Nová Octavia i jako mild-hybrid, plug-in hybrid a CNG

Portfolio čtvrté generace modelu Octavia se rozrůstá. Bestseller značky má emotivní vzhled, vysokou míru aktivní a pasivní bezpečnosti, nabízí mnoho nových asistenčních systémů a moderní infotainment. Nejnovější Octavia s úspornými benzinovými a naftovými motory a třemi alternativními pohony je i výrazně šetrnější k životnímu prostředí. V modelu Škoda Octavia e-TEC je použita mild-hybridní technologie. Modely Octavia iV a sportovně laděná verze Octavia RS iV využívají moderní plug-in hybridní pohon. Octavia G-TEC nabízí pohon na ekologický zemní plyn CNG. Díky třem ekologickým variantám pohonu jsou tak u nové Octavie výrazně sníženy emise CO₂.

Základem nabídky čtvrté generace modelu Octavia je opět verze liftback a verze kombi. Modelovou řadu doplňuje robustněji působící provedení Scout a sportovně laděná verze RS. Díky nabídce pohonu předních kol, pohonu všech kol, manuální nebo automatické převodovky DSG si každý zákazník vybere podle svého gusta. Od roku 1996, kdy byla uvedena první moderní Octavia, se jedná již o čtvrtou generaci.

Díky více než 7 milionům vyrobených vozů je Octavia historicky nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky vůbec. V České republice i mnoha jiných zemích po celém světě je již řadu let zavedeným pojmem. Octavia je nejprodávanějším vozem na českém trhu a také v dalších sedmi zemích, například v Polsku, Rakousku, ve Švýcarsku nebo ve Finsku. Na druhém největším odbytovém trhu tohoto modelu, v Německu, je již několik let nejoblíbenějším importovaným vozem. Na tomto úspěchu má velký podíl zejména model Octavia Combi, který je v rámci Evropy vůbec nejprodávanějším vozem kategorie kombi.

V současnosti je ročně vyrobeno až 400 000 octavií. Tento vůz je jako jediný automobil značky Škoda vyráběn ve čtyřech různých zemích. Vedle České republiky a Číny je dále vyráběn v Rusku a Indii.

Širokou nabídku nových alternativních pohonů Octavie čtvrté generace symbolizují zkratky iV, e-TEC a G-TEC. Vozy Octavia iV a Octavia RS iV s plug-in hybridním pohonem nabízí lokálně bezemisní jízdu s dojezdem v čistě elektrickém módu až 60 km v režimu WLTP. Octavia je také první vůz Škoda s označením e-TEC vybaveným mild-hybridní technologií. Benzinové motory TSI tak společně s 48V řemenovým startér-generátorem v kombinaci se 48V lithium-iontovým akumulátorem vytváří elektrifikovaný pohon. Vůz je nabízen také ve variantě G-TEC s ekologickým pohonem na zemní plyn, která díky čistšímu spalování produkuje přibližně o 25% nižší emise CO₂ než provedení s benzinovým motorem.

Octavia s mild-hybridní technologií
Octavia je první škodovka, která nabídne dvě varianty motoru e-TEC s mild-hybridní technologií. U tříválcového motoru 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) nové generace EVO, který je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, a čtyřválcového motoru 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh. Akumulátor je umístěn pod sedadlem spolujezdce a dobíjí se výhradně rekuperací brzdné energie.

Tyto vozy není třeba nabíjet ze sítě, jako je tomu u varianty iV. 48V akumulátor také umožňuje pomocí měniče stejnosměrného proudu dobíjet 12V baterii. Hlavním úkolem mild-hybridní technologie je podpora spalovacího motoru v případě potřeby. Podpora může dosahovat až 50 Nm točivého momentu navíc. Systém také umožňuje plachtění se zcela vypnutým spalovacím motorem. Mild-hybridní technologie tak snižuje spotřebu paliva až o 0,4 l/100 km a rovněž emise CO₂. Start spalovacího motoru je také rychlejší, tišší a doprovází jej méně vibrací. Charakteristickým znakem vozu OCTAVIA s mild-hybridní technologií je plaketa e-TEC na pátých dveřích.

Octavia jako plug-in hybrid
Po vzoru modelu Superb iV přichází nová Octavia jako druhý model značky s plug‑in hybridním pohonem, a to ve dvou výkonových variantách. Model Octavia iV, který je kromě provedení Scout dostupný od výbavového stupně Ambition, nabízí točivý moment 350 Nm a celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Sportovněji střižená Octavia RS iV nabízí točivý moment 400 Nm a celkový systémový výkon 180 kW (245 k). Ve sportovním režimu, který poskytuje maximální systémový výkon, zrychluje Octavia RS iV v obou karosářských variantách z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Maximální rychlost činí 225 km/h. V pružném zrychlení z 80 na 120 km/h dokonce o 2,2 sekundy překonává svůj benzínový protějšek vybavený automatickou převodovkou DSG.

Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení sportovního podvozku. Oba vozy Octavia iV čtvrté generace jsou vybaveny šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Volič automatické převodovky byl nahrazen novým systémem shift-by-wire. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí u obou provedení iV 450 litrů, objem zavazadlového prostoru verze kombi činí 490 litrů. Varianta RS iV má navíc sportovní nastavení podvozku.

Pohon obou vozů Octavia iV zajišťuje kombinace benzinového motoru 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a elektromotoru o výkonu 85 kW. Rozdílný maximální systémový výkon je dán jinak nastaveným softwarovým řízením obou modelů. Elektromotor Octavie iV má stejný maximální výkon 85 kW jako elektromotor Superbu iV. V případě Octavie iV se ale jedná o novou vývojovou verzi. Třífázový elektromotor s permanentními magnety je integrovaný do šestistupňové automatické převodovky DSG a od spalovacího motoru je oddělen spojkou.

Octavia G-TEC jezdí na CNG
Stejně jako předchozí generace nabízí Octavie čtvrté generace variantu G-TEC s motorem 1.5 TSI o výkonu 96 kW (131 k) s pohonem na ekologický zemní plyn. Tento motor je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Díky ekologickému spalování zemního plynu motor produkuje v provozu na zemní plyn přibližně o 25% nižší emise CO₂ než provedení s benzinovým motorem. Vůz také produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Provedení G-TEC přitom není obtěžkáno žádnou baterií a související technikou, zachovává si za všech okolností svůj přirozený zvuk i jízdní projev.

Motor pracuje velice úsporně i díky proměnnému časování sacích ventilů, které umožňuje chod v takzvaném Millerově spalovacím cyklu. Kombinovaná spotřeba v režimu WLTP činí v provozu na zemní plyn 3,6–4,5 kg/100 km. Octavia G-TEC nabízí díky zásobníkům s kapacitou 17,33 kg zemního plynu dojezd až 500 km v režimu WLTP při provozu na zemní plyn (údaj poskytnutý výrobcem). V kombinaci s benzinovou nádrží o objemu 9 litrů se dojezd zvyšuje o dalších 190 km dle údajů výrobce. Verze G-TEC tak nabízí podle výrobce celkový dojezd na jedno natankování všech nádrží až 690 km.

Vůz spaluje benzin pouze když startuje po doplnění zemního plynu, a také pokud venkovní teplota klesne pod -10 ºC nebo pokud jsou zásoby zemního plynu vyčerpány tak, že tlak v nádrži klesne pod 11 barů. Přepínání mezi benzinovým režimem a režimem na zemní plyn probíhá automaticky a bez zásahu řidiče. Charakteristickým znakem vozu Octavia G-TEC je specifický vzhled Virtuálního Kokpitu a plaketa G-TEC na zádi. Objem zavazadlového prostoru činí 455 litrů u verze liftback a 495 litrů u verze kombi.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.