Parkovací asistenti šetří nervy i lak

Parkování je jedna z disciplín, ze které má řada řidičů obavy. Dnes už ale mohou svěřit sebe i vůz do rukou chytrých asistentů. Ty jednodušší pak lze dodělat i na starší vozy.

V Austrálii nedávno provedli průzkum, v němž 79 procent řidičů uvedlo, že za volantem trpí nějakým druhem stresu nebo nepohody. Co za to může? Na prvním místě je podélné parkování, které jako nejvíc stresující uvedlo skoro šedesát procent respondentů. Bojí se, že budou zdržovat ostatní nebo že odřou okolní automobily.

A právě proto vznikly systémy, které řidičům při parkování pomáhají. Začalo to senzory a pípáním a už zanedlouho skončí tím, že auto samo zaparkuje, zatímco řidič už kráčí pryč. Přinášíme přehled těchto ceněných pomocníků.

Parkovací čidla
Technologie jednoduchá, ale účinná. Má ji většina dnešních aut. Jde o ultrazvukové (někdy též elektromagnetické) senzory umístěné v zadním a často též předním nárazníku. Pomocí vysílání a přijímání vln dokážou „vidět“ překážku – jak se k ní auto přibližuje, pípání v kabině vozu se zrychluje; když přejde v nepřerušovaný tón, je na čase zastavit.

To k překážce zbývá už jen asi patnáct centimetrů. Technologie Park Distance Control vznikla v sedmdesátých letech, původně měla jiný účel, když měla být pomůckou pro nevidomé. Zpočátku tedy nikdo netušil, že se dostane do aut. První senzory v náraznících vozů se objevily v roce 1982.

Parkovací kamery
První pokusy s touto technologií se udály dokonce už v 50. letech, moc se však neujaly a masivnějšího rozšíření se couvací kamery dočkaly až po roce 2000. V zadní části vozu – nejčastěji u madla kufru, je umístěná širokoúhlá kamera, která obraz přenáší na displej na palubní desce. Často se zobrazují také vodicí čáry, které ukazují ideální trasu do parkovacího místa.

Bezpečně vycouvat
Vyjet bezpečně z příčného stání pomůže Asistent vyparkování, který využívá senzory umístěné na zadním nárazníku. Signalizace na palubním počítači nebo zvukový signál podle nich pak ohlídají, jestli se z boku neblíží jiný vůz nebo jestli za autem nejsou děti či nějaká překážka. Když je to potřeba, zasáhne i aktivní brzdění. Někdy podobné systémy spolupracují také s panoramatickými kamerami, kdy má řidič přehled o dění kolem celého vozu.

Automatické parkování
Tento chytrý pomocník byl uveden v roce 2003 a od té doby probíhá jeho postupný vývoj. Automatické parkování umí pomocí senzorů a kamer určit, zda je mezi zaparkovanými auty dost místa pro váš vůz, kterým projíždíte kolem. Automobil pak na místo uměl nejprve pouze zacouvat jedním manévrem, přičemž řidič šlapal na plyn a brzdu.

Dnes už tento pomocník umí přesné zacouvání na víc manévrů, parkování i do příčných míst pozadu a později i popředu, nakonec i automatické vyjetí z parkovacího místa, a to plně automaticky bez zásahů řidiče. Postupně se také zmenšovalo potřebné místo i vzdálenost, kterou systém uměl nechat od překážek před a za vozem. Auto dnes umí také samo zabrzdit před nenadálou překážkou.

Parkování na dálku
Dalším vývojovým krokem je Parkování na dálku, které zaparkuje váš vůz zcela samo. Obstará točení volantem, plyn, brzdu, řazení (podmínkou je automatická převodovka) a někdy i zatažení ruční brzdy. Stačí pouze držet tlačítko a auto se o vše postará samo. Některé vozy už dnes umí takto parkovat, aniž řidič sedí uvnitř: manévr ovládá pomocí aplikace v telefonu.

Budoucnost? Odjeď se zaparkovat
Dnešní vozy umějí zaparkovat samy, potřebují k tomu ale stále kontakt s člověkem a jeho součinnost, ač minimální. Budoucnost je však kompletně bez řidiče (driverless) – zastavíte v určené zóně například v parkovacím domě a vůz jedním ťuknutím na displeji telefonu odešlete, aby si sám našel volné místo a zaparkoval. Jde-li o elektromobil, najde si nejprve místo s nabíječkou a doplní si akumulátory. Pak odjede na běžné parkovací stání a nabíječku uvolní. Majitel si vůz dokonce bude moci nechat autonomně přistavit opět na k tomu určené místo.

Pro ojetiny senzory nebo kameru
Domontovat lze teoreticky cokoli, ale aby to bylo finančně únosné, v případě parkovacích asstentů se okruh zúží na parkovací senzory či couvací kameru. Pro starší vozy se prodávají montážní sety tohoto příslušenství, kamera navíc bývá součástí moderních autorádií s velkým displejem nebo jako další funkce zadní kamery pro záznam jízdy.

Co říci na závěr? Parkovací asistenti jsou poměrně starým a zároveň jedním z nejrozšířenějších prvků výbavy. Jejich vývoj vede k plné automatizaci parkování, ale i v základním provedení „pípáků“ umějí řidiči život o dost usnadnit.

Mohlo by se vám líbit...