Obchod s ojetinami je hlavně matematika, říká šéf inovační laboratoře AuresLab

Základní pravidlo obchodu velí: koupit levně, prodat dráž. S rostoucí konkurencí na trhu a většími nároky zákazníků ale tato jednoduchá poučka už dávno nestačí. Zejména v obchodu s ojetinami je tak důraz na efektivitu a technologický pokrok čím dál silnější.

Stále větší důležitost sledování trendů, analýzy dat a následná predikce dělá z obchodu s ojetinami čím dál složitější matematický úkon, se kterým stále více pomáhá umělá inteligence. Tvrdí to Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab, jež patří do skupiny AURES Holdings.

„Vzhledem k tomu, že holding loni prodal více než 83 000 vozů, je zapojení komplexního analytického aparátu naprostou nezbytností, jak z hlediska dalšího růstu, tak zajištění běžného provozu,“ říká Stanislav Gálik, pod nímž AuresLab vyvíjí aplikace a nástroje, které chod prodejního kolosu zefektivňují.

Proměnných, jež musí prodejce zohledňovat, je totiž celá řada a jejich vzájemné sladění je na celém obchodu nejnáročnější. „Začínáme hned u výkupu, kdy si kromě technického stavu ověřujeme, jak dlouho pravděpodobně bude trvat, než auto znovu prodáme, a jaká je jeho potenciální cena. Pomocí datové analytiky jsme schopni tyto hodnoty určit velmi přesně,“ říká Gálik.

Při výpočtu vycházejí z aktuální poptávky a nabídky daných modelů, ale zohledňují i potenciální zbytkovou hodnotu vozu, tedy za kolik jej zákazník může prodat po několika dalších letech provozu. „Pokud si hodnotu drží dobře, můžeme je prodat za vyšší cenu, protože zákazník je stejně dobře může zpeněžit později. To se týká třeba vozů Škoda, Volkswagen nebo Toyota,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto. Určit, jak bude vůz držet hodnotu, je podle něj přitom jeden z nejnáročnějších úkonů.

Do rovnice pak vstupují i náklady na údržbu naskladněných vozů a jejich přípravu k prodeji. „Každé auto vychází co do nákladů na řádově desítky korun denně. Ovšem když máte na skladě tisíce aut, je to nezanedbatelná částka,“ říká Gálik. Proto s těmito úlohami již téměř rok pomáhá umělá inteligence vyvinutá v AuresLabu, která podle něj zefektivněním přinesla úspory v řádech několika procent.

Aplikace dokáže například v reálném čase zohledňovat zmiňované proměnné a porovnávat je s aktuální situací na trhu a následně dynamicky upravovat cenu jednotlivých vozů. „Pokud bychom na podobné množství operací měli najímat lidi, potřebovali bychom novou budovu plnou matematických expertů,“ vysvětluje Gálik. S pomocí moderní technologie přitom stačí menší tým IT specialistů. Umělá inteligence řídí i skladové zásoby, při čemž reaguje a předpovídá aktuální poptávku na jednotlivých pobočkách a podle toho přesunuje vozy.

Co je AuresLab?
Inovační laboratoř AuresLab zastřešuje inovační projekty sítě autocenter AAA AUTO. Od založení na počátku roku 2018 již představila několik úspěšných projektů jako prodej investičních vozů Mototechna Classic, službu dlouhodobého pronájmu Mototechna Drive nebo aplikaci pro řízení skladových zásob vozů pomocí umělé inteligence Stock Allocation. Výkonným ředitelem AuresLab je Stanislav Gálik, který dříve působil také na pozici poradce pro inovace v rámci České spořitelny, je v oboru start-up projektů a inovací již zkušeným manažerem, v minulosti založil a posléze úspěšně prodal módní značku Galard a spoluzaložil inovační centrum Unifer.

Mohlo by se vám líbit...