Nová Toyota Hilux GR Sport je inspirována dakarským speciálem

Toyota Hilux je v posledních letech jedním z nejlepších vozů na Rallye Dakar, nejtěžšího závodu světa, v němž v roce 2019 dosáhla vítězství a v právě probíhajícím ročníku se pere o další. Úspěchy týmu Toyota Gazoo Racing v dálkových rallye inspirovaly výrobce k vytvoření varianty Hilux GR Sport, která je novým vrcholným provedením tohoto pick-upu. U evropských prodejců se nový Hilux GR Sport objeví letos v létě.

Toyota použila několik specifických vylepšení systému zavěšení kol s cílem zprostředkovat větší požitek z jízdy díky lepší kontrole nad vozem, odezvě i záběrovým schopnostem. Vzhled automobilu dále vylepšuje řada exkluzivních designových úprav v oblasti exteriéru i interiéru. GR Sport krom toho přináší výrazná vylepšení, která byla uvedena s novým modelem Hilux.

Proslulé terénní schopnosti Toyoty Hilux byly ještě vylepšeny, na čemž mají podíl i automatický pomocník zabraňující prokluzu kol (Auto LSD) nebo systém aktivní kontroly trakce. K dalšímu vylepšení jízdního chování a pohodlí na zpevněných cestách přispěl zdokonalený systém zavěšení kol a opatření k potlačení hluku a vibrací.

„Toyota Hilux je legendární svojí odolností a spolehlivostí. To platí nejen pro náš závodní vůz, ale i pro sériové modely včetně GR Sport. Toto nové provedení, které se inspirovalo našimi kultovními závodními vozy pro Dakar, přináší novou úroveň požitku z jízdy na silnicích i v terénu. Je opravdovým zhmotněním ducha našich závodních vozů, a zákazníkům z celého světa tak zprostředkuje kousek Dakaru,“ říká Nasser Al-Attiyah, jezdec týmu Toyota Gazoo Racing, několikanásobný vítěz dálkových rallye a trojnásobný vítěz Rallye Dakar.

Odladěný systém zavěšení kol
Klíčovou součástí vylepšeného systému zavěšení kol jsou nové jednoplášťové tlumiče a pružiny na přední nápravě. Díky jednoplášťové konstrukci bylo možné zvětšit plochu pístů ve prospěch lepších vlastností tlumení včetně rychlejší odezvy a lepšího odvodu tepla. Konstrukce rovněž pomáhá lépe uchovávat kvalitativní parametry oleje v tlumičích při náročných podmínkách.

Vinuté pružiny přední nápravy jsou tužší a společně s novými tlumiči jsou lakovány červeně, čímž jasně deklarují charakter verze Hilux GR Sport. Uvedené změny jdou nad rámec dosavadních vylepšení soustavy zavěšení nové Toyoty Hilux včetně nově odladěných listových per na zadní nápravě a nových pouzder. Výsledkem zmiňovaných úprav je větší jistota a lepší ovladatelnost za náročných jízdních podmínek.

Nově zavedené změny v porovnání se standardní verzí Hiluxu přinášejí zásadní vylepšení jízdního chování včetně tuhosti řízení a vnímání úhlu natočení kol, jízdních schopností v přímém směru, uklidňující jízdní stability s mezením náklonů a dobrou přilnavost zadních kol. Toto nové odladění ale podle výrobce také významně přispělo k jízdnímu pohodlí díky bleskové odezvě na vysokofrekvenční vibrace a vyšší účinnosti tlumení ve prospěch kontroly pohybů karoserie a odfiltrování rázů.

Jízdní schopnosti
K pohonu verze GR Sport slouží čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,8 litru z klasické Toyoty Hilux. Agregát 2.8 D-4D s maximálním výkonem 150 kW (204 koní) a točivým momentem 500 Nm spolupracuje se šestistupňovou automatickou převodovkou. Provedení GR Sport je nabízené výhradně v karosářské verzi Double Cab (dvoukabina). Stejně jako ostatní verze Toyoty Hilux nabízí zajímavé přepravní schopnosti, které se řadí k nejlepším v dané třídě: maximální užitečné zatížení činí 1 tunu a vůz utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny.

Stylistické ztvárnění GR Sport
O speciálním charakteru Toyoty Hilux GR Sport vypovídá stylistické ztvárnění zvenčí i uvnitř. Černá mřížka chladiče používá specifický rastr s motivem „G“ a nově i nepřehlédnutelnou horizontální lištu uprostřed s tradičním nápisem TOYOTA namísto loga. Tento detail, inspirovaný dlouhou historií modelu, se odkazuje na označení Toyoty Hilux čtvrté generace z počátku 80. let minulého století.

Robustní ztvárnění čelní partie znásobuje nové větší lemování kolem předních mlhových světel. Nová 17″ litá kola, obutá do univerzálních pneumatik, zaujmou kontrastním černým lakováním s broušenými povrchy. Motiv černé se opakuje na krytech vnějších zpětných zrcátek, bočních nášlapech prahů, lemech blatníků a madlu výklopné zádě. O to více pak vyniká jasný červený lak nových tlumičů a pružin. Na karoserii je použito decentní označení GR Sport.

V interiéru se vůz chlubí novými sportovními předními sedadly, čalouněnými v kombinaci černé kůže a umělého veluru s červeným perforováním a kontrastním prošíváním. Označení GR Sport najdeme na opěradlech sedadel, kobercích, tlačítku spouštění motoru a v animaci na informačním displeji. K ručnímu řazení může řidič používat pádla pod volantem. Vůz je dále vybaven sportovněji vypadajícími pedály z hliníku. Kabinu vylepšují ozdobné panely se vzhledem uhlíkových vláken, ozdobná červená linka napříč celou šířkou přístrojového panelu a modré podsvícení panelů dveří.

Prvky výbavy vycházejí z výbavové linie Executive pro Toyotu Hilux a zahrnují LED světlomety a sdružená světla, bezklíčový přístup do vozidla a spouštění motoru tlačítkem, duální klimatizaci, asistenta pro sjíždění příkrých svahů a automatický pomocník zabraňující prokluzu (Auto LSD). Toyota Hilux GR Sport byla navržena s cílem oslovit všechny zákazníky, jejichž aktivní životní styl přesahuje hranice všedních dnů, a hledají vozidlo pro dobrodružné výpravy nebo cesty za sportem.

Mohlo by se vám líbit...