Než elektromobil poprvé nastartuje

Baterie MEB určené k pohonu čistě elektrických vozů Škoda Enyaq iV a Enyaq Coupé iV vznikají na výrobní lince ve třech verzích. Liší se počtem bateriových modulů (8, 9 či 12), a tedy i celkovou kapacitou. Kromě elektrických SUV značky Škoda jsou určené i pro další vozy koncernu Volkswagen postavené na platformě MEB.

„Baterie na své výrobní lince projde všemi potřebnými zkouškami a testy a je nabita na 14 kWh, což je 20–25 procent z celkové kapacity baterie,“ vysvětluje specialista montáže MEB baterií David Bolcek. Energie je určená k tomu, aby baterie byla při procesu výroby automobilu schopna zajistit všechny potřebné kroky včetně „oživení vozu“ a jeho první jízdy. Z výroby odchází baterie s konektory potřebnými pro propojení s dalšími částmi vozu. Její součástí je i pojízdní ochrana, což je odolný plech kryjící spodní část baterie. Ta bude totiž později tvořit podvozek auta.

Podvozek, svatba, oživení
Jak se tedy bezmála 500 kilogramová (hmotnost dvanáctimodulové varianty) baterie stane srdcem celého elektromobilu? Na výrobní lince, kde vznikají kromě modelů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV také vozy Octavia, se nejdříve potká s robotem, který ji položí na podvozkový rám. „Podvozkový rám s baterií se pak pohybuje dál v toku montážní linky, kde probíhají další montážní činnosti,“ popisuje Josef Mulka, specialista BEV a PHEV z oddělení řízení výroby vozů. Tyto další činnosti znamenají propojení baterie s ostatními komponenty.

„Na MEB baterii namontujeme takzvaný kabelový kanál, který propojuje přední a zadní modul vozidla. Obsahuje brzdové vedení, komunikační svazky vozidla, vedení chlazení vysokonapěťových komponentů a oranžové vysokonapěťové svazky. Vše v rámci montáže podvozku propojíme do jednoho funkčního celku,“ vysvětluje Mulka. V této fázi se k baterii a dalším částem připojuje také nabíjecí zásuvka pro pozdější nabíjení vozidla nebo elektromotor, v případě vozů Enyaq iV s pohonem všech kol pak elektromotory dva.

Výsledkem je hotový podvozek, který čeká svatba. Tak se nazývá spojení podvozku s karoserií. Samotná baterie je s karoserií spojena 16 nebo 24 šrouby po svém obvodu (konkrétní počet závisí na velikosti baterie) a čtyřmi uprostřed baterie. Svatba je plně automatická, oddávajícím je v tomto případě robot, který ke karoserii přišroubuje také přední a zadní nápravu.

Baterii na podvozek uloží robot.

„V dalším průběhu výrobního procesu na několika stanovištích kontrolujeme zapojení všech komponentů,“ říká Josef Mulka. Do vozu se také dostává život. Zaměstnanec s průmyslovým počítačem, takzvaným MFT, nahrává software do řídicích jednotek ve vozidle, včetně MEB baterie. Počítač kontroluje, jestli je ve voze správná MEB baterie se správnými parametry – řídicí software samotné MEB baterie je do ní nahrán už při její výrobě,“ odhaluje detaily Mulka.

Když všechna propojení a důležité parametry projdou další kontrolou, může elektromobil poprvé nastartovat. Oživí ho sepnutí servisního konektoru, po kterém sepnou stykače v MEB baterii. Tím se fyzicky propojí vysokonapěťová síť vozidla s baterií a auto se poprvé vlastní silou rozjede a odjíždí dál na výstupní kontrolu kvality. Pak už je vůz připraven na cestu k zákazníkovi.

Na konci procesu je hotový elektromobil.

Mohlo by se vám líbit...