Nová Škoda Fabia je prostornější a modernější

Čtvrtá generace Škody Fabia je tu. Zaujme například zavazadlovým prostorem o objemu 380 litrů, což ji ve třídě malých vozů favorizuje. Designem ale nepřekvapí, když se přísně drží současné designové linie automobilů značky Škoda.

Mladoboleslavská novinka se představila pomocí on-line přenosu v úterý 4.5. 2021 a odhalení dlouho očekávané novinky jste mohli sledovat i na našich stránkách. Kdo jej neviděl, může si přehrát záznam ZDE. Nebo si vše důležité přečíst na následujících řádcích.

22 let od premiéry prvního modelu Fabia uvádí Škoda Auto na trh čtvrtou generaci tohoto oblíbeného vozu. Ten ve své třídě skutečně velkorysí prostor, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů. Nová Fabia je postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, která umožňuje vytvořit větší vnitřní prostor. Díky tomu značně narostla a délkou 4108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l z 330 litrů na excelentních 380 litrů. Díky platformě MQB A0 je nová Fabia vybavena mnoha asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd.

Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie pak přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovněji laděné provedení Monte Carlo. Premiéru ve voze má pět nových Simply Clever prvků.

Karoserie dostala nové proporce
Dynamické linky, moderní světla, která využívají LED technologii, a krystalické prvky typické pro vozy Škoda – to vše dodává nové generaci emocionální vzhled. Malá designová novinka se nachází na předních dveřích, kde linie karoserie naznačují charakteristický trojúhelníkový tvar české vlajky. Ostře řezané přední světlomety, které standardně využívají LED technologii, dosahují až k masce chladiče. Full LED varianta nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování. Na přání jsou také nabízena Top LED zadní světla.

Ve srovnání s předchozími generacemi došlo u Fabie k nárůstu všech rozměrů. Délkou 4108 mm tak model Fabia poprvé překonává hranici čtyř metrů. Přitom se téměř podařilo udržet hmotnost třetí generace. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na 2564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je automobil prostornější uvnitř. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě, který nabízela již předchozí generace, dále narostl o 50 litrů na 380 litrů. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1190 l.

U nového řady Škody Fabia se podařilo snížit hodnotu součinitele odporu vzduchu z cx 0,32 předchozí generace na cx 0,28. Fabia se tak pyšní nejlepší hodnotou ve své třídě. Vývoj aerodynamiky probíhal z velké části pomocí simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics). Za dobu tří a půl let provedli konstruktéři společnosti Škoda Auto více než 3000 výpočtů simulací proudění.

Důležitým prvkem jsou inovativní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Fabia je prvním modelem ve své třídě, který je používá. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Fabia tak vypouští až o 5 g méně CO₂/km. V případě plně otevřených žaluzií proudí dovnitř maximální množství vzduchu, což umožňuje maximální chlazení, které je využito během krátkých zastávek.

Zhruba třetinu celkového odporu vzduchu způsobuje úplav v zadní části vozu, tedy víření vzduchu na zádi. Automobil dostal větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části. Aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek snižují odpor vzduchu a směřují jeho proudění směrem k zádi. Na přídi usměrňují otvory v předním nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamicky tok vzduchu kolem vozu a kol. Protože samotná kola vytváří zhruba 25% odporu vzduchu, nabízí nová Fabia poprvé kola s aerodynamickými plastovými kryty. Ty jsou kompatibilní s koly Proxima a Procyon. Velkou část podvozku nyní zaplňuje dvanáct krytů místo dosavadních tří, a to zejména v oblasti motorového prostoru a náprav, které jsou pro aerodynamiku důležité.

Při vývoji automobilka využila ke snížení hluku větru poprvé také novou metodu aeroakustické simulace. Pomocí výpočtů založených na simulacích metodou výpočetní dynamiky tekutin je možné detekovat vzduchové turbulence, místa, kde se odtrhává vzduch od karoserie, a vibrace na bočních oknech, která způsobují pískání a zvýšený hluk v kabině vozu. Zdroje hluku je tak možné lokalizovat a odstranit, například novým nastavením polohy vnějších zpětných zrcátek.

Čtvrtá generace Škody Fabia nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a rámeček masky chladiče. Nabídka kol zahrnuje 15″ ocelová kola a devět kol z lehké slitiny o průměru od 15″ do 18″. Vrcholnou variantou jsou na přání nabízená černá leštěná 18″ kola Libra z lehké slitiny.

Digitální přístrojový štít i ambientní osvětlení
Nové barvy přináší do interiéru modelu Fabia kontrastní švy a dekorační lišty v měděném a šedém odstínu. Nové ambientní LED osvětlení, které je standardně součástí výbavového stupně Style, osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou a bílou barvou. Součástí ambientního osvětlení je také LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu. Vzhled interiéru završují volanty v novém tvaru. Kožený multifunkční volant a tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená DSG jsou nabízeny na přání, stejně jako vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, které zaručuje dobrý výhled a vysokou úroveň bezpečí v zimních měsících. Obojí je v modelové řadě Fabia k dispozici poprvé – tyto komfortní prvky byly dosud vyhrazeny především vozům vyšších tříd.

Poprvé je v tomto modelu k dispozici na přání digitální přístrojový panel s 10,25″ displejem. Řidič může individuálně nastavit a volit mezi jednotlivými režimy zobrazení. K dispozici je klasický layout, který vychází ze standardních analogových kruhových ukazatelů, moderní uspořádání, redukované, rozšířené zobrazení a také sportovní režim s otáčkoměrem uprostřed, které je součástí na přání dostupného sportovního paketu.

Takzvaný „virtuální kokpit“ také zobrazuje loga rádiových stanic, obaly hudebních alb a uložené fotografie volajících. Dále je možné na displeji zobrazit mapu navigace s lištou pro přiblížení. Fabia je standardně vybavena analogovým kokpitem s trojrozměrnými ciferníky, dodatečnými kruhovými ukazateli teploty chladicí kapaliny a aktuálního stavu nádrže a Maxi DOT displejem, který zobrazuje také navigaci a rozpoznané dopravní značky.

Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí poprvé dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzole pro oblast zadních sedadel. Dvouzónová klimatizace Climatronic, která je dostupná na přání, umožňuje nastavit teplotu zvlášť pro pravou a levou stranu pomocí dvou otočných ovladačů na středové panelu. Osmi tlačítky lze snadno ovládat všechny funkce.

Nižší spotřeba, delší dojezd
Základním motorem čtvrté řady modelu Fabia s pohonem předních kol je benzinový motor MPI s vícebodovým vstřikováním paliva. Tříválec 1.0 MPI má objem 1,0 litru a nabízí výkon 59 kW (80 k). V porovnání s předchozím modelem vzrostl výkon o 4 kW (5 k). Motor byl vyvinut společností Škoda Auto a je vyráběn v České republice. Chybět nebude ani přeplňovaný litrový tříválec TSI. Pohonná jednotka 1.0 TSI EVO bude k dispozici ve výkonových verzích 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k).

U obou motorů 1.0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento technicky inovativní proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Fabia čtvrté generace nabízí novou vrcholnou motorizaci. Čtyřválcový agregát 1.5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce a snižuje tak spotřebu a emise CO₂. Všechny motory TSI modelu jsou vybaveny filtrem pevných částic. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40 litrovou palivovou nádrží. V případě 50 litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje vůz vybavený tříválcovými motory dojezdem více než 900 km v režimu WLTP.

Nové asistenční systémy a až devět airbagů
Škoda Fabia nabízí díky Asistované jízdě 2.0 automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu. Tento na přání dostupný systém lze aktivovat jediným tlačítkem. Asistovaná jízda 2.0 kombinuje mimo jiné adaptivní tempomat (ACC), který do rychlosti 210 km/h automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu, a Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Tento asistent pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu jemnými zásahy do řízení. Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič důsledně ruce na volantu. Na přání je dostupný také vylepšený Asistent změny jízdního pruhu Side Assist, který je aktivní až do vzdálenosti 70 m a řidiče varuje, pokud se blíží jiná vozidla nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu.

Fabia nyní nově pomůže i díky asistentu Automatické parkování: do rychlosti 40 km/h zobrazí vhodné místo a také zaparkuje do řady podélně i příčně stojících vozidel. Pokud senzory Asistenta pro manévrování zaregistrují při parkování před nebo za vozidlem nebezpečnou překážku, automaticky vůz zabrzdí. Poprvé tento model nabízí také rozpoznávání dopravních značek a Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.

Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a přední boční airbagy. Na přání jsou dále k dispozici kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy. Systémy uchycení ISOFIX a TopTether pro vnější zadní sedadla jsou součástí standardní výbavy. Na přání jsou dostupné také pro sedadlo spolujezdce. Příchytná oka systému TopTether na zadní straně opěradla sedadla spolujezdce a vnějších zadních sedadel slouží jako třetí bod k upevnění autosedačky.

Pět zcela nových Simply Clever prvků
Nová FABIA nabízí hned pět Simply Clever prvků, které se ve vozech Škoda objevují poprvé. O pořádek v interiéru se starají v odkládací schránce ve středové konzole nový upevňovací klip pro kreditní kartu nebo parkovací lístek a gumička sloužící jako držák tužky. Více flexibility přináší odnímatelný držák nápojů mezi předními sedadly. Stejně tak odkládací schránka u středového tunelu nabízí i cestujícím vzadu odkládací prostor pro drobnosti. Schránka se umístí mezi středovou konzolu a zadní sedadla a sama se přichytí. Oba tyto prvky jsou dostupné na přání ve výbavovém stupni Ambition a standardně ve verzi Style.

Na přání dostupná je rovněž pružná odkládací schránka. Nachází se na boční straně zavazadlového prostoru a v případě potřeby ji lze roztáhnout pro uchycení předmětů v zavazadlovém prostoru. Dalším prvkem je sluneční clona, která se nabízí jako příslušenství pro panoramatickou střechu dostupnou na přání. Pokud není potřeba, lze ji složit na třetinu a uložit pod kryt zavazadlového prostoru.

Poprvé tento model nabízí také několik Simply Clever prvků známých z ostatních modelových řad mladoboleslavské automobilky. Multifunkční kapsa, která je zavěšena pod krytem zavazadlového prostoru, přemění jinak nevyužívaný prostor na místo k odkládání kabátů nebo bund. Maximální nosnost kapsy je 3,5 kg. Jedním z prvků známých z modelů Octavia a Enyaq iV jsou dobře dostupné odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel. Novým prvkem ve voze Fabia je sklopné opěradlo sedadla spolujezdce a také na přání dodávaný USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, kterým lze například napájet palubní kameru, aniž by kabel narušoval výhled řidiče.

Přehled nových Simply Clever prvků u Fabie
Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce
Dvě odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel
Multifunkční kapsa
USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku
Skládací pružná odkládací schránka v zavazadlovém prostoru*
Zadní čtecí lampička ovládaná z předních sedadel
Odnímatelný držák nápojů*
Dva háčky pro příchytná oka systému TopTether v zavazadlovém prostoru
Držák karet a tužek v odkládací schránce před řadicí pákou*
Držák karet a mincí ve víku odkládací schránky před spolujezdcem
Odkládací schránka umístěná v tunelu před zadními sedadly, včetně držáku nápojů*
Odnímatelná sluneční clona pro panoramatickou střechu*
Ochranný kryt nákladové hrany
* zcela nový prvek ve voze Škoda

Vždy online s možností bezdrátového připojení
Infotainment systém Amundsen má konfigurovatelný 9,2″ displej a disponuje navigací s online podporou. K volitelným prvkům patří také zřízení wi-fi hotspotu. Po připojení mobilního telefonu lze spustit službu pro streamování hudby. SSD disk s kapacitou 64 GB je určen k ukládání mapových podkladů, které lze online aktualizovat. Součástí výbavy je také ovládání gesty. Na přání lze objednat hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laury s online podporou. Laura rozumí pokynům v celkem 15 jazycích.

K nabíjení dalších mobilních přístrojů slouží ve voze až pět USB-C konektorů. Jeden z nich se nachází u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru. O lepší hudební přednes se stará na přání dodávaný sound systém Škoda s dodatečným zesilovačem a subwooferem umístěným v zavazadlovém prostoru.

Řidič si může založit účet Škoda Connect přímo přes displej infotainment systému Amundsen nebo přenést již existující účet do Fabie. Snadno lze také stáhnout nové aplikace infotainmentu, které zobrazují zprávy a počasí, poskytují přístup k osobnímu Google kalendáři nebo upozorňují na nebezpečné situace. Amundsen také umožňuje používání mobilních online služeb Škoda Connect. Mezi ně patří eCall, který v případě nehody automaticky spustí tísňové volání, služba Proaktivní servis (pomoc na cestě), rozsáhlé služby vzdáleného přístupu pomocí aplikace MyŠkoda a webový portál Škoda Connect.

Prodejní ceny začínají na částce 329 900 Kč
Na tuzemském trhu bude základní specifikací bohatě vybavená úroveň Ambition. Už základní výbava obsahuje prvky, které zákazníci objednávali nejčastěji – vozy mají ve standardu například LED hlavní světlomety, přední mlhovky, dekorační fólie na B-sloupcích, MaxiDot, SmartLink, Bluetooth, asistent udržování jízdního pruhu, asistent rozpoznání únavy, nastavitelný omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných zrcátek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, tónovaná skla či 6,5 palcový infotainment Swing s digitálním radiopříjmem a 4 reproduktory. Doporučené prodejní ceny startují na částce 329 900 Kč včetně DPH.

Vyšší provedení Style přidává třeba litá kola, malý kožený paket včetně multifunkčního volantu, ambientní osvětlení, chrompaket, vkládané koberečky vpředu i vzadu, asistent rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, zadní parkovací senzory, elektrické ovládání zadních oken, loketní opěrku Jumbo box, tempomat s omezovačem rychlosti, startování tlačítkem, vyhřívaná přední sedadla i trysky ostřikovačů nebo 8 palcový infotainment Bolero s 6 reproduktory. V tomto případě byla startovací cena stanovena na 359 900 Kč. Tradiční a oblíbená specifikace Monte Carlo dorazí v průběhu roku 2022.

Souběžně s novou generací hatchbacku pokračuje prodej dosavadního kombi pod označením Tour. To je vybaveno motorem 1.0 TSI o výkonu 70 kW a volitelně buď pětistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovým automatem DSG. Doporučené prodejní ceny začínají stejně jako u nového hatchbacku na částce 329 900 Kč včetně DPH.

Mohlo by se vám líbit...