Peugeot spustil sériovou výrobu vozů na vodík

13. prosince 2021 Peugeot oficiálně spustil sériovou výrobu automobilů poháněných vodíkovými články. Vůz s pořadovým číslem 1 sjel z výrobní linky v závodě Hordain na severu Francie, odtud putoval na přestavbu na vodíkový pohon do německého Rüsselsheimu a nakonec zpět do Francie, kde ho koupila dceřinka Michelinu, společnost Watea by Michelin.

Peugeot se touto událostí, která zřejmě vstoupí do dějin značky, stává jedním z prvních výrobců, kteří v segmentu užitkových vozů nabízejí vedle konvenčních a 100% elektrických verzí také variantu poháněnou vodíkovými palivovými články (hydrogen full cell), jak potvrdila generální ředitelka značky Peugeot, Linda Jackson: „S vozem e-Expert Hydrogen se Peugeot ujímá vedení v oblasti bezemisní technologie budoucnosti, která je pro trh lehkých užitkových vozů velmi důležitá.“

Vyzdvihla také zásadní přednosti vodíkového pohonu: „Technologie vodíkových palivových článků umožňuje intenzivní každodenní používání bez nutnosti dobíjení, což je rozhodující výhodou pro profesionální řidiče, kteří musí během jediného dne ujet několik set kilometrů po dálnici a poté vjet do center měst, kde platí emisní omezení. Vodíková technologie vyvinutá skupinou Stellantis, kterou jsme uplatnili v našem voze Peugeot e-Expert Hydrogen, takové využití umožňuje.“

Pro vodíkovou dodávku Peugeot je charakteristické dokonalé zabudování celého systému „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ do motorového prostoru a podvozku. Toto řešení nevyžaduje žádný kompromis z hlediska objemu nákladu. Nízké těžiště vozu je současně zárukou stability a bezpečnosti.

Peugeot e-Expert Hydrogen je vybaven systémem „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ skupiny Stellantis. Tento systém tvoří palivový článek, jenž díky vodíku v nádrži vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozidla, a vysokonapěťová lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh. Baterii lze dobíjet z elektrické sítě a v určitých fázích jízdy napájí také elektromotor.

Jeden model, tři druhy pohonu: vodíkový, elektrický a naftový

Vlastnosti nového Peugeotu e-Expert Hydrogen z něj činí vysoce technologicky vyspělý vůz, který je ale zároveň dobře přizpůsoben požadavkům uživatelů a je připraven plnit vše, co očekáváte od běžné dieselové dodávky. Jeho užitečný objem je 6,1m³, užitečné zatížení dosahuje až tuny a stejnou hmotnost lze také táhnout. Výrobce nabízí dvě délky se stejným objemem nákladového prostoru jako má dieselová či elektrická verze.

Na dálnici může vůz jet rychlostí až 130 km/h. Navíc disponuje výhodami vyplývajícími z jeho vodíkového pohonu: schopnost překonat všechny vzdálenosti bez emisí CO2 či schopnost natankovat vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 kilometrů. To je velká výhoda vodíkových aut v porovnání s elektromobily, přitom stejně jako elektrické vozy neprodukují žádné emise.

Vodík se v současné době stává hlavním pilířem přechodu na nové zdroje energií. V této souvislosti bylo oznámeno mnoho mezinárodních projektů. Zejména v Evropě se tento ekosystém rychle rozvíjí a investice Evropské aliance pro čistý vodík na podporu tohoto řešení se odhadují na přibližně 60 miliard eur.

Peugeot e-Expert Hydrogen v současné době objednáte jen ve Francii nebo v Německu. Do České republiky zřejmě hned tak nedorazí. Důvodem je mimo jiné i naprostý nedostatek vodíkových stanic v ČR. Jejich počet ale rychle roste, zejména v západoevropských státech, a to díky podporám jednotlivých vlád. Snad se dočkáme vodíkových aut i u nás.

Mohlo by se vám líbit...