Přijíždí modernizovaný Seat Ibiza

Ibiza je od svého prvního představení v roce 1984 klíčovým modelem značky Seat. Po 37 letech, pěti generacích a téměř 6 milionech prodaných vozů je nejúspěšnějším modelem, který kdy sjížděl z montážních linek této španělské automobilky. Nyní dostala slovo modernizovaná Ibiza páté generace.

Vnější design modernizované verze prodělal drobné změny, které vylepšují vzhled modelu, a to napříč všemi stupni výbavy: Reference, Style, Xcellence a FR. „Ibiza je připravena navázat na dosavadní úspěchy díky novým úpravám exteriéru a revoluci v interiéru modernizované páté generace společně s novou úrovní konektivity a bezpečnosti,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva společnosti Seat a značky Cupra.

Svěží design omlazeného modelu umocňuje standardně dodávaná 100% LED technologie (verzi Eco-LED může na přání nahradit Full LED), jež nabízí lepší viditelnost s nižší spotřebou elektrické energie. Ibiza si z profilu zachovává krátké převisy karoserie s koly posunutými k rohům vozidla. Estetický dojem vylepšují tři nové designy kol z lehké slitiny. Nové varianty kol jsou k dispozici s průměrem ráfku 17 palců (2 designy) nebo 18 palců (1 design).

Dalším aspektem, který slouží k odlišení nové verze vozu, je označení modelu reliéfním rukopisným písmem. S touto drobnou změnou Ibiza přebírá designové motivy používané již u jiných modelů značky Seat. Příď i záď zdobí nové logo automobilky s povrchovou úpravou ve dvou odstínech chromu – střední část je matná, zatímco okraje jsou lesklé. Uvedené změny designu umocňuje nově nabízená paleta barev. Zákazníci mají na výběr devět barev karoserie včetně dvou nových laků: Sapphire modrá a Asphalt modrá.

Zcela nová palubní deska
V interiéru se nová verze Ibizy prezentuje výraznou designovou revolucí v porovnání s předchůdcem. Zcela nová přístrojová deska s měkkým povrchem a větším centrálním displejem informačního a zábavního systému – umístěným nyní ve vyšší poloze s lepší ergonomií. V porovnání s předchůdcem je displej v průměru o více než 20% větší. Standardní displej má nyní úhlopříčku 8,25“, u displeje dodávaného na přání je to 9,2“. S přehledným 10,25“ displejem panelu přístrojů Digital Cockpit je interiér modernizovaného Seatu Ibiza zcela digitální.

Nový je také ergonomický multifunkční volant obšitý kůží Nappa (na přání pro stupeň výbavy Style, standardně pro stupně výbavy Xcellence a FR). Zapomenout nesmíme ani na nové čalounění a nově navržené výdechy ventilační soustavy na stranách řidiče a spolujezdce, které jsou ve verzích FR a Xcellence obklopeny světly LED. V závislosti na zvoleném stupni výbavy má světlo různé odstíny – Daring Red (FR), Burgundy (Xcellence) nebo Honey (Style a Reference). Celkový objem zavazadlového prostoru i nadále zůstává 355 litrů.

Automobil nabízí kompletní konektivitu s funkcemi využitelnými uvnitř vozu (funkce a služby založené na připojení k internetu; Full Link s uživatelskými rozhraními Android Auto a CarPlay) i mimo vůz pomocí systému Seat Connect. Díky integraci systému Full Link s připojením mobilního telefonu budou mít motoristé přístup ke svým digitálním životům bez ohledu na zařízení, které používají, ať je to Apple CarPlay, nebo Android Auto. Tím se zjednodušuje proces přístupu k telefonnímu seznamu, hudebním souborům nebo mapovým podkladům. Vše je snadno přístupné pomocí ovládání na displeji informačního a zábavního systému nebo volantu.

Informace a zábava z internetu jsou dostupné po stisknutí tlačítka – nebo na hlasový povel. Jedná se například o informace o dopravě, parkovacích místech, čerpacích stanicích nebo internetové rádio a media online. Hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka umožňuje používání vyspělých technologií. Systém aktivuje prosté vyslovení hesla „Hola Hola“. Hlasové ovládání zajišťuje interakci uživatele s informačním a zábavním systémem, a to včetně povelů hovorovým jazykem, oprav předchozích povelů nebo odkazování na ně. Jedná se o rychlejší a snadnější způsob, jak vyhledat informace pro navigaci nebo hudbu.

Nový Seat Ibiza je vybaven rovněž systémem Seat Connect s integrovanou kartou eSIM, díky níž je dostupná služba eCall, která zajistí přímé přivolání záchranných služeb v případě nehody. Integrovaná karta eSIM nabízí navíc možnost využívat služby Seat prostřednictvím tlačítka „soukromé volání“. Tento asistent umožňuje řidiči kontaktovat služby Seat v jeho vlastním jazyce bez ohledu na zemi, kde právě řídí. Seat Connect je nabízen bezplatně po dobu jednoho roku nezávisle na zákazníkem zvolené verzi nebo stupni výbavy.

Součástí nabídky je také aplikace Seat Connect App. Aplikaci si motorista stáhne do svého chytrého zařízení, z něhož pak může na dálku ovládat řadu funkcí. Uživatelé mají přístup k datům vozidla i na dálku, například k provozním údajům o jízdách, poloze zaparkovaného vozu nebo stavu vozidla včetně dveří a osvětlení. Kromě toho si mohou nastavit upozornění, která majitele vozu informují o příliš rychlé jízdě řidiče, jemuž vůz zapůjčili, nebo o překročení hranice vymezené zóny. Majitelé mohou dostávat také alarmy při pokusech o vloupání do vozidla a o jeho odcizení, odemknout či zamknout na dálku dveře nebo podobným způsobem aktivovat houkačku a výstražná světla pro snadnější nalezení vozu.

Naftu nehledejte
Faceliftovaný Seat Ibiza může mít pod kapotou jeden z pěti motorů. Čtyři jsou benzinové s nejvyšším výkonem od 70 kW (95 k) 110 kW (150 k) a jeden agregát je upraven pro pohon na CNG. Ten disponuje nejvyšším výkonem 66 kW (90 k). Motoristé mohou volit mezi mechanickou a dvouspojkovou převodovkou DSG. Všechny nabízené motory na benzin jsou vybaveny technologií přímého vstřikování. Kromě tří jednotek 1.0 TSI o různých výkonech je k dispozici také větší agregát 1.5 TSI – ten nabízí výkon 110 kW.

Jednotka 1.0 TSI 70 kW, dodávaná ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou, poskytuje maximální točivý moment 175 Nm. Poslední tříválec je vyladěný na 81 kW (110 k), disponuje maximálním točivým momentem 200 Nm a může být kombinován buď se šestistupňovou mechanickou převodovkou, nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Největším motorem pro modernizovanou modelovou řadu Ibiza je čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW a točivému momentu 250 Nm. Verzi na CNG pohání jednotka 1.0 TGI pracující s výkonem 66 kW, která ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou poskytuje maximální točivý moment 160 Nm.

Modernizovaný model navazuje na širokou škálu již používaných systémů, mezi něž patří například adaptivní tempomat ACC, Front Assist nebo rozpoznávání únavy řidiče, a přidává k ní nejvyspělejší asistenční funkce. Travel Assist umožňuje částečně automatizovanou jízdu v celém rozsahu provozních rychlostí. Ibiza tak mění rychlost jízdy podle okolních vozidel, od nichž udržuje bezpečný odstup. Lane Assist řídí vozidlo tak, aby jelo uprostřed jízdního pruhu, zatímco rozpoznávání dopravních značek informuje řidiče o aktuálně platném omezení rychlosti jízdy na příslušném úseku silnice. Nechybí ani asistent pro změnu jízdního pruhu nebo radarové senzory vpředu a vzadu, sledující prostor ve slepém úhlu řidiče do vzdálenosti až 70 metrů a upozorňující na vozidla v bezprostřední blízkosti, která by při zamýšlené změně jízdního pruhu mohla ohrozit bezpečnost. Nově byl zařazen asistent pro dálková světla – systém při jízdě za tmy detekuje vozidla před automobilem a v případě nutnosti přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly.

Výroba modernizovaného Seatu Ibiza bude v závodě v Martorellu zahájena ve třetím čtvrtletí letošního roku. Cena vozu zatím nebyla zveřejněna, ale zle očekávat, že bude vyšší než doposud.

Mohlo by se vám líbit...