Peugeot E-lion day: nečekalo se žádné překvapení, ale pak přišla revoluce

Automobilka Peugeot prozradila své plány do následujících let. Kromě jiného slibuje delší životnost elektromobilů, ale i jistou omlazovací kůru pod dohledem svých prodejců, z čehož asi nebudou moc nadšeni nezávislí obchodníci s ojetinami.

Do mailu nám přistála pozvánka na virtuální prezentaci nazvanou Peugeot E-LION DAY na téma „Strategie elektrifikace značky Peugeot“. Popravdě, nedá se tak úplně říct, že bychom nedočkavostí nemohli dospat. O elektrifikaci představitelé Peugeotu mluví už celé měsíce, možná i roky, a to, že od roku 2030 si v celé Evropě u této značky nekoupíte nic, co by nebylo poháněno výhradně elektromotorem, už jsme slyšeli několikrát. Pod nicneříkajícím názvem E-lion day jsme si tedy nepředstavili nic převratného. O to větší bylo naše překvapení, když na této nenápadně vypadající virtuální prezentaci Peugeot oznámil takřka šokující novinky.

Od plug-inu k mild hybridu
Zdálo se, že z hlediska hybridních technologií se Peugeot plně soustředí na plug-in hybrid. První modely – SUV Peugeot 3008, 508 a kombi 508 SW – představil s velkou slávou už v roce 2019. Prodeje těchto vozů rok od roku rostly a loni se model 3008 v Evropě umístil na slušném 4. místě v silně obsazeném segmentu C – plug-in hybrid. Teď se ale značka rozhodla uvést zcela novou hybridní technologii. Nazvala ji Hybrid 48V a použije ji už v letošním roce u modelů 208, 2008, 308, 3008, 5008 a 408.

Systém Peugeot Hybrid 48V tvoří elektromotor (21 kW) a motor PureTech nové generace o výkonu 74 nebo 100 kW, spojený se zcela novou šestistupňovou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou (E-DCS6). Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách a o 15% nižší spotřebu paliva (u modelu 3008 emise od 126 g CO2/km). Hybridní systém samozřejmě umožňuje i plně elektrickou jízdu s nulovými emisemi v městském provozu.

Poslední neelektrický druh vymře
V portfoliu modelů Peugeot prodávaných na evropském trhu přežívá poslední vůz, který nemá ani elektrickou ani plug-in hybridní variantu. Jedná se o sedmimístné SUV Peugeot 5008, u kterého nelze přidat elektromotor právě kvůli třetí řadě sedadel. Dnes tedy Peugeot 5008 pořídíte jen jako benzinový nebo dieselový. S tím ale bude brzy konec. Toto velké SUV bude totiž jedním z pěti plně elektrických modelů, které Peugeot v nadcházejících dvou letech uvede na trh. Zbývající čtyři modely jsou E-308, E-308 SW, E-408 a E-3008. Pokud se chytáte za hlavu a říkáte si, jak velkou musíte dát do tak mohutného a těžkého vozu baterii, abyste mu zajistili aspoň trochu slušný dojezd, můžeme vás uklidnit. Peugeot tuto hádanku už vyřešil.

Všechny modelové řady budou nabízet i čistě elektrické provedení

Z Prahy do Ostravy a zpět?
Tajemstvím velkého elektrického dojezdu u těžkých SUV je nová platforma STLA Medium. Skupina Stellantis nedávno oznámila její existenci a současně i to, že prvním vozem, který na této platformě bude stát, je Peugeot E-3008. Větší bratr E-5008 bude následovat o něco později. Tyto vozy budou mít podle automobilky dojezd na jedno nabití až 700 kilometrů – jak to bude v reálu ale uvidíme. O modelu E-5008 se toho zatím moc neví, ale o E-3008 už dnes víme, že bude představen už v druhé polovině roku 2023, bude mít 3 motory a bude disponovat i pohonem všech kol.

Delší životnost elektromobilů
Na akci E-lion day zazněl jeden mimořádně zajímavý plán Peugeotu, a to prodloužit autům život. Zatímco dnes je kalkulovaná životnost vozu se spalovacím motorem přibližně 15 let, Peugeot chce již brzy životnost svých vozů s elektrickým pohonem prodloužit na 20 až 25 let. Na tomto procesu se bude významně podílet zmíněná nová platforma. Dalším faktorem zvýšení životnosti bude opětovné použití dílů. Renovace a recyklace tedy budou hrát klíčovou roli.

Poslední novinkou francouzské automobilky je Peugeot 408

S koncepčním vozem Peugeot Inception se objevila také možnost obnovení hlavních opotřebitelných částí vozu jako čalounění nebo obložení. Proceduru nazvanou Upgrade pak bude moci dealer provádět před každou změnou majitele, aby vůz vždy vypadal jako nový. A konečně je zde praktická a chytrá možnost omladit software – toto řešení již dnes aplikuje u svých vozů americká Tesla. Obměna softwaru bude probíhat pravidelně a „Over the Air“, tedy bez nutnosti navštívit koncesionáře. Vůz tak bude působit mladě, jak tělesně, tak i z hlediska inteligence a moderních systémů – jen design karoserie bude časem prozrazovat jeho věk.

Šéfdesignér značky Peugeot, Matthias Hossann předpovídá, že proces stárnutí vozů se výrazně zpomalí: „Představte si, že už nebudou žádná ojetá auta. Namísto toho bude renovovaný a personalizovaný vůz, který můžete kdykoli aktualizovat nebo upgradovat podle svých potřeb. Produkt, který je vždy aktuální a zachovává si svou hodnotu po celou dobu životnosti.“ E-lion day ukázal směr, kterým se Peugeot v následujících letech bude ubírat. Nespokojí se jen s elektrifikací, jeho ekologická snaha zasahuje mnohem dál. Cílovou metou jsou nulové emise uhlíku, neboli stav označovaný jako Carbon Net Zéro. Toho chce Peugeot dosáhnout už v roce 2038.

Mohlo by se vám líbit...