Opel Insignia GSi přijede s pohonem všech kol

V lednu se nový Opel Insignia GSi představil poprvé v celé kráse na mezinárodním autosalonu v Bruselu a už v dubnu se objeví v České republice. Motoristy se chystá oslovit pohonem všech kol Twinster a mechatronickým podvozkem FlexRide.

Pod kapotou elegantně stylizované Insignie GSi (v nabídce bude liftback Grand Sport i praktické kombi Sports Tourer) se objeví poctivý přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 169 kW (230 koní). Motor přenáší výkon přes devítistupňovou automatickou převodovku na všechna kola prostřednictvím systému Twinster, který dokáže zcela elektronicky v řádu milisekund takzvaně vektorovat přenos výkonu na jednotlivá kola. To je předpokladem dobrých jízdních vlastností na obtížnějších površích, jako jsou sníh, led nebo bláto.

I přes nemalý výkon výrobce slibuje, že nová Insignia GSi bude „pozoruhodně střídmá ve spotřebě“, což by měla být zásluha zcela nového moderního motoru. Nicméně naší optikou by neměla být nijak zvlášť rozežraná, výrazy jako střídmá se podle zveřejněných dat zase až tak nehodí. Pohonná jednotka Insignie GSi se podle normy NEDC spokojí v režimu město s 8,9 l benzinu na 100 km, mimo město činí spotřeba 5,9-5,8 l/100 km, kombinovaná 7,0-6,9 l/100 km, emise CO2 činí 163-161 g/km. Podle normy WLTP je kombinovaná spotřeba 8,8-8,3 l/100 km, emise CO2 205-193 g/km.

Pohon všech kol pro optimální trakci na sněhu a ledu
Nová Insignia GSi je vybavena systémem pohonu všech kol Twinster, u kterého zcela odpadá mechanické propojení zadních kol. Namísto konvenčního diferenciálu je vzadu rozdělovací modul s dvojicí elektronicky ovládaných spojek. Ve zlomcích sekundy se spíná pravá či levá spojka a točivý moment tak míří (vektoruje) ke kolu s lepší trakcí či tam, kde je to žádoucí v zájmu maximální jízdní dynamiky a stability.

Například v zatáčkách jde více točivého momentu na vnější zadní kolo. To podporuje přirozené stáčení vozu a nedegraduje dynamiku. A při rozjezdu jde více točivého momentu na zadní kola, díky čemuž vůz lépe akceleruje i na mokrém a kluzkém povrchu.

Pět jízdních režimů
Automobil vyjíždí standardně vybavený mechatronickým podvozkem FlexRide, který dokáže bleskurychle měnit charakteristiku tlumičů pérování i řízení podle aktuálních podmínek. Řídicí jednotka podvozku FlexRide mění i odezvu motoru na polohu pedálu plynu a body přeřazení devítistupňové automatické převodovky.

Řidič může navolit režim podvozku a řízení „Standard“, komfortní „Tour“, dynamický „Sport“ a – exkluzivně v případě modelů GSi i nekompromisní „Competition“. Opravdoví znalci volantu mohou ještě dvakrát zmáčknout tlačítko „ESP off“, čímž se zcela deaktivuje stabilizační systém. Pro dokonalý požitek může řidič ovládat devítistupňovou automatickou převodovku pádly pod volantem.

Elektro-hydraulický posilovač brzd
Insignia GSi je jako první vybavena novým elektro-hydraulickým posilovačem brzd, který bude vyžadován v budoucnosti u vozů s autonomním řízením. Integrovaný systém eBoost, který je připravený pro „brždění po drátě“, eliminuje složitý systém separátních ABS/ESP modulů propojených podtlakovými trubicemi s vakuovou pumpou atd. Systém eBoost garantuje rychlejší náběh brzdného tlaku a řidič má za všech okolností konzistentní pocit z odezvy pedálu brzdy. Výhodou je, že eBoost pracuje téměř nehlučně, což pasažéři ocení například při popojíždění v dopravní zácpě při zapnutém adaptivním tempomatu.

Mohlo by se vám líbit...