Norsko a Německo uvažují o potrubí na vodík

Německo a Norsko zvažují výstavbu potrubí, kterým by měl proudit vodík. Díky tomuto projektu se má snížit závislost Evropy na energetických zdrojích z Ruska.

Tankování vodíku

Německý ministr hospodářství Robert Habeck a norský premiér Jonas Gahr Store oznámili, že obě země brzy vypracují studii proveditelnosti potrubí, kterým by bylo možné přepravovat zelený vodík z Norska do Německa. „V nadcházejících měsících a letech bude nesmírně důležité urychlit rozvoj alternativních zdrojů energie pro Evropu, které by nahradily ruský plyn a ropu, a vybudovat potřebnou infrastrukturu,“ napsali ve společném prohlášení zástupci Německa a Norska.

Německo začalo tlačit na revizi a modernizaci svých energetických zdrojů poté, co Rusko napadlo Ukrajinu. Německá ekonomika dováží z Ruska více než polovinu plynu, polovinu uhlí a přibližně třetinu ropy. Kancléř Olaf Scholz vyzval ke zvětšení zásob plynu a uhlí v zemi – chce tak snížit rizika vyplývající z možných problémů s dodávkami těchto surovin. Německá vláda rovněž nakupuje zkapalněný plyn, urychluje výstavbu nových LNG terminálů a bude prosazovat rychlejší rozvoj obnovitelných zdrojů energie.

Řada států a firem už několik let o vodíku uvažuje jako o energetické alternativě pro budoucnost. Vodík má své zastoupení i v automobilovém průmyslu. Toyota nedávno uvedla na trh druhou generaci auta na vodík, Toyotu Mirai. V České republice se zatím prodalo těchto vozů deset – více se o Toyotě Mirai dočtete ZDE. Chystá se zde také výstavba prvních veřejných vodíkových čerpacích stanic.

Nový plán, jehož cílem je postupně eliminovat závislost na ruském plynu a fosilních palivech, představila v minulých dnech i Evropská komise. Jednu z klíčových rolí v tomto plánu by měl sehrát právě vodík. Závislost EU na Rusku, zejména v kontextu invaze na Ukrajinu, by mohla urychlit plány na větší prosazování vodíku a urychlené využívání této technologie v co nejširším měřítku, uvedla Evropská komise. K realizaci by mohlo podle jejích představitelů dojít mnohem dříve než v roce 2030. Klíčovým aspektem těchto plánů je výroba a dovoz většího objemu obnovitelného vodíku při současném ukončování spotřeby fosilních paliv napříč odvětvími.

EU se ani za této vyhrocené situace stále nepustila myšlenky na prosazování elektromobility a boje proti spalovacím motorům. Řada těchto plánů je ale naprosto nesmyslná a v daném časovém horizontu neproveditelná. Nicméně vodík je trochu jiný směr, který má podle řady odborníků budoucnost. Zatím jde ale stále o velice drahou technologii.

Mohlo by se vám líbit...