Nový speciál Peugeot pro Le Mans je připraven

Peugeot odhalil prototyp vozu Hypercar 9X8. Jedná se o nejnovější generaci závodního vozu s hybridním ústrojím a pohonem všech kol, který se v roce 2022 chystá na svou premiéru ve vytrvalostním mistrovství světa FIA (WEC). Práce inženýrského týmu Peugeot Sport a designérů studia Peugeot Design se propojily jako nikdy předtím. Výsledné dílo obou týmů pro značku znamená vstup do nové éry automobilových závodů. Vznikl vůz, pro který je typická naprosto plynulá linie, absence zadního křídla a výrazná identita značky.

Peugeot 9X8 je nástupcem Peugeotu 908, vítězného vozu ze závodu 24 hodin Le Mans z roku 2009. Vzpomenout ale musíme i Peugeot 905, který vyhrál závod 24 hodin Le Mans hned dvakrát, a to v letech 1992 a 1993. Peugeot 9X8 navazuje na své slavné předchůdce a je připraven pokračovat v úspěšném působení značky ve světovém motorsportu s vysoce výkonnými vozy.

Na tvorbě speciálu úzce spolupracovaly designérské a inženýrské týmy. Při své práci se řídily novými předpisy, které vydala Mezinárodní automobilová federace FIA a Mezinárodní automobilová organizace ACO pro novou třídu Le Mans Hypercar (LMH). Tato třída je nástupcem bývalé kategorie LMP1 vytrvalostních závodů.

Nová pravidla dávají větší flexibilitu úpravě aerodynamických povrchů a podporují tak zcela nový přístup a vytváření inovativních vozů. Poskytují rovněž větší prostor designerským týmům. Inženýři a designéři se chopili této příležitosti a vymysleli nové postupy, odpoutali se od zavedených pravidel a vytvořili „hypercar“ Peugeot, který se stává zakladatelem zcela nového druhu.

Netradičně tradiční jméno
A jak vzniklo nezvyklé jméno 9X8? Počáteční číslice 9 charakterizuje špičkové vytrvalostní závodní vozy, jako byly legendární Peugeot 905 a 908. Písmeno X odkazuje na pohon všech kol a hybridní technologie nového vozu Peugeot Hypercar, který rozšiřuje strategii značky v oblasti elektrifikace do světa automobilových závodů. Číslici 8 používají všechny současné názvy modelů Peugeot: 208 a 2008, 308, 3008, 5008 a samozřejmě 508, který nedávno prošel rukama stejného týmu inženýrů a designérů, jež vytvořili Hypercar, a stal se prvním vozem s označením Peugeot Sport Engineered.

Málokdy se v motorsportu kladl takový důraz na design, jako tomu bylo u vozu 9X8. Prací designérského týmu byli překvapeni i sami budoucí piloti závodních speciálů. „Je to poprvé, co má závodní auto design na takové úrovni,“ zdůraznil Kevin Magnussen. A Gustavo Menezes doplnil: „S vozem 9X8 otevírá Peugeot novou stránku v motoristickém sportu. A my pomáháme psát jeho budoucnost!“

Kromě siluety a celkového vzhledu pracoval tým designérů na začlenění typických znaků značky Peugeot do každého detailu provedení – a přirozeně do plánu celkové optimální účinnosti. Tři svítící drápy na předních a zadních světlometech jsou charakteristickým znakem vozů Peugeot. Nový znak s hlavou lva je na přední části a na bocích vozu podsvícený. Šedá v odstínu Selenium s kontrastními zelenožlutými prvky v odstínu Kryptonite jsou barevná schémata použitá na karoserii a v kokpitu jako odraz nového označení Peugeot Sport Engineered, které bylo představeno u modelů 508 PSE a 508 SW PSE.

Křídla nepotřebuje
Zadní části vozu Peugeot 9X8 dominuje světelný podpis se třemi svítícími drápy, které rámují široký difuzor zakončený nápisem: „We need no rear wing“ (Nepotřebujeme zadní křídlo).
Existence zadního křídla, které se poprvé objevilo na voze Chaparral 2F v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1967, je tak zpochybněna poprvé po více než půlstoletí. Inovativní záď vozu 9X8 vychází ze studií inženýrů týmu Peugeot Sport.

„Nové předpisy Le Mans Hypercar byly navrženy tak, aby vyrovnaly všechny klasické prvky zvyšující výkonnost,“ vysvětluje Olivier Jansonnie, technický ředitel programu WEC divize Peugeot Sport. „Je to vzrušující, protože je na nás, abychom vymýšleli, inovovali a hledali možnosti, jak netradičně optimalizovat výkon, což se týkalo zejména aerodynamiky. Předpisy stanovují, že je povoleno mít pouze jeden nastavitelný aerodynamický prvek, aniž by určovaly, že to musí být zadní křídlo. Naše výpočty a simulace ukázaly, že můžeme dosáhnout velmi dobrých výsledků i bez něho.“

Šestiválec vzad, elektromotor vpřed
Od září 2020, kdy bylo oficiálně oznámeno zapojení značky Peugeot do kategorie LMH technici ve Versailles horečně pracují na tvorbě vozu 9X8. V souladu s plánem nabírá od dubna testovací kilometry na zkušebním zařízení vidlicový 2,6litrový šestiválec s válci umístěnými v úhlu 90° s dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a výkonem 500 kW (680 k). Spalovací motor, který je součástí pohonné jednotky Peugeot Hybrid4 500KW, je uložen v zadní části vozu. Elektromotor/generátor o výkonu 200 kW je umístěn vpředu. Před motorem najdeme také sedmistupňovou sekvenční převodovku a baterii s vysokou hustotou, výkonem i napětím (900 V), jíž společně vyvíjela divize Peugeot Sport a Saft, dceřiná společnost TotalEnergies.

Kromě aerodynamické, mechanické a elektronické účinnosti se během závodu prezentuje celé technické know-how značky Peugeot, a kde jinde než v extrémním závodě 24 hodin Le Mans. 5400 kilometrů, které vozy v Le Mans v průběhu závodu urazí, je víceméně tolik, kolik ujede vůz Formule 1 za celou sezónu. Požadavky na spolehlivost a účinnost jsou proto zcela zásadní. Nyní už víme, že se v roce 2022 zúčastní mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech (WEC) dva vozy Peugeot 9X8.

Technické vlastnosti Peugeot 9X8
Kategorie: LMH – Le Mans Hypercar
Délka: 5000 mm
Šířka: 2080 mm
Výška: 1180 mm
Rozvor: 3045 mm
Motor: Peugeot HYbrid 500KW (pohon všech kol)
Zadní hnací ústrojí: Vidlicový 2,6litrový šestiválec s válci umístěnými v úhlu 90°, s dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a výkonem 500 kW (680 k) + sedmistupňová sekvenční převodovka
Přední hnací ústrojí: Elektromotor/generátor 200 kW + reduktor
Baterie: Vysoká hustota, 900 V, výsledek spolupráce Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft
Palivo & maziva: TotalEnergies

Mohlo by se vám líbit...