Nový Lexus UX 250h kombinuje hybridní a elektrický pohon

Lexus UX 250h kombinuje hybridní a elektrický pohon. Díky tomu se může chlubit nejnižšími emisemi CO2 ve své třídě.

Podobně jako všechny hybridní vozy této japonské automobilky, nabízí nový Lexus UX 250h nízkou spotřebu paliva, a to bez zásuvek nebo starostí s krátkým dojezdem. Za reálných podmínek v městském provozu může UX 250h využívat elektřinu po velkou část cesty – automobilka slibuje, že v závislosti na způsobu jízdy až polovinu času.

Hybridní pohon s autonomním dobíjením
UX 250h využívá hybridní pohon s autonomním dobíjením, který spojuje benzinový dvoulitrový čtyřválec a výkonný elektromotor (nebo elektromotory). Systém nabízený s pohonem všech kol E-FOUR používá novou kompaktní převodovku a jednotku řízení energie. Nová baterie typu NiMH našla místo pod zadními sedadly, a tak zbytečně nezasahuje do zavazadlového prostoru a zároveň přispívá k nízkému těžišti. Konstruktéři se přitom nesoustředili jen na co nejnižší spotřebu paliva a emise, ale i maximální potěšení z jízdy.

Při stálé jízdě nebo mírné akceleraci může vůz pohánět samotný přední elektromotor, případně další zadní elektromotor u provedení s pohonem všech kol, odebírající elektřinu z hybridní baterie. V této fázi je vůz prakticky bezhlučný, nespotřebovává žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Za vyšších rychlostí se tiše připojuje zážehový motor pracující v Atkinsonově cyklu, který podle potřeby využívá točivý moment elektromotoru. Za plné akcelerace se k benzínovému motoru okamžitě připojuje hnací síla elektromotoru. Společně zajišťují suverénní tah, který stojí za lineárním zrychlováním vždy, když je to zapotřebí. Výsledkem je živá dynamická jízda.

Nabíjení bez zásuvek
Při brzdění, nebo kdykoli řidič uvolní nohu z plynu, přichází ke slovu rekuperační brzdění, které přeměnou kinetické energie získává elektřinu. Ta se pak společně s elektřinou produkovanou za běžných jízdních podmínek ukládá do hybridní baterie, abyste UX 250h nikdy nemuseli zapojovat do zásuvky, což znamená velký technologický průlom na poli hybridních technologií.

Není to poprvé. Od roku 1995, kdy Lexus představil celosvětově první prémiový hybrid v crossoveru RX 400h, prodala tato automobilka přes 1,4 milionu hybridů s autonomním dobíjením. Dnes se v Evropě nabízí devět různých hybridních modelů Lexus, od LC 500h a LS 500h s vícestupňovým hybridním pohonem až po kompakt CT 200h.

Nízké náklady na provoz
Pohon UX 250h nemá spojku. Tradičně používaný rozvodový řemen je nahrazen bezúdržbovým rozvodovým řetězem. Ten není třeba po celou dobu životnosti vozidla měnit ani opravovat. To se týká i akumulátorů, které budou podle výrobce spolehlivě fungova po celou dobu životnosti vozu. Nicméně na akumulátory platí jen pětiletá záruka s omezením na 100 000 kilometrů!

Díky systému rekuperačního brzdění v rámci hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením, který zajišťuje polovinu veškeré brzdné síly při zpomalování, se výrazně snižuje opotřebení brzdového obložení i kotoučů. Podle vyjádření automobilky vůz během prvních 90 000 kilometrů provozu zpravidla nevyžaduje žádnou výměnu brzdových kotoučů a pouze jednu výměnu brzdových destiček.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.