Po tuhé zimě dopřejte autu péči, při prodeji za něj dostanete víc

Zimní období je pro automobily velice náročné, a tak by s prvními teplejšími dny měla přijít na řadu jejich údržba. Ta se totiž může majiteli velice vyplatit, až bude automobil prodávat. Vždyť technický stav vozu je nejvýraznějším faktorem, ovlivňujícím jeho výkupní cenu.

Letošní zima byla po dlouhé době vydatná, sněhu byl dostatek, byť lyžaři si ho kvůli pandemickým omezením prakticky neužili. Většina vozů tak jezdila hlavně ve městech, kde technické služby nešetřily solí, která je pro auta zimním nepřítelem číslo jedna. Mrazy zas mohly negativně ovlivnit kapacitu autobaterií. S příchodem jara tak nastává čas na důkladnou očistu vozu a kontrolu funkčnosti všech jeho součástí.

„Cenu každého ojetého vozu ovlivňuje hned několik faktorů. Počet předchozích majitelů, servisní historie, původ vozidla, počet najetých kilometrů, stáří a v neposlední řadě i aktuální technický stav. Ten zpravidla odpovídá tomu, jak se o něj předchozí majitel staral. Dvě auta stejného modelu, stejného roku výroby a podobného nájezdu se ale mohou na ceně lišit řádově o desítky tisíc korun právě v závislosti na technickém stavu a vzhledu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

Zejména zasněžené zimní měsíce bývají pro auta těžkou zkouškou. Všudypřítomná posypová sůl se dostává i do míst, která by majitele ani nenapadla. Pokud například nastoupíte do vymrzlého auta s botami od sněhu a soli a zapnete topení, sníh se solí se rozpustí a může se dostat až na kovové konstrukce pod koberci, kde může způsobit korozi.

Pochopitelně ještě více trpí podvozek. Proto je důležité po zimě všechna místa, kam se sůl mohla dostat, co nejdříve očistit a vymýt. Stejně tak v zimních měsících trpí brzdová soustava a výfukový systém. Častá návštěva myčky tak představuje naprostý základ nutné údržby. Rozhodně je lepší využívat ruční vysokotlaké myčky, kde nehrozí poškození laku kartáči.

Alternativou ke kartáčovým myčkám je bezkontaktní mytí v tunelové myčce, které je k laku vozidla mnohem šetrnější. Ideální je ale mýt vůz ručně.

Nemile dokáže po zimě překvapit i akumulátor, kterému teploty pod bodem mrazu rozhodně nesvědčí. Stav akumulátoru bohužel pohledem nepoznáte. Pokud nevlastníte zátěžový tester, budete si muset stav autobaterie nechat ověřit v servisu. Zátěžový měřič odhalí, zda je baterii po zimě potřeba jen dobít, nebo rovnou vyměnit. „Zejména u mladších vozidel s akumulátory typu AGM může jejich podpětí způsobovat výskyt řady chybových hlášení, přitom na start vozidla ještě dostačují,“ vysvětluje Milan Jirouš, motoristický novinář, vydavatel magazínu AutoMotoLife.cz a majitel servisu osobních vozů u Poděbrad. „Na podzim a v průběhu zimních měsíců jsme nejčastěji měnili právě akumulátory vozidel vybavených Start-Stop systémem, které se ukazují být na potíže náchylnější,“ dodává.

Pozornost byste měli věnovat i stěračům, které se v průběhu zimy musejí potýkat s nadměrným opotřebení stíracích lišt při odstraňování většího množství hrubších nečistot nebo i ledu a sněhu. Koncem března přichází také čas na přezutí pneumatik ze zimních na letní. Obecně platí, že výměnu je vhodné naplánovat na dobu, kdy se teploty stabilně drží nad 7°C. „Vybrat správný čas není vždy snadné, protože teploty ráno, kdy lidé odjíždějí do práce, jsou zpravidla nižší, než odpolední, kdy se ze zaměstnání vracejí. Navíc je třeba myslet na možné delší čekací doby v pneuservisech – to naštěstí není náš případ, jelikož jsme koncem loňského roku nakoupili nové stroje a služby tak zrychlili a rozšířili,“ říká Jirouš.

Dobře udržovaný a pravidelně servisovaný vůz svému majiteli nejen dobře slouží, ale zároveň si i déle udrží hodnotu. Podle informací od AAA AUTO totiž například nejprodávanější česká ojetina Škoda Octavia z roku 2015 a nájezdem mezi 100 000 a 120 000 kilometrů může mít hodnotu 235 000 korun, ale také 400 000 korun. A to už je celkem pádný argument pro to, dopřát svému vozu více péče.

Mohlo by se vám líbit...