Škoda a VŠB – Technická univerzita Ostrava spolupracují na projektu pro automatickou jízdu v konvoji

Škoda Auto a VŠB – Technická univerzita Ostrava spolupracují na koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu „Follow the Vehicle“. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. Ve vývoji a testování technologie pomáhají dva vozy Škoda Superb iV, které se v současnosti podrobují jízdním zkouškám v uzavřeném areálu univerzitního kampusu.

Myšlenka „Follow the Vehicle“ se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů.

Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje, uvádí: „Follow the Vehicle ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti autonomního řízení. Projekt nám také umožňuje upevnit si roli propagátora vzdělávání v technické oblasti v České republice. Těší nás, že můžeme spolupracovat se studenty a výzkumníky z Technické univerzity Ostrava, kteří svými nápady, odborností a odhodláním našemu společnému projektu přispívají.“

A jak to tedy funguje? Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu. Testovací vozy, dva vozy Škoda Superb iV, jsou vybaveny hardwarovým a softwarovým rozhraním i vysoce moderními technologiemi založenými na technologii smart cities a inteligentních dopravních systémech. Testovací vozy sledují dopravní infrastrukturu a komunikují přes Car-to-X. Výměna dat probíhá prostřednictvím standardu pro automobilovou komunikaci ETSI ITS-G5 a také mobilních sítí 4G/LTE a 5G.

K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí vozy využívají senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou. Zkušební vozy „Follow the Vehicle“ tak čtou celou řadu různých údajů, například aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také sledují okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.

Mohlo by se vám líbit...