Pohon 4×4 s mezinápravovou spojkou prošel velkou proměnou

Vozy Škoda s pohonem 4×4 jsou v nabídce již od roku 1999, kdy byl představen model Octavia Combi 4×4. Od té doby si získaly mnoho fanoušků. Pohon 4×4, který zajišťuje současná pátá generace elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky Haldex, funguje zcela automaticky. Pomáhá také snižovat spotřebu paliva. Pohon všech kol přináší výhody především na mokré nebo zasněžené vozovce, ale nejen tam. Variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu zvyšuje bezpečnost jízdy a agilitu po celý rok a na jakémkoliv povrchu.

Novodobá historie vozů Škoda s pohonem 4×4 začala v roce 1999 modelem Octavia Combi 4×4. Od roku 1999 do konce roku 2019 dodala společnost Škoda Auto zákazníkům více než 1 milion vozů s pohonem 4×4. Jen v roce 2019 vyrobila společnost celosvětově více než 157 000 vozů Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq s pohonem 4×4. Největší zájem o tuto variantu projevují zákazníci u modelu Kodiaq – verzi s pohonem všech kol si objednává přibližně 60% z nich.

Pohon všech kol s moderním mezinápravovým diferenciálem Haldex přináší řadu výhod a zajišťuje bezpečnost nejen při jízdě po šotolině, v bahně nebo na sněhu, ale také na asfaltové vozovce. V mnoha situacích přispívá pohon přední i zadní nápravy k lepší trakci, jízdní stabilitě a dynamice. Při běžné přímé jízdě je hnací síla přenášena na přední nápravou. Pokud hrozí ztráta trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka páté generace část točivého momentu v mžiku automaticky na zadní kola, aby zachovala trakci vozidla. Hnací síla je tak přenášena bez nutnosti zásahu řidiče přesně tam, kde je potřeba.

Zásah řídicí elektroniky v řádu milisekund
Pohon všech kol je propojen s nejdůležitějšími asistenčními systémy, například s protiblokovacím systémem ABS, elektronickou kontrolou stabilizace ESC, elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS nebo systémem XDS+. Řídicí elektronika tak dokáže reagovat na nově vzniklou jízdní situaci v řádu milisekund a zvládat kritické situace, například při rychlém průjezdu zatáčkou nebo při jízdě po povrchu s různou adhezí.

K udržení vozidla v jízdním pruhu upravuje řídicí elektronika také přenos točivého momentu na jednotlivá kola vozu. Děje se tak například v okamžiku odlehčení vnitřního kola při rychlém průjezdu zatáčkou. Část točivého momentu se tak přenáší na protilehlé kolo. Díky skvělé trakci pomáhá pohon všech kol značnou měrou při rozjezdech a stoupáních. Další výhodou v porovnání s vozy s pohonem předních kol je také schopnost utáhnout přívěs s hmotností, která je vyšší až o 25%.

Elektronicky řízená mezinápravová spojka

Řízený pohon všech kol příznivě ovlivňuje spotřebu paliva
Jádrem současným modelů Škoda 4×4 je elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka páté generace, která však našla uplatnění i u vozů jiných značek. Jedná se o hydraulicky řízený systém, který zajišťuje nepřetržité rozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy. Za normálních podmínek jsou poháněna přední kola. V případě potřeby vzroste tlak, který sepne spojku a hnací síla se začne přenášet na zadní nápravu. Přenos hnací síly je závislý na aktuální jízdní situaci.

Elektronická řídicí jednotka automaticky reaguje i v případě nejmenších rozdílů v otáčkách kol přední a zadní nápravy. Řada senzorů (např. snímač otáček motoru, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol nebo senzor příčného a podélného zrychlení) neustále vyhodnocuje aktuální jízdní situaci. Veškeré získané hodnoty poté zpracovává řídicí elektronika pohonu všech kol, která je tak schopna v řádu milisekund reagovat na jakékoliv změny a dle aktuální situace změnit přenos hnacího momentu na jednotlivá kola vozu.

Systém funguje spolehlivě i při ztrátě trakce předních kol. V takovém případě zajistí lamelová spojka přenos až 90% točivého momentu na zadní nápravu. V kritických situacích je pohon 4×4 také schopen přenést až 85% hnací síly na jednotlivé kolo. Tento moderní pohon všech kol také příznivě ovlivňuje spotřebu paliva. Zadní náprava se totiž připojí pouze, pokud to jízdní situace vyžaduje. Při nízké zátěži nebo při běžné přímé jízdě je maximum hnací síly přenášeno přední nápravou, což snižuje spotřebu paliva.

Mezinápravová spojka Haldex se změnila k nepoznání
První pokusy s pohonem více než jedné nápravy uskutečnila česká automobilka už koncem třicátých let minulého století. V moderní historii se pohon všech kol ve škodovkách objevil v roce 1999, a to v první novodobé generaci modelu Octavia, konkrétně v její verzi kombi. Zde byl použit Haldex druhé generace, kde ještě bylo možné pozorovat citelnou prodlevu. V situaci, kdy došlo k prokluzu předních kol, byla znatelná časová mezera, než sepla kola zadní nápravy. To samozřejmě nabylo zrovna ideální, když třeba řidič začal řešit krizovou situaci a chování auta se náhle změnilo v důsledku připojení kol zadní nápravy.

Tento handicap se však výrobci podařilo odstranit spolu s uvedením Haldexu další generace, a tak se s ním třeba u Octavie druhé řady již nesetkáte. Dále docházelo k dalšímu zdokonalování, což vedlo až k současné sofistikované mezinápravové spojce, spolupracující s asistenčními systémy vozu a schopné přesouvat točivý moment nejen mezi nápravami, ale také na jednotlivá kola. Tím se celý systém připojitelného pohonu všech kol dostal na zcela jinou úroveň a nově si začal získávat respekt i do té doby skalních příznivců trvalého pohonu všech kol.

Mohlo by se vám líbit...