Nový koncept od Peugeotu zazářil v Las Vegas

Světová premiéra koncepčního vozu Peugeot Inception na veletrhu technologií v Las Vegas poodhalila budoucnost sériových vozů značky Peugeot. Nejednalo se o koncept, který si užije svých pár hodin slávy a pak se uklidí někam do depozitáře. Tento model má opravdu ukázat cestu, kudy se budoucí peugeoty budou ubírat. Automobilka totiž slibuje, že většinu inovací použitých v tomto konceptu uvede do sériové výroby už počínaje rokem 2025.

Cílem výrobce bylo vyvinout koncepční vůz, který bude inteligentní, konektivní a v souladu se současným trendy i bezemisní. „Je to skutečný manifest toho, kam budou v budoucnu směřovat vozy značky Peugeot,“ tvrdí marketingový ředitel Peugeotu Phil York.

„Naše budoucí modely budou stejně jako Peugeot Inception Concept vybaveny umělou inteligencí STLA Brain a plnou konektivitou. Na zákazníky značky Peugeot čeká příjemný zážitek kombinující fyzickou a lidskou interakci, virtuální diskuse se značkou a inteligentní online služby. Peugeot Inception Concept odhaluje některé z těchto zásadních inovací. Budoucí vozy Peugeot postavené na platformách BEV-by-design budou nejen bezemisní, ale také pohodové a zároveň vzrušující, bude snadné je pořídit, používat a aktualizovat,“ dodal.

Design z jako jiné planety
Geometricky ostré křivky nového konceptu zaujmou na první pohled. Zajímavé je i to, jak je designéři Peugeotu dokázali zkombinovat s liniemi na bocích vozu. Výsledek je rozhodně povedený a vůz působí mimořádně dynamicky a futuristicky.

„Je to revoluce v našem designu,“ říká šéfdesignér Peugeotu Matthias Hossann. „Zároveň ale Inception zůstává věrný DNA značky. Je nezaměnitelně vozem Peugeot – s typickým postojem šelmy a výraznou světelnou identitou. A taky s i-Cockpitem, i když zde přicházíme se zcela unikátní organizací a vizuální podobu.“

U konceptu Inception si designéři hodně vyhráli s prosklenými plochami. Těch má vůz opravdu víc než dost, konkrétně celých sedm a čtvrt čtverečného metru. Sklo pro tyto plochy bylo vyrobeno z materiálu určeného pro stavebnictví, který prošel speciální úpravou, a to ošetřením oxidy kovů, což je postup, který NASA původně používala pro hledí přileb astronautů. Toto sklo má teplejší odraz ve žlutých barvách a spíše chladnější propustnost v namodralých tónech. Zvenčí se světlo odráží na barvě karoserie, uvnitř pak rozptyluje odrazy světla na materiály a neustále mění jejich odlesky a odstíny. Na cestující ve voze čeká nový zážitek z hlediska prostředí vytvářeného barvami a materiály, zatímco úprava skla řeší aspekty tepla a ochrany proti UV záření.

Dalším povedeným designovým prvkem je barva karoserie. Vnější lak se totiž skládá z velmi jemných kovových pigmentů a je jednovrstvý, což znamená, že se při jeho aplikaci spotřebuje mnohem méně energie. Jeho vzhled zvýrazňuje křivky karoserie a stejně jako prosklení se zabarvuje podle vnějšího prostředí.

Emise na nule
O tom, že Peugeot vidí svoji budoucnost jako čistě elektrickou, se všeobecně ví. Generální ředitelka Linda Jackson to médiím připomněla i na virtuální tiskové konferenci: „Peugeot se zavázal k elektrifikaci své modelové řady. Od roku 2023 bude 100% modelů v nabídce elektrifikováno a v následujících dvou letech bude uvedeno na trh pět nových 100% elektrických modelů. Naše ambice je zřejmá – do roku 2030 se Peugeot stane největší elektrickou značkou v Evropě.“

Nikoho tedy nepřekvapí, že i Peugeot Inception je totálně bezemisní. Je vybaven 800 V technologií a jeho baterie s kapacitou 100 kWh umožňuje ujet na jedno plné nabití 800 km. Spotřeba je přitom skutečně nízká, a to pouhých 12,5 kWh na 100 km. Baterie se nabije na vzdálenost odpovídající 30 km za jednu minutu, tedy 150 km za pět minut. Vůz se nabíjí indukčně čili jednodušeji, bez nutnosti používat kabel.

Automobil pohánějí dva elektromotory. Jeden je umístěn vpředu a druhý vzadu, společně tedy dělají z konceptu Inception vůz s pohonem všech kol. To umožňuje kontrolovanou a dynamickou jízdu. Kombinovaný výkon se blíží 500 kW (680 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za méně než 3 sekundy, maximální rychlost ale výrobce neuvádí.

Ztracený volant
Skutečná revoluce čeká na uživatele uvnitř vozu. Klasický volant je zde totiž nahrazen volantem nazvaným Hypersquare, jehož nezvyklá ergonomie vytváří podle jeho tvůrců nový, přirozený, jednodušší a bezpečnější způsob řízení. Uprostřed systému Hypersquare je displej tabletového typu určený k předávání informací o řízení. U konceptu Inception se volant Hypersquare dokáže zasunout do palubní desky a vysune se velká panoramatická obrazovka, na které může řidič sledovat film nebo hrát hry.

Sériové vozy samozřejmě tuto vymoženost zatím mít nemohou, ale s příchodem autonomních aut ji zřejmě jednou budou moci mít. Peugeot tomu jednoznačně věří a jeho ambicí je používat systém Hypersquare v nové generaci vozů ještě před koncem desetiletí. Koncept Peugeot Inception je skutečné panoptikum nápadů a moderních technologií, a navíc zaujme designem sportovního vozu budoucnosti. Jak moc je tato budoucnost vzdálená ukáže čas.

Mohlo by se vám líbit...