Peugeot se chystá na silnou konkurenci

Sezóna okruhových závodů se rozjíždí. Na první závod do Sebringu se chystá 7 automobilek, mezi nimi i francouzský Peugeot. Ten nasadí dvojici speciálů Peugeot 9X8.

První závod mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA se pojede už 17. března v Sebringu. A zdá se, že tam bude pěkně horko! A to nejen proto, že se jede na prosluněné Floridě. Tam v tuto roční dobu teploty šplhají ke třicítce, což znamená, že v kokpitu auta se dá očekávat ještě o dost tepleji. Dalším faktorem, který způsobí, že se piloti okruhových speciálů pěkně zapotí, je pekelně náročná trať. A konečně pěkně horko bude i z hlediska konkurence. Do letošního šampionátů totiž vstupuje hned sedm automobilek. A ty rozhodně přivezou to nejlepší, co mají, ať už z hlediska techniky, tak obsazení.

Loňské testování zajistí letošní úrodu
Do Sebringu se chystá kromě dalších také Peugeot se svými dvěma speciály Peugeot 9X8 a sedmičlennou skupinou pilotů, kteří se za volanty vozů budou během tisíc kilometrů dlouhého závodu střídat. Tým Peugeot TotalEnergies nese na bedrech velký závazek. Má pro letošek před sebou opravdu ambiciózní cíl, kterým není nic menšího, než vyhrát v jubilejním stém ročníku legendárního závodu 24 hodin Le Mans, a kromě toho posbírat co nejvíce cenných kovů během celého šampionátu vytrvalostních závodů, samozřejmě i v Sebringu. Důležité je tedy dobře začít už od prvního klání.

V loňském roce se Peugeot zúčastnil tří posledních podniků světového šampionátu FIA WEC. Ty měly sloužit hlavně k otestování vozu a doladění veškerých aspektů, zejména pak výkonu, vytrvalosti a odolnosti dílů, jak potvrdil i ředitel Peugeot Sportu Jean-Marc Finot: „Najeli jsme spoustu kilometrů, abychom zlepšili výkon vozu a ověřili jeho spolehlivost. Do letošní sezóny vstupujeme s velkým nadšením a s týmem, který je připraven bojovat. Jsme hrdí na to, že můžeme být součástí tohoto šampionátu a soupeřit s velkými výrobci a velkými jmény vytrvalostních závodů.“

Trať jako žádná jiná
Peugeot 9X8 by tedy měl být na svou premiéru na americké půdě dokonale připraven. Snadné to ale rozhodně nebude. Trať v Sebringu je totiž velmi specifická. Technický ředitel Peugeot Sport Olivier Jansonnie se obává hlavně hrbolatého povrchu okruhu, protože to bude obrovská zátěž na podvozek a převodovku. I jezdci mají z extrémně náročné udrncané trati respekt. Posádku vozu Peugeot 9X8 s číslem 93 budou tvořit Paul Di Resta, Mikkel Jensen a Jean-Eric Vergne. Ve voze s číslem 94 se budou střídat Loïc Duval, Gustavo Menezes a Nico Müller.

Někteří z pilotů už měli možnost okruh v Sebrinu otestovat, takže vědí, do čeho jdou. Jedním z nich je třicetiletý dánský šampion Mikkel Jensen: „Sebring je okruh, na kterém moc týmů netestovalo, takže uvidíme, jak dlouho nám bude trvat, než se dostaneme do tempa. Je to pěkný okruh, jel jsem ho třikrát a mám ho rád. Jde o překvapivou trať plnou hrbolů, takže se nedá čekat, že zajedete perfektní kolo. Je to dost šílené!“

Také Jensenův zkušenější francouzský týmový kolega, čtyřicetiletý Loïc Duval, se na americkou půdu těší: „Sebring je v kalendáři závodů velmi netypický okruh, ale má své kouzlo. Jde o staré letiště s různými povrchy, a jak všichni vědí, je velmi hrbolatý. Pro vozy je náročný, přilnavost je obecně docela dobrá, ale jsou tam velké betonové záplaty, díry, boule, kvůli nimž je tato trať zcela jedinečná. Zase je to ale skvělá akce a ve vytrvalostních závodech je dnes již klasikou.“

Ekologické palivo z vína
Kromě pilotů první závod okruhové sezóny samozřejmě nedočkavě vyhlížejí i fanoušci a partneři. Klíčovým partnerem Peugeot Sportu je francouzská firma TotalEnergies. Ta dodává Peugeotu udržitelné závodní palivo Excellium Racing 100 na bázi bioetanolu.

Zajímavostí je, že se toto palivo vyrábí ze zbytků vína, jako jsou vinné kaly a hroznové výlisky. Po několika krocích (průmyslová fermentace, destilace a potom dehydratace) je tato báze smíchána s ETBE (Ethyl Tertio Butyl Ether), vedlejším produktem vyrobeným z etanolu, a s několika výkonnými přísadami získanými z technologie Excellium vyvinuté společností TotalEnergies. Toto palivo je šetrné k životnímu prostředí, protože umožňuje snížit emise CO2 závodních vozů o 65%. Zároveň splňuje všechny parametry kvality závodního paliva, požadavky výrobců automobilů a kritéria Mezinárodní automobilové federace.

O technice Peugeotu 9X8 jsme psali ZDE

Mohlo by se vám líbit...