná mezi léty 2000 a 2006, vynikala velkorysým zavazadlovým prostorem a také moderními prvky výbavy na přání. Už v té době vůz nabízel navigaci, tempomat, zadní parkovací senzory, elektronickou kontrolu stability ESC nebo automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky před spolujezdcem. Předchůdcem pozdějších Simply Clever prvků byl výklopný držák nápojů pro řidiče.

Nabídka pohonných jednotek v prvním modelovém roce zahrnovala čtyři benzinové motory o objemu 1,4 a 2,0 litru a výkonu od 44 kW (60 k) do 85 kW (115 k). V nabídce byl také atmosférický naftový motor o objemu 1,9 litru s výkonem 47 kW (64 k) a naftový přeplňovaný motor s výkonem 74 kW (100 k). Oba diesely patří dodnes k vyhledávaným motorizacím pro svou mimořádnou spolehlivost a velice nízkou spotřebu. Velkému zájmu se těší nejen legendární 1.9 TDI, ale i velice spolehlivá atmosférická verze 1.9 SDI.

Fabia Combi první generace se také nabízela v užitkové verzi Praktik. Nástupce vozu Forman Praktik měl dvě sedadla a nákladový prostor oddělený pevnou přepážkou. Zadní boční okna nahradila plechová výplň, lakovaná v barvě vozu. Prostor pro přepravu nákladu byl přístupný pátými dveřmi a pravými bočními dveřmi.

Škoda Fabia Combi Scout a Scoutline se vzhledem dobrodruha
Automobil byl od druhé generace (2007 až 2013) nabízen ve variantě Scout. Robustní vzhled tomuto modelu propůjčovaly šedé a stříbrné oplastované části karoserie na přídi a zádi vozu, lemech blatníků a bočních prazích. Vše pak vylepšovala standardně dodávaná šestnáctipalcová kola z lehké slitiny. Také interiér se specifickými potahy sedadel a dekoračními lištami vycházel z úspěšných verzí Scout ostatních modelových řad.

O pohon předních kol se staraly naftové motory se systémem čerpadlo-tryska o objemu 1,4 litru a výkonu 59 kW (80 k), resp. 1,9 litru a výkonu 77 kW (105 k) a benzinové motory o výkonu 63 kW (85 k) a 77 kW (105 k) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou nebo šestistupňovou automatickou převodovkou. Na přání byl nabízen paket pro špatné cesty se zvýšenou světlou výškou.

V současné, třetí generaci modelu Fabia Combi má tato výbavová verze označení Scoutline a nabízí podobné prvky: specifický přední spoiler a robustní zadní nárazník v kombinaci matně černé a stříbrné barvy. Matně černé jsou také lemy blatníků a prahů. Kryty vnějších zpětných zrcátek a střešní nosiče jsou stříbrné. Součástí standardní výbavy jsou také šestnáctipalcová kola z lehké slitiny. Vůz Fabia Combi Scoutline s pohonem předních kol je nabízen se všemi motory modelové řady.

Sportovně střižená verze RS a líbivé Monte Carlo
Model Fabia Combi byl navzdory své praktické karoserii uveden i ve sportovněji laděných verzích. Provedení hatchback i kombi druhé generace zdobila písmena RS, odvozená z Rallye Sport. Zatímco v první generaci vyjela verze RS s naftovým motorem 1.9 TDI o výkonu 96 kW (130 k), ve druhé generaci nabídka verze RS dvakrát přeplňovaný motor 1.4 TSI. V tomto případě kombinace mechanického kompresoru a turbodmychadla zajišťovala výkon 132 kW (180 k). Vrcholný model řady FABIA, nabízený mezi léty 2010 až 2014, byl standardně vybaven sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Modely Monte Carlo, nabízené od druhé generace, také odkazují na historii závodních vozů značky Škoda. Tyto modely mají sportovní vzhled s mnoha černými prvky karoserie a také sportovněji laděný podvozek. Převážně černý interiér zdobí sportovní sedadla, která mají v současném modelu integrované hlavové opěrky a jsou zdobená červenými prvky, dále sportovní kožený volant a specifické dekorační lišty a doplňky.

Rozměry prostorného modelu Fabia Combi postupně narůstaly
Hlavním poznávacím znakem modelu Škoda Fabia Combi je již 20 let velkorysý zavazadelník. Přitom základní objem zavazadlového prostoru za toto období narostl o více než 100 litrů! Již první generace modelu Fabia Combi nabízela základní objem zavazadlového prostoru 426 litrů, který se sklopením zadních sedadel zvětšil až na 1225 litrů. Základní objem zavazadlového prostoru druhé generace vzrostl na 480 litrů.

Maximální objem zavazadlového prostoru (při sklopení zadních sedadel) narostl dokonce o neuvěřitelných 235 l na celkem 1460 litrů. Jednalo se o hodnotu, kterou jinak nabízely až vozy kompaktní třídy. Třetí generace modelu byla představena v roce 2014. Její základní objem zavazadlového prostoru vzrostl o 50 l na současných 530 litrů. Objem zavazadlového prostoru tak dosahuje hodnot vozů kombi střední třídy.

Škoda Fabia Combi ve třech generacích
1. generace (2000 až 2006): vyrobeno 574 600 vozů
2. generace (2007 až 2013): vyrobeno 513 400 vozů
3. generace (2014 až dosud): vyrobeno 382 900 vozů

Mohlo by se vám líbit...