Nové Audi A6 allroad quattro dorazí v létě

Čtvrtá generace modelové řady Audi A6 allroad quattro přichází na trh u příležitosti 20. výročí debutu tohoto modelu, který si získal mnoho věrných zákazníků. Nováček tradičně sází na specifický vzhled a v porovnání s předchůdcem ještě individuálnějším možnostem výbavy.

Na oslavu 20. výročí přichází na trh čtvrtá generace modelu A6 allroad quattro. Audi poprvé představilo tuto variantu Avantu již v roce 1999. Jde o provedení s vylepšenými schopnostmi mimo zpevněné komunikace a kromě nich nabízí také velkou tažnou sílu pro jízdu s těžkým přívěsem. Díky sériově dodávanému pohonu všech kol a adaptivnímu vzduchovému odpružení s nastavitelnou světlou výškou disponuje vyšší úrovní terénních vlastností, zároveň však umožňuje dynamickou a komfortní jízdu na silnicích. Univerzálnost modelu A6 allroad quattro završuje originální vzhled a rozsáhlá výbava.

Nováček na trhu má vnější délku 4,95 metru, vnější šířku 1,90 metru a vnější výšku 1,50 metru. Ve spojení s rozvorem 2,93 metru tak byly vytvořeny předpoklady pro velkorysý vnitřní prostor. Stejně jako A6 Avant nabízí zavazadlový prostor s objemem 565 litrů až 1680 litrů se sklopenými zadními sedadly.

Karoserie modelu A6 allroad quattro je v porovnání s modelem A6 Avant až o 45 milimetrů vyšší. Světlá výška v normální poloze je 139 milimetrů, ale pro jízdu v terénu ji lze zvýšit. A6 allroad quattro je ideální také jako tažné vozidlo, k němuž lze připojit přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny.

Podvozek je základ
Adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension) s elektronicky řízenými tlumiči se dodává pro Audi A6 allroad quattro sériově. Jeho nastavení bylo přizpůsobeno požadavku na vyšší úroveň terénních vlastností tohoto modelu. Vzduchové odpružení mění světlou výšku karoserie v závislosti na rychlosti jízdy a na aktuálně nastaveném režimu v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select.

V režimech auto a comfort je výchozí polohou normální světlá výška 139 milimetrů, která se u modelu A6 allroad quattro aktivně mění v závislosti na rychlosti jízdy, ale výběrem některého z dalších režimů o ní může rozhodovat také řidič. Po aktivaci nejvyšší úrovně do rychlosti jízdy až 35 km/h se světlá výška karoserie zvýší o 45 milimetrů. Při překročení uvedené rychlosti se karoserie automaticky sníží.

Při jízdě na dálnici dojde při 120 km/h ke snížení světlé výšky o 15 milimetrů. Při rychlosti jízdy až 80 km/h je v modelu A6 allroad quattro dostupný režim offroad, u něhož je světlá výška o 30 milimetrů vyšší, než je normální poloha. Při velmi pomalé jízdě do 35 km/h lze režimem lift zvýšit světlou výšku o dalších 15 milimetrů. Světlá výška je pak o 45 milimetrů nad normální polohou.

Kromě speciálně přizpůsobeného podvozku nabízí A6 allroad quattro ve své sériové výbavě také další komfortní funkce, jako je asistent pro sjíždění strmých svahů nebo asistent pro sledování úhlu náklonu. Díky tomu snadno překoná veškeré nástrahy i při jízdě mimo zpevněné cesty. Při jízdě v lehkém terénu si může řidič aktivovat na displeji MMI ukazatel aktuálního podélného a příčného náklonu.

Asistent pro sjíždění strmých svahů omezuje rychlost jízdy, kterou si řidič může nastavit v rozsahu od 2 do 30 km/h. V případě potřeby jsou všechna čtyři kola individuálně a selektivně přibrzďována. Speciální funkce brzdového systému ABS umožňuje na sypkém povrchu vytváření klínů před koly, čímž přispívá k ještě efektivnějšímu zpomalení vozidla. V režimu offroad systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou všechny systémy, důležité pro jízdní dynamiku, včetně stabilizačního systému, nastaveny pro terénní podmínky.

Specifický vzhled
Nový model A6 allroad quattro se vyznačuje ještě vytříbenějším „offroadovým“ vzhledem než předchůdce. Příď utváří široká, nízká maska chladiče Singleframe s vertikálními hliníkovými lištami. Odstínem hliníku se leskne také ozdobná lišta a spodní ochranný panel. Pro model allroad specifické podélné střešní nosiče a okenní lišty, spodní ochranný panel a ozdobné lišty na difuzoru i mezi zadními světlomety mohou být buď černé, nebo v odstínu hliníku. Ochranné lemování podběhů kol má sériově kontrastní odstín šedá Scandium. Na přání může být v barvě karoserie nebo leskle černé. Kontrastní rozšíření bočních prahů jsou opatřena nápisy allroad.

Ještě ostřejší vzhled dodají vozu dva na přání nabízené pakety vnějších ozdobných prvků z hliníku nebo v černé barvě. Paleta barev laků pro nové Audi A6 allroad quattro zahrnuje jedenáct odstínů. Novinkou je pro allroad specifická zelená Gavial, jejíž vznik byl inspirován specifickou barvou prvního modelu z roku 1999.

Interiér je k dispozici ve třech barvách – černá, perleťová béžová a hnědá okapi. Sedadla jsou sériově čalouněna kombinací černé tkaniny a koženky. Alternativně jsou k dispozici béžové nebo hnědé odstíny, ale také ušlechtilá kůže Valcona v perforované variantě. Místo sériově dodávaného ozdobného obložení s jemným lakem grafitově šedého odstínu jsou na výběr dvě varianty ušlechtilých dřev a jedno ozdobné obložení z hliníku.

Ještě ušlechtilejší interiér nabízí allroad line. Tato varianta zahrnuje sportovní sedadla, čalouněná kombinací Alcantary a kůže v dvoubarevném provedení – šedá petrol a černá. Ozdobné obložení a pedály jsou z hliníku, dalšími poutavými prvky jsou osvětlené prahové lišty s logem. Na přání nabízí allroad line mnoho dalších variant vnitřního obložení – speciální kombinace barev, kontrastní prošívání a lemování a ozdobné obložení z žilnatého březového dřeva a specifických hliníkových lišt s decentním zeleným zvýrazněním, které ladí s lakem karoserie.

Výkonné motory
Audi nabízí nový model A6 allroad quattro na evropském trhu se třemi motory V6 TDI, které se vyznačují vysokým točivým momentem a velkou tažnou silou pro jízdu s přívěsem. Všechny agregáty mají zdvihový objem tři litry a v porovnání s předchůdci jsou v mnoha ohledech nově koncipovány.

Motor 3.0 TDI je tedy na výběr ve třech výkonových stupních. V prvním případě poskytuje nejvyšší výkon 170 kW (231 k) a od 1750 do 3250 otáček za minutu maximální točivý moment 500 Nm. V praxi to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva EU, vypočtená na základě hodnot, zjištěných podle metodiky WLTP, je u modelu A6 allroad quattro 45 TDI 5,9–5,8 litru na 100 kilometrů.

V modelu A6 allroad quattro 50 TDI poskytuje motor nejvyšší výkon 210 kW (286 k) a nejvyššího točivého momentru 620 Nm dosahuje mezi 2250 a 3000 otáčkami za minutu. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 5,9 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Spotřeba paliva činí 5,9–5,8 litru na 100 kilometrů.

Vrcholným agregátem pro nový model A6 allroad quattro je 3.0 TDI s nejvyšší výkonem 257 kW (349 k) a maximálním točivým momentem 700 Nm, dostupným od 2500 do 3100 otáček za minutu. A6 allroad quattro 55 TDI zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a spotřebuje 6,6–6,4 litru paliva na 100 kilometrů.

Všechny tři motory spolupracují s osmistupňovou převodovkou tiptronic. Sériově dodávaný pohon všech kol quattro je ideálně doplněn systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Při dynamické jízdě jsou v zatáčce mírně přibrzďována vnitřní kola, aby se zabránilo jejich prokluzu. Točivý moment je díky tomu přenášen na kola s lepší trakcí. Sportovní diferenciál, dodávaný na přání, rozděluje hnací sílu plynule variabilně mezi zadní kola. Aktivní rozdělování točivého momentu významně zvyšuje dynamiku a trakci.

Tři motory TDI jsou sériově vybaveny částečně hybridním systémem MHEV (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle) značky Audi. Systém MHEV pracuje na základě nové hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Hlavním modulem systému MHEV je generátor s funkcí spouštěče, poháněný od klikového hřídele řemenem. Při zpomalování zajišťuje rekuperaci kinetické energie s výkonem až 8 kW. Takto vyrobená elektrická energie se ukládá do samostatné sady lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 10 Ah. Systém start-stop se aktivuje již při 22 km/h.

Řízená kola zadní nápravy
Na přání dodávané dynamické řízení všech kol kombinuje agilitu se stabilitou. Do 60 km/h jsou zadní kola natáčena až o pět stupňů v opačném směru než přední kola, čímž se zmenšuje průměr otáčení a vůz reaguje na otočení volantu ještě rychleji. Ve vyšších rychlostech se zadní kola otáčejí až o dva stupně ve stejném směru jako přední. Výsledkem je vyšší stabilita jízdy, a to jak při jízdě přímým směrem, tak i při změně jízdního pruhu.

Elektronická podvozková platforma EFP řídí kromě tlumičů a vzduchového odpružení také dynamické řízení všech kol a na přání dodávaný sportovní diferenciál. V systému Audi drive select si může řidič nastavit činnost elektronicky řízených funkcí a komponentů v šesti režimech (dynamic, automatic, comfort, efficiency, allroad a lift). Audi A6 allroad quattro jezdí sériově na 18“ kolech s pneumatikami rozměru 225/55. Největší kola dodávaná na přání – ze sortimentu Audi Sport – mají průměr 21 palců.

Prodej nového modelu Audi A6 allroad quattro bude v České republice zahájen na počátku léta, cena ještě nebyla stanovena.

Mohlo by se vám líbit...