Seat el-Born: jen krůček od sériové výroby

Seat el-Born se poprvé představí na letošním autosalonu v Ženevě. Podle automobilky má tento koncept nabízet odpovědi na různé otázky, které s sebou přináší elektrická revoluce, a stát se tak vozem, který změní poměry v celém odvětví. Se sériovou výrobou se počítá již příští rok.

Podobně jako spalovací motor změnil způsob cestování na počátku dvacátého století, nás má podle Seatu elektrifikace posunout směrem k další generaci vývoje automobilového průmyslu. Zda se tak stane je však otázkou, vzhledem k faktům, jako jsou absolutně nedostačující distribuční soustava, neekologická výroba elektrické energie a další. V každém případě Seat představením nového konceptu elektromobilu ukazuje, že této cestě věří.

Seat el-Born je 100% elektromobil postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen. Koncept byl pojmenován po jedné z ikonických čtvrtí španělské Barcelony, která byla pro konstruktéry a inženýry v Seatu inspirací. Ti vytvořili vůz s nejmodernějšími technologiemi elektrického pohonu.

Design a vývoj vozu probíhal v Barceloně, samotnou výrobu si pak vzal na starosti výrobní závod ve Cvikově v Německu. Automobilka Seat bude druhou značkou koncernu, která představí čistě elektrický vůz postavený na koncernové platformě MEB. S uvedením na trh je počítáno v roce 2020.

„Mobilita se vyvíjí a s ní také vozy, se kterými jezdíme. Seat se drží na čele těchto změn a koncept el-Born je ztělesněním technologií a filozofie designu, které nám pomohou vypořádat se s výzvami, které se před námi objeví v budoucnu“ řekl Luca de Meo, Prezident automobilky Seat.

Výkonná sada baterií s vysokou kapacitou je srdcem konceptu el-Born, kterému v oficiálním testovacím cyklu WLTP zajišťuje dojezd až 420 km. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 7,5 sekundy a nabít baterie by mělo jít už za 47 minut. Koncept navíc využívá funkce autonomního řízení pro podporu řidiče, stejně jako celou řadu dalších asistenčních systémů.

Aerodynamika na prvním místě
Pro dojezd je klíčová aerodnyamika. Proto je logo automobilky v přední části vozu v jedné rovině s karosérií. A když není potřeba přivádět vzduch k chlazení motoru, mřížka je zbytečná. Chladící otvory jsou umístěny až ve spodní části přídě vozu, odkud přivádějí vzduch pro chlazení baterií a zároveň optimalizují obtékání vzduchu kolem celé přední části automobilu.

Když přejedete pohledem přes bok konceptu, zjistíte, že pozice A sloupku je posunuta mnohem více dopředu, což vytváří daleko zajímavější siluetu a v interiéru přidává místo. Posunutí sloupku je možné díky elektrickému pohonu, který není tak náročný na zástavbu.

„Náš tým designerů přistoupil k úkolu vytvořit atraktivní první elektromobil značky velice zodpovědně. Jsem přesvědčen, že řídit elektromobil musí být zábavné a vzrušující. Musíme naše zákazníky přesvědčit, aby se zamilovali do myšlenky elektromobilu” prohlásil Alejandro Mesonero-Romanos, ředitel designu automobilky Seat.

Boky vozu se nesou v duchu významné role aerodynamiky. Proto je do designu zapracovaná vzduchová clona, která je elegantní, ale zároveň praktickou odpovědí na věčný problém vyvážení výkonových vlastností vozu a estetického dojmu.

Nejvíce je to patrné asi na kolech. Optimalizace výkonu byla s ohledem na použitý rozměr 20“ zcela zásadní. Turbínovitý design vytváří pozitivní proudění vzduchu, které nepřispívá jen ke zlepšení aerodynamických vlastností, ale zároveň chladí brzdy. Kola jsou perfektní mix aerodynamických vlastností, odvodu tepla a nízké hmotnosti. Zadní části konceptu dominuje dvojitý spoiler, který výrazným způsobem vylepšuje aerodynamiku. Díky spoileru je obtékání vzduchu hladké s minimem turbulencí.

Moderní interiér s dostatkem prostoru
Interiér se samozřejmě neobejde bez digitálního kokpitu a infotainmentu s obrazovkou o uhlopříčce 10“ a obrazovky konektivity umístěné v samotném středu přístrojové desky.
Všichni cestující mají v sedadlech dostatek místa ve všech směrech, v interiéru je také daleko více odkládacích prostor.

Elektrický a elektronický
Díky výkonu až 150 kW (204 koní) koncept el-Born zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy. Díky tomu obstojí v jakékoli jízdní situaci. Ale to je jen polovina příběhu. Elektromobily se totiž neposuzují pouze podle výkonu, ale také podle dojezdu na jedno nabití baterie a doby, které je za potřebí k jejich opětovnému nabití.

Díky dojezdu až 420 km na základě měřícího cyklu WLTP, který zajišťuje sada baterií s kapacitou 62 kWh, je vůz připraven a schopen zavézt pasažéry tam, kam potřebují. Kompatibilita se super 100 kW nabíjením stejnosměrným proudem zajišťuje nabití baterie na 80% kapacity za 47 minut.

Koncept rovněž využívá pokročilého systému tepelného managementu, který se dále podílí na prodloužení dojezdu vozu v extrémních povětrnostních podmínkách. Tepelné čerpadlo přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie a prodlouží dojezd až o 60 km. To je užitečné především v zemích, kde teploty klesají opravdu hluboko pod bod mrazu a cestující by se bez topení prostě neobešli.

Seat el-Born navíc integruje nejnovější poznatky v oblasti autonomního řízení a konektivity. Disponuje systémem autonomního řízení druhé úrovně, které vozu zajišťuje částečnou automatizaci. Řídicí systém si poradí s ovládáním volantu, akcelerací i brzděním. Samozřejmostí je také inteligentní parkovací asistent.

Mohlo by se vám líbit...