Největší problémy trhu ojetin očima největšího prodejce

Jak se projevil zákaz stáčení tachometrů na trhu ojetin a jaká další legislativní opatření by našemu trhu podle největšího prodejce ojetých automobilů prospěla? Úprava stavu počítadel ujeté vzdálenosti je od loňska zákonem výslovně zakázaná, v praxi ale tento zákaz přinesl jen dílčí výsledky.

Novela zákona 56/2001 Sb. zavedla od 1. října loňského roku zákaz stáčení tachometrů s pokutami až půl milionu korun. „Tuto změnu jsme přivítali jako vhodné preventivní opatření. Zatím ale nemáme pocit, že by se zákaz projevil přímo na trhu ojetých aut. Nezaznamenali jsme, že by se počet stočených vozů, které se nám snaží lidé prodat, nějak snížil,“ komentoval novou legislativu Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Úprava zákona v praxi spíše jen odradila od inzerování nabídky těchto služeb. Rozhodně ale „stáčeče“ nezastavila. Stále je problém dokázat kdo tachometr stočil a kdo za daný stav nese odpovědnost. To ponechává dostatek prostoru pro nepoctivé jednání. Nemluvě o existenci zařízení, které snižuje zaznamenaný nájezd dle nastavení, třeba o polovinu – využívají jej někteří motoristé například u vozidel v operativním leasingu, kde mají k dispozici omezený počet kilometrů a za každý další najetý musejí připlácet. S najetými kilometry se tak podvádí už i u nových vozidel.

Podle AURES Holdings v tuzemsku nadále chybí základy pro systém evidence stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů, který by zvýšil transparentnost trhu. „Stále považujeme za nutné, aby se do budoucna propojily evropské databáze tak, aby nemohlo docházet ke stáčení automobilů před jejich dovozem do ČR,“ zdůraznil Petr Vaněček.

Chybějící legislativa
Evropská komise sice tlačí na přísnější emisní normy u nově vyráběných vozů, mezitím ovšem pokračuje dovoz neekologických starších ojetin do České republiky. Vozy starší deseti let tvoří stále vyšší podíl. Jde převážně o automobily plnící emisní normu Euro3 a Euro4, které nejsou zatíženy ekologickým poplatkem (stáří vozů minimálně 11 let, ale může být až 19 let). V předchozím období se jako účinné opatření proti přestárlým dovozům ukázaly právě ekologické poplatky. O zpoplatnění normy Euro3 se přitom mluví už minimálně dva roky.

„Zákon ovšem nebyl novelizován od roku 2008 a vztahuje se pouze na nejstarší vozy bez katalyzátoru, jejichž staří je více než 26 let a normy Euro1 – více než 23 let stáří a Euro2 – více než 19 let. Dnes je již tedy prakticky neúčinný a dovozy nesnižuje,“ upozornil Petr Vaněček. Zvyšování podílu dovozu vozů s normou Euro3 a Euro4 by mělo zastavit právě rozšíření poplatků i na tyto vozy. „Na závěr je třeba říci, že na hranici morální zastaralosti se začínají ocitat i první vozy splňující normu Euro5, která platí od roku 2009 a jde tak již o desetiletá auta,“ dodal Vaněček.

Podvody s DPH
Celníci a policie v březnu obvinili tři pachatele z krácení DPH při dovozu ojetin se škodou 7 milionů korun. Šlo celkem o dovoz 360 aut v hodnotě 200 milionů korun. Manipulace s DPH u dovážených ojetin je podvod, na který AAA AUTO upozorňuje již řadu let.

„Jsme rádi, že se jej konečně podařilo ve větší míře zdokumentovat a zatknout konkrétní pachatele. Doufáme, že celní správa a policie budou v těchto aktivitách pokračovat, protože každý vůz z dovozu, se kterým byl spáchán daňový delikt, je kromě škody pro stát samozřejmě i rizikem pro zákazníky. Jako každé zboží, které bylo předmětem trestné činnosti může být zabaveno,“ uzavřel Vaněček.

Elektromobily mohou vše ještě více zkomplikovat
To, že se na našem trhu daří starým ojetým vozům má nezřídka kořeny v kupní síle obyvatelstva. Motoristé si zkrátka pořizují taková auta, jaká si mohou dovolit. Nutno poznamenat, že z pohledu bezpečnosti už mnohdy nejde o vyloženě špatnou volbu ani u vozidel půlnících normu Euro3. Vždyť třeba takový Mercedes třídy C s kódovým označením W203, který vyjel na silnice v roce 2000, dostal v nárazovém testu Euro NCAP plný počet hvězd! Nejen po stránce bezpečnosti, ale i z hlediska jízdních vlastností, jistě předčí řadu vozidel současné produkce.

Snaha přimět motoristy kupovat novější automobily přitom může dostat další citelnou ránu: s příchodem elektromobilů se očekává razantní zdražování aut a to i těch se spalovacími motory. Tento krok se pak může s určitou prodlevou projevit i na trhu s ojetými vozy, což opět povede ke zvýšení zájmu o starší a tedy i levnější ojetiny.

Mohlo by se vám líbit...