Nové Audi S8: komfort se sportovním nádechem

Audi S8 v sobě snoubí moderní luxus a duši dynamického atleta. Jeho osmiválec 4.0 TFSI, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, poskytuje nejvyšší výkon 420 kW (571 k) a maximální točivý moment 800 Nm. Řidiče zaujme také předvídavý aktivní podvozek, dynamické řízení všech kol a pohonu všech kol quattro se sportovním diferenciálem.

Moderní a elegantní design modelové řady A8 dostává v novém modelu S8 osobitý charakter. Výrazné stylistické prvky v interiéru a exteriéru dodávají vozu záměrně ostřejší rysy. Pro sportovně stylizovanou limuzínu o délce 5,17 metru jsou k dispozici kola s průměrem až 21 palců. Charakter vozu umocňují detaily na předním nárazníku, bočních prazích a krytech vnějších zpětných zrcátek společně se dvěma oválnými dvojitými koncovkami výfukové soustavy v typickém stylu S. Na přání si mohou novopečení majitelé objednat navíc také černý stylistický paket.

Pro velkoryse navržený interiér mají motoristé na výběr devět barevných a stylistických variant, mimo jiné Audi design selection v pastelově stříbrném odstínu. V tomto případě je horní ozdobná lišta – novinka exkluzivně pro Audi S8 – vyrobena z materiálu Carbon Vektor, který zaujme 3D designem s dojmem skutečné hloubky. Ve spodní části na ni navazuje ozdobná lišta z tmavého, kartáčovaného, matného hliníku.

Nabídka světlometů sahá až po světlomety HD Matrix LED s laserovými světlomety Audi a zadními svítilnami OLED. Na velkých trzích, jako jsou Čína, USA, Kanada a Jižní Korea, bude Audi S8 poprvé a výhradně nabízeno s prodlouženým rozvorem. Delší a vyšší karoserie znamená pro cestující vyšší úroveň komfortu díky větší nabídce prostoru pro hlavu a nohy.

Pokroková a moderní výbava
Nové Audi S8 dává ve všech detailech najevo svůj sportoní šmrnc zabalený do luxusního kabátu. Zaumou sériově dodávaná komfortní sedadla s individuálně nastavitelnými bočními polštáři a sportovním vzhledem, která disponují všestranným elektrickým nastavováním polohy, pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři a třístupňovým vyhříváním. To vše je doplněno funkcemi odvětrávání a masáže. Zákazníci mají na výběr nejkvalitnější kůže Valcona a Unikat. Také zadní sedadla nabízejí mnoho funkcí pro excelentní komfort a vytvářejí ve vozidle atmosféru první třídy.

Audi nabízí pro nový model S8 celkem 38 asistenčních systémů, rozdělených do paketů City a Tour. Z rozsáhlého portfolia asistenčních systémů vyčnívá adaptivní asistent řízení, který je hlavním systémem v paketu Tour. Adaptivní asistent řízení propojuje funkce adaptivního tempomatu, asistenta pro jízdu v dopravní koloně a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Adaptivní asistent řízení ve spolupráci s prediktivním asistentem pro hospodárnou jízdu vůz předvídavě zpomaluje a zrychluje.

Audi pre sense side završuje paket asistenčních systémů City, který zahrnuje také systémy pre sense front a pre sense rear. Výsledkem propojení všech tří asistentů je Audi pre sense 360°. Detekuje-li systém hrozící boční náraz, dokáže ve spojení s předvídavým aktivním podvozkem bleskurychle zvýšit karoserii až o 80 milimetrů. Boční práh se tím dostane do výhodnější polohy pro pohlcení nárazové energie. Tím se snižuje riziko poranění cestujících.

Mozkem asistenčních systémů nového modelu S8 je centrální řídicí jednotka asistenčních systémů (zFAS) s mimořádně vysokým výpočetním výkonem, která na základě dat, dodávaných senzory, nepřetržitě sestavuje diferencovaný model okolí vozidla. Verze s kompletní výbavou disponují pěti radarovými senzory, šesti kamerami, dvanácti ultrazvukovými senzory a jedním laserovým skenerem.

Digitální a inteligentní
Novinka nabízí řadu funkcí díky technice s novými digitálními službami a nejmodernějším síťovým propojením. Koncept ovládání MMI touch response je zcela digitální, řidič ovládá téměř všechny funkce prostřednictvím dvou velkých displejů. Alternativně může používat hlasové ovládání hovorovou řečí, u něhož může své dotazy a povely vyjádřit téměř libovolně. Odpovědi jsou formulovány na základě informací uložených buď v paměti vozidla, nebo v cloudu. Na přání je k dispozici také cloudová hlasová služba Alexa společnosti Amazon.

Všechny důležité provozní informace jsou zobrazovány na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit se dvěma druhy zobrazování. Zatímco otáčkoměr a rychloměr jsou v jízdním režimu zobrazovány jako velké kruhové přístroje, v režimu Infotainment hraje hlavní roli mapa navigačního systému. Obě zobrazení mají specifickou grafiku S s červenými detaily. V MMI lze navíc zvolit pro Audi virtual cockpit speciální uspořádání S Performance, v němž je otáčkoměr uprostřed jako obdélníková grafická plocha a další ukazatele zobrazují procenta využití maximálního výkonu a točivého momentu. Průhledový displej promítá na přání důležité informace na čelní sklo.

V novém modelu S8 je role informační, zábavní a multimediální centrály svěřena systému MMI Navigation plus. Audi smartphone interface rozšíří výbavu o rozhraní Android Auto a bezkabelové Apple Car Play. Nabídku informačních a zábavních systémů završují highendové moduly, jako je vyspělý audiosystém Bang&Olufsen Advanced Sound System se zvukem 3D nebo Audi phone box.

Výkonný motor s odladěným zvukem
Výkonný motor V8 je vybaven technikou částečně hybridního pohonu, což je v případě Audi prosté použití systému Start-Stop. Jeho běh se vyznačuje vysokou kultivovaností. Řidiče ale zaujme i svými výkony: 420 kW (571 koní) a maximálním točivým momentem 800 Nm. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Třecí plochy válců v hliníkovém bloku jsou opatřeny litinovou povrchovou vrstvou, která snižuje tření. Nevšední zážitky z jízdy jsou umocněny podmanivým zvukem, který vytvářejí automaticky ovládané klapky ve výfukové soustavě, což je v době používání zvukových náhražek v podobě všemožně umisťovaných reproduktorů opravdu dobrá zpráva! Konečně zase vůz, vytvářející sportovní zvuk tím správným, syrovým způsobem.

Emoce a jízdní výkony na úrovni sportovního vozu jsou doplněny komfortem a vzhledem k parametrům motoru i hospodárností. Částečně hybridní pohon (MHEV) přispívá ke snížení spotřeby paliva. Generátor, poháněný řemenem, pracuje s napětím 48 V a plní také funkci spouštěče. Ve spojení s dodatečnými lithium-iontovými akumulátory umožňuje setrvačnou jízdu s deaktivovaným motorem, rychlé opětovné spuštění motoru a rozšířenou funkčnost systému Start-Stop.

V každodenním provozu tak lze podle výrobce ušetřit až 0,8 litru paliva na 100 kilometrů. K ještě vyšší hospodárnosti přispívá systém cylinder on demand, který deaktivuje jednotlivé válce v provozních situacích s nízkým zatížením. Systém aktivního snižování hluku prostřednictvím audiosystému vozidla eliminuje rušivé zvukové vlny v interiéru, a zajišťuje nejvyšší úroveň komfortu.

Aktivní podvozek, řízení všech kol, quattro a sportovní diferenciál
Jedinečná kombinace inovativních komponentů podvozku umožňuje vlajkové lodi nabídnout kompletní škálu provozních vlastností, od sametového jízdního komfortu luxusní limuzíny až po dynamicky tuhé nastavení. Nový model S8 je sériově vybaven předvídavým aktivním podvozkem. Technicky vyspělý systém, který spolupracuje se vzduchovým odpružením, dokáže každé kolo samostatně zdvihnout vzhůru nebo stlačit dolů prostřednictvím elektromechanických ovládacích prvků. Díky tomu je možné aktivně měnit polohu karoserie v každé jízdní situaci, a tím výrazně minimalizovat její pohyby při akceleraci nebo brzdění.

Přední kamera rozpoznává větší nerovnosti vozovky, a systém odpružení se na ně může díky tomu s předstihem připravit. Nové Audi S8 tak může být buď velmi komfortní luxusní limuzínou, nebo opravdu dynamickým automobilem – podle přání řidiče. Systém Audi drive select mu ke změně nastavení nabízí pět jízdních režimů. Novinkou je jízdní režim Comfort+. V zatáčkách se karoserie nakloní až o 3 stupně směrem k vnitřní straně. Tím se sníží příčné zrychlení, které působí na cestující. V jízdním režimu Dynamic S8 mění velmi ochotně směr jízdy s nepatrným bočním náklonem, který je při rychlém průjezdu zatáčkou jen cca 2,5 stupně. U normálního podvozku je to asi 5 stupňů.

Adaptivní regulace sil, působících na karoserii v závislosti na jízdní situaci, přispívá k neutrální nebo dokonce mírně přetáčivé charakteristice při změně směru jízdy. Předvídavý aktivní podvozek disponuje navíc novou funkcí pro komfortní nastupování. Při otevření dveří se karoserie rychle zvýší až o 50 milimetrů pro ještě komfortnější nastupování nebo vystupování.

V rámci fyzikálních možností je u Audi S8 ještě lépe využíván potenciál dynamického řízení všech kol, které umožňuje nezávislé nastavení úhlu natočení kol přední a zadní nápravy. Tím jsou umožněny dosud zdánlivě protichůdné charakteristiky, jako jsou bezprostřední, sportovní reakce na otočení volantu v nízkých a středních rychlostech, vynikající jízdní stabilita na dálnici a malý průměr otáčení. Sportovní diferenciál aktivně rozděluje točivý moment mezi zadní kola při rychlém průjezdu zatáčkou. Při otočení volantem nebo zrychlení v zatáčce je hnací síla přenášena převážně na vnější kolo. Vůz je tak vtlačen do zatáčky a již v zárodku je potlačován sklon k nedotáčivosti. V případě přetáčivosti přenese sportovní diferenciál zadní nápravy točivý moment na vnitřní kolo, čímž dojde ke stabilizaci vozu.

Dynamické řízení všech kol a sportovní diferenciál se dodávají sériově, stejně jako předvídavý aktivní podvozek. Na přání si mohou motoristé objednat vysokovýkonnou brzdovou soustavu s kotoučovými brzdami z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Na přední nápravě mají průměr 420 milimetrů, na zadní nápravě 370 milimetrů. Keramické brzdové kotouče mají vnitřní chlazení a jejich hmotnost včetně brzdových třmenů je o 9,6 kilogramu nižší než u brzdových kotoučů z šedé litiny. Brzdové třmeny vpředu mají po deseti pístcích.

Česká cena a datum uvedení na český trh ještě nebyly stanoveny.

Mohlo by se vám líbit...