Portugalská rallye klepe na dveře, chystá se i Citroën

Po krátkém turné v Jižní Americe se seriál mistrovství světa vrací do Evropy na sedmé dějství, na které se posádky Citroën Total World Rally Teamu, Sébastien Ogier – Julien Ingrassia a Esapekka Lappi – Janne Ferm, připravují obzvlášť pečlivě. Obě dvojice jsou totiž odhodlané zajet dobře právě v Portugalsku. Soutěž se jede ve dnech 30.5.-2.6.2019.

Portugalská rallye je speciální obzvláště pro Sébastiena Ogiera, Juliena Ingrassiu a Citroën Racing. V roce 2010 tady dnešní šestinásobní mistři světa poprvé vyhráli ve WRC jako členové juniorského týmu Citroënu na C4 WRC. Do Citroën týmu vstoupili v roce 2008 díky intenzivnímu tréninkovému programu, ale to už ve skutečnosti byli ve druhé sezoně ve WRC. Po premiérovém vítězství vyhráli ještě v roce 2011 s Citroënem, aby přidali další tři zářezy v letech 2013, 2014 a 2017.

Na tomto podniku, kde má francouzský tým už pět vítězství, by rádi uspěli také letos. V Chile dojeli na druhém místě a zaznamenali páté umístění na pódiu (včetně dvou vítězství v Monte Carlu a Mexiku) v šesti podnicích sezony, takže se znovu probojovali do čela průběžného pořadí. To ale znamená, že budou v páteční první etapě v Portugalsku vyrážet na trať jako první. Této situaci ovšem posádka musela čelit už mnohokrát v minulosti, a tak mohou prokázat své schopnosti.

Tato rallye je neméně speciální pro Esapekku Lappiho a Janne Ferma. Portugalsko je zemí, kde finská dvojice prožila svou premiéru ve WRC v roce 2017. Byl to pro ně velice úspěšný start. Loni se ještě zlepšili a dojeli dokonce na 5. pozici celkově. Dokázali navíc vyhrát dvě rychlostní zkoušky včetně divoké Power Stage.

Letošní rallye by měla teoreticky prodloužit trend jejich stoupající rychlosti v C3 WRC. Šance zvyšuje skutečnost, že startují až jako sedmí. Počasí by mělo vydržet bez srážek, a tak by mohli jet ideální stopu a těžit ze stoupajícího sebevědomí.

V maximálně efektivní přípravě nejen na tuto rallye, ale i na další podnik na Sardinii zamířil Citroën Total World Rally Team právě na Sardinii k dvěma nabitým dnům testování. Oba dny byly zaměřené na zlepšování výkonu s ohledem na jiný charakter tratí a podmínky ovlivňující pilotování. Podmínky byly podobné těm, které na posádky čekají při prvních průjezdech rychlostních zkoušek.

„S návratem do Evropy nás čekají tradičnější šotolinové tratě, po kterých voláme. Náš cíl je jasný, pokračovat v tvrdém boji v šampionátu a pokusit se dojet opět na pódiu – posedmé z dosavadních soutěží letošního roku. Mistrovství světa je stále více vyrovnané, ale my jsme odhodláni dát do toho všechno. Každý člen technického týmu ze Satory plně využil všechen čas pro tvrdou práci s posádkami na C3 WRC. Sébastien a Julien mají nezáviděníhodnou pozici, budou vyjíždět jako první na trať, takže to nebudou mít snadné. Ale v minulosti už mnohokrát prokázali, že jsou schopní to zvládnout. Navíc podobné mimořádné záležitosti oni milují. Pokud jde o Esapekku a Janneho, mají před sebou rallye, kterou znají lépe, a tak nemám pochyby o jejich schopnostech, aby zopakovali to, co se jim podařilo na konci rallye v Chile a dál se zlepšovali. Pokud počasí vydrží suché a pěkné, jejich pozice na startu jim dává šanci dobře začít celou soutěž,“ zhodnotil šance svých posádek Pierre Budar, šéf týmu Citroën Racing.

Klíčová data podle Citroënu
– 20 rychlostních zkoušek na 306,97 km
– 5 celkových vítězství pro Citroën na portugalské rallye ve WRC: 3 s C4 WRC (2007, 2009 a
2010), 2 s DS3 WRC (2011 a 2016). Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vyhráli dvakrát v roce 2010 a 2011 s oběma typy vozů.
– 40 metrů se dá skočit s autem na slavném Fafe skoku.

Základní údaje o portugalské rallye
– Slavnostní start je letos posunutý z Guimaraesu do Coimbry, první etapa uvidí návrat rychlostních zkoušek v regionu Arganil, v němž se jelo naposledy v roce 2001. Pro většinu posádek jsou tudíž rychlostní zkoušky nové.
– Zdejší trasy bývaly obvykle velice tvrdé a s největší pravděpodobností budou pro druhé průjezdy rozbité. Zahajovací etapa by ale podle všeho neměla být letos pro posádky enormně náročná, protože je poměrně krátká (soutěžní kilometráž je 94,50), problémem nicméně může být omezený polední servis, ve kterém je možná pouze návštěva zóny výměny pneumatik mezi dopoledními a odpoledními rychlostními zkouškami.
– Ve zbytku trasy se změnily jen 4 kilometry oproti roku 2018 (z Vieira do Minho), i tak ale posádky čekají velké výzvy. Obtížná bude sobotní etapa měřící 160,7 km. Délka ovšem není jediným faktorem. Zdejší rychlostní zkoušky jsou prašné a písečné, a dynamicky se mění mezi průjezdy. Technický tým tak musí přizpůsobovat nastavení, nebo měnit pneumatiky na odpoledne podle stavu rozbitých tratí a stoupajících teplot.
– Mezi místními fanoušky je nejpopulárnější rychlostní zkouška Fafe, která se jede v neděli. Druhý průjezd bude současně závěrečnou Power Stage a je jedním z hlavních vrcholů celé sezony WRC.

Progam rallye naleznete v našem partnerském magazínu Racing Life ZDE

Mohlo by se vám líbit...