Peugeot 408: nový druh na vlastní kůži

Vypadá to, že doba covidová je za námi a automobilky se vrátily ke starému dobrému představování nových vozů v zavedeném a roky ověřeném pořadí: fotografie, světová premiéra na autosalonu, první novinářské jízdy v zahraničí, tisková konference, a nakonec zahájení prodeje. Takto to alespoň vypadá v případě nového Peugeotu 408, za jehož volant se poprvé mohli posadit novináři.

V červnu automobilka zveřejnila první fotky nové „čtyřistaosmičky“, v říjnu měla novinka premiéru na pařížském autosalonu a v listopadu jsme se vydali vyzkoušet vůz na vlastní kůži do Barcelony. Tato destinace pravděpodobně není ta nejoriginálnější, to vám asi potvrdí každý motoristický novinář. Není totiž automobilky, která by zde ještě neprezentovala (Peugeot byl mimochodem na tomto místě před třemi lety s plug-in hybridním SUV 3008).

Jenže právě toto místo na pobřeží Středozemního moře proslulo krásnými hladkými silnicemi, dechberoucími přírodními scenériemi, řidičsky zábavnými zatáčkami a samozřejmě i stabilně hezkým počasím. Takže kde jinde si dynamický fastback slibující nezapomenutelné zážitky z jízdy představit než právě v okolí Barcelony? A rozhodně jsme nebyli zklamaní. Zážitků z jízdy s novým Peugeotem se nám dostalo opravdu vrchovatou měrou.

Přehledná jednoduchost předností
Před hotelem stálo několik desítek aut, těšili jsme se tedy, že budeme mít na výběr. Ovšem opak byl pravdou. Všechny testovací vozy byly ve výbavě GT a s plug-in hybridním pohonem o výkonu 225 koní a samozřejmě s automatickou převodovkou. Jak se ale ukázalo, tato kombinace tomuto vozu vyloženě sedí. Navíc model 407 je celkově postaven tak, že moc možností volby neposkytuje. Motory jsou jen dva plug-in hybridní (180 nebo 225 koní) a jeden benzínový (PureTech 130), diesel zcela chybí. V příštím roce se ovšem nabídka rozroste i o 100% elektromobil.

Také úrovně výbavy jsou oproti ostatním modelům osekané – jen Allure a GT. A převodovka? Ta je v nabídce pouze jediná: osvědčený osmistupňový automat EAT8. Výhodou je možnost příplatkových doplňků, kterých je v nabídce dost. Vůz si tedy můžete vyšperkovat dle libosti.

Všimněte si místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech.

Moderní staronový interiér
Po usednutí za volant jsme okamžitě pocítili jakési „Déjà vu“. Stejný interiér jsme totiž nedávno viděli v hatchbacku Peugeot 308. Vysvětlení je zcela na místě. Interiér Peugeotu 308 byl totiž původně vyvinut pro model 408. Vedení značky se ho ale rozhodlo použít dřív, a posunout tak menší 308 do vyšší kategorie produktů. Oba modely tak sdílejí stejnou palubní desku, uspořádání i-Cockpitu, výplně dveří a konečně i přední sedadla, a to včetně luxusních funkcí jako masážní systém, vyhřívání, elektrické desetibodové nastavení (u spolujezdce šestibodové) a možnost uložit dvě nastavení do paměti. Nechybí ani certifikát AGR (akce pro zdravá záda).

Přesto jsme ale jízdu v Peugeotu 408 vnímali jako citelně komfortnější než v jeho menším bratrovi. Na tom má kromě naladění odpružení zásluhu i delší rozvor 2787 mm. Díky tomu nabízí model 408 více pohodlí, z čehož profitují všichni pasažéři, zejména pak ti na zadních sedadlech.

Vzácná konkurence
Peugeot 408 je označován jako zcela nový druh, a to jak v rámci modelové řady Peugeot, tak i celého automobilového trhu. Jméno zní sice povědomě, ale následníka Peugeotu 407 v něm nehledejte. O tom jsme ostatně nedávno psali ZDE. 407 se kdysi v rámci redukce modelové řady „spojil“ s limuzínou 607 a vznikl model 508, ten je v nabídce značky i v současnosti.

Dynamický, sportovněji střižený tvar karoserie vypovídá o příslušnosti ke skupině hatchbacků, nebo spíše liftbacků. To je velice praktické řešení karoserie, které ale v současnosti mnoho automobile nepoužívá. Proti klasickému hatchbacku má liftback protaženější záď, což zpravidla znamená praktičtější zavazadelník. V tomto směru tedy má nová „čtyřistaosmička“ jasnou výhodu prosti svému sourozenci, modelu 308, což jasně dosvědčuje větší délka Peugeotu 408 o celých 32 cm a také rozvor větší o 11,2 cm.

Zvýšená pozice při řízení a typické designové i ochranné prvky karoserie evokují populární vozy kategorie SUV nebo spíše vozidla typu allroad, kam ale tento nováček také úplně nezapadá. Například ve srovnání s SUV 3008 je o celých 145 mm nižší. Peugeot 408 je zkrátka kříženec. Přesto jsme pár konkurentů našli.

Patří k nim například Renault Arkana. Mezi konkurenty by šel možná časem zařadit i vůz Kia EV6, to však až v době, kdy vyjede plně elektrifikovaná „čtyřistaosmička“. To se přitom stane nejdříve v polovině příštího roku. Další konkurenty mezi mainstreamovými značkami budete hledat těžko. Možná vás napadne Citroën C5X, který je vizuálně podobný Peugeotu 408 a má i stejný rozvor, tedy 2787 mm. Jinak jde však o mnohem větší auto, konkrétně o 11 cm delší, což ho řadí do segmentu D, zatímco Peugeot je stále v céčku.

Moderní a přehledná palubní deska Peugeotu 408.



Jízda, jízda a zase jízda, o to tu běží
Ano, jízda. Kvůli tomu jsme do Španělska na nový Peugeot 408 letěli. A rozhodně jsme nebyli zklamaní. Elegantní zvýšený vůz je jízdně skutečně příjemný. Ostré zatáčky ani nerovnosti povrchu ho nerozhodí, zdárně drží jízdní stopu a současně dbá o dostatečný komfort posádky. Dobře reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a řidič tak podvědomě vnímá jistotu dostatku výkonu, který by se mohl v určitých situacích hodit. Dnes už asi nikoho nepřekvapí, že s plug-in hybridním pohonem můžete zažít opravdu skvělou jízdu. Nakonec pohon o výkonu 225 koní je pro 1700 kilogramů těžký Peugeot 408 jak dělaný.

Dobrý přístup do zavazadlového prostoru zajišťuje velké víko, typické pro karoserii typu liftback.

Samozřejmě nechybí ani armáda asistenčních systémů, ale jak už je v dnešní době tradicí, ne z každého z nich budou skuteční řidiči nadšení. Přesně tato skupina řidičů ale ocení jednu opravdu povedenou vychytávku, kterou u konkurence budete hledat marně: Chcete-li totiž některé asistenty deaktivovat (například aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu), jednoduše je zaklikáte v seznamu a auto si váš výběr deaktivovaných funkcí uloží. Když pak znovu usednete za volant, podržíte tlačítko na tři vteřiny a auto si na seznam deaktivovaných asistenčních systémů okamžitě vzpomene. Od otravného postupného vypínání nechtěných funkcí tak máte pokoj!

Pro ty, co naopak fandí elektronickým asistentům, je tu třeba systém poloautomatického řízení Drive Assist Plus. Z poněkud jiného soudku je pak systém Night Vision, jehož infračervená kamera umí za snížené viditelnosti detekovat chodce či zvířata. Nemalým příspěvkem k bezpečnosti jsou také maticové světlomety Matrix LED.

Otevřený konec
Za nás nezbývá než konstatovat, že nový Peugeot 408 se povedl. Je moderní, svěží, a současně nepostrádá jistou dávku francouzské elegance. Mladou generaci přitáhne dynamickou sportovní vizáží a starší řidiči, kteří občas musí rezignovat na sportovněji zaměřené vozy z důvodu nepohodlného nastupování zase zajásají nad zvýšenou pozicí. Otázkou samozřejmě zůstává cena. Ta totiž ještě nebyla v době testování známa. Dle našich odhadů bude někde mezi 800 a 900 tisíci korun. Ve Francii, kde už ceny zveřejnili, je cena první úrovně výbavy s benzinovým tříválcem 37 350 eur, tedy v přepočtu asi 930 tisíc. První plug-in hybrid koupí francouzští motoristé za cenu vyšší o 8100 eur, tedy přibližně o 200 tisíc korun. České ceny budou zřejmě odhaleny při uvedení na trh začátkem příštího roku a samozřejmě vás o nich budeme na našem webu informovat.

Mohlo by se vám líbit...