Peugeot e-Partner: nejmenší nakonec

Nové emisní normy přiměly většinu automobilek k elektrifikaci alespoň části nabídky. Patří mezi ně i Peugeot, který se do pustil s vervou. Oznámil, že v roce 2025 už ve své modelové řadě nebude mít ani jediný model, který by se nenabízel ve verzi s elektrickým motorem. A co víc, pokud jde o nabídku lehkých užitkových vozidel, tam má už splněno! Po elektrickém Boxeru a Expertu se nyní dostalo i na nejmenšího z řady, Partnera.

Možná si vzpomenete, že model Partner poháněný elektrickou energií nabízela značka Peugeot už v roce 2013. Tento vůz se ale postupem času přestal vyrábět. Nový se objevil až nyní, a to jako poslední z užitkové řady Peugeot. Hlavní rozdíl oproti jeho předchůdci spočívá v nové modulární platformě EMP2.

Tato platforma je schopná pojmout motor s jakýmkoli zdrojem energie, a navíc umožňuje optimální uložení baterií pod podlahu vozu. Toto umístění zvyšuje tuhost a díky optimálnímu rozložení hmotnosti je řízení elektromobilu stejně komfortní jako u verzí se spalovacím motorem. Byly také použity specifické tlumiče a pružiny, což má zaručit nejlepší výkon při prázdném i naloženém voze.

Velkou výhodou nové platformy je i to, že zachovává přednosti vozu z hlediska prostoru pro náklad i cestující. Objem nákladového prostoru, který u Partnera dosahuje až 4,4 m³, je tak u elektrické verze identický s verzí se spalovacím motorem. Současně zůstala zachována poměrně široká nabídka variant karoserie.

Elektrický Partner pořídíte ve standardním (4400 mm) nebo v prodlouženém (4750 mm) provedení. Můžete si vybrat i počet sedadel. Klasický furgon může mít dvě nebo tři sedačky, polocombi až pět míst k sezení. Užitečné zatížení vozu e-Partner dosahuje až 800 kg a táhnout může přívěs o maximální hmotnosti 750 kg.

 

Přestože jde o užitkový vůz, interiér je stejně přívětivý, jako u osobních automobilů. Samozřejmostí je systém informující řidiče o hospodaření s elektrickou energií.

Peugeot e-Partner je poháněn 100% elektrickým motorem o výkonu 100 kW. Maximální točivý moment činí 260 Nm a je k dispozici ihned po nastartování – to je známá výhoda elektromobilů. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí, nevydává žádný zápach a samozřejmě neprodukuje žádné emise CO2. Všechny varianty modelu jsou k dispozici s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh, která zajišťuje dojezd až 275 km dle WLTP.

Pro nabíjení baterie se nabízejí dva typy nabíječek. Sériově se dodává nabíječka pro nabíjení jednofázovým proudem 7,4 kW, za příplatek lze objednat zařízení pro nabíjení třífázovým proudem 11 kW. Možností nabíjení je celá řada. Přes standardní zásuvku trvá dobití do plna asi 30 hodin, se zesílenou zásuvkou zkrátíte čas na polovinu. Optimální je ovšem pořídit si Wall Box, se kterým dobíjíte buď 7,5 hodiny (7,4 kW, jednofázová nabíječka) nebo 5 hodin (11 kW, třífázová nabíječka). Lze používat i rychlonabíjecí stanice, i když zde je třeba počítat s vyšším tarifem. Dobití na 80% u veřejné rychlonabíječky trvá 30 minut.

Dobití na 80% u veřejné rychlonabíječky trvá 30 minut

Peugeot e-Parter by se měl na evropském trhu objevit v polovině letošního roku. Vzhledem k tomu, že mnoho evropských měst omezuje ve svých centrech vozy se spalovacími motory, zřejmě nebude mít problém najít si klientelu. Zvláště pak přihlédneme-li k masivnímu rozvoji e-commerce. V městském provozu uživatelé u vozu pravděpodobně ocení průměr otáčení 10,8 metrů a výšku pod 190 cm, což zaručuje bezproblémový vjezd do většiny podzemních a výškově omezených parkovišť.

Cena nového Peugeotu e-Partner zatím nebyla zveřejněna. Cílem výrobce je nabídnout u vozu s elektrickým motorem ekvivalentní provozní náklady jako u verze se spalovacím motorem. Pořizovací cena elektromobilu sice bude vyšší, ale proti tomu stojí nízké náklady na energii a v řadě zemí různé dotace či ekologické bonusy.

Výška pod 190 cm umožňuje bezproblémový vjezd do většiny podzemních a výškově omezených parkovišť

Mohlo by se vám líbit...