Nejlevnější byly ojetiny v době nouzového stavu, teď jejich cena roste

V době uzavření poboček prodejců ojetých automobilů se dalo v České republice pořídit automobil v průměru o 17 000 korun levněji než dnes. Na Slovensku a v Polsku byl rozdíl v ceně dokonce 28 000 korun. Nyní ceny porostou.

Pandemie koronaviru změnila stav české ekonomiky a promítá se i do cen automobilů. Průměrná cena ojetin tento měsíc vzrostla na téměř 241 000 korun a vzhledem k omezenému množství automobilů na trhu a výpadkům ve výrobě nových automobilů cena dál poroste. Nejvýhodněji mohli zákazníci pořídit automobil v době nouzového stavu, kdy se dal pořídit v průměru za 224 000 korun. Vyplynulo to z prodejních dat největšího českého prodejce ojetých automobilů AAA AUTO.

„Ještě před vyhlášením pandemie se plnily predikce ekonomů ohledně zdražování automobilů. Nouzový stav tento trend na chvíli pozastavil. Zatímco v únoru si zákazníci u nás kupovali automobily v průměru za 232 000 korun, v době nouzového stavu jsme museli my i další prodejci výrazně snížit ceny automobilů, abychom přestáli období sníženého zájmu o vozy. Průměrná cena se tak snížila až na 224 000. Vzhledem k nedostatku automobilů na trhu způsobeném výpadky ve výrobě nových došlo velmi rychle opět k navýšení ceny, a to aktuálně v průměru na 241 000 korun. Na celém trhu budou ceny i nadále růst,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

I přes toto navýšení cen, jsou ojeté automobily v současnosti prakticky nejdostupnějšími vozy, které jsou ihned k odběru. Nové vozy jsou ještě méně dostupné a čekací doby se u mnohých výrobců ještě prodloužily. „Přestože jsou Češi stále opatrní, roste zájem o nákup ojetin, protože si mnozí uvědomují, že výběr vozu bude omezenější a méně výhodný,“ doplnila Topolová. I přes počátek ekonomické krize roste zájem o financování, které může většina motoristů pořídit za velmi příznivých podmínek.

Nejvyšším tempem rostou ceny nejen velkých automobilů typu MPV, ale i sedanů, které jsou pro mnohé řidiče vyhovující. U těchto karoserií udává AAA AUTO nárůst ceny od dubna o 20%! Naopak u mnohých oblíbených modelů cena na první pohled poklesla – zdání však klame. Důvodem je absolutní nedostatek jejich mladších verzí. „Například dlouhodobě nejprodávanější Škoda Octavia vyšla v dubnu o 35 000 korun dráž než dnes. Rozdíl v ceně není ale způsobený nižší poptávkou, ale naopak razantním úbytkem mladších a méně ojetých verzí těchto automobilů na trhu,“ uzavřela Karolína Topolová.

Takže ve skutečnosti si za nižší cenu pořídíte třeba i stejně staré auto, ale s výrazně vyšším nájezdem. O méně opotřebená vozidla je stále mezi motoristy zájem, což znamená, že si hledají nového majitele znatelně rychleji. Zejména v době, kdy lze získat úvěr s příznivým úrokem.

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. tktk napsal:

    Ono takhle jednoduche to neni. Nabidka je minimalni i v nemecku. A ma to duvod. Teda hned nekolik. A zaroven to vysvetluje, proc jsou plna pole zejmena koncernovejch neprodejnejch sragor. Ojete auto kupuje soukromy clovek (nikoli firma). Jenze soukromy clovek dlabe na to, aby byl v jednom kuse v servisu. Takze 5lety ojetiny jsou neprodejny, protoze to je v servisu obvykle uz jako mladsi (cest vyjimkam, obvykle modelove starsi kusy, nebo jejich facelifty). Takze za posledni rok se i v nemecku skoro zdvojnasobili ceny 10ti letych aut v dobrem stavu (tedy euro 4). Pred 5ti lety jsem napr. prodaval 10ti lety berlingo v plny palbe a byl jsem rad ze slo pryc za 50. Dneska TOTEZ (tedy uz 15ti lety) stoji +/- 80. A vedle toho novejsi model cca 8 lety taky 80. Stejne to plati u ostatnich vyrobcu. No a to je problem – foxl se nekupuje, ten se fasuje (vim, to se rika o skodovkach, ale plati to i pro vw). A co udela fleetovy nakupci? Vezme cenu auta rekneme 0.5M, odecte DPH (pro zjednoduseni 20%, z 0.5M tedy 100.000,-), odecte danove naklady (pro zjednoduseni 20% cca 80.000,-), odecte danove naklady na palivo (pri 200.000km a 2kc/km cca 80.000,-) a zbyde mu 240.000,-. Za tyhle penize to musi po pouziti prodat. Takze pokud toci auta po 5 letech (ze zakona odpis je 5 let), musi prodat rekneme oktavku puvodne za 500.000 s aktualne najetejma cca 200.000km za 240.000,-. Rekneme ze bude mit nejakej ramec 40.000,- navic (jedna jednorazove amortizovatelna polozka), takze 200.000,- . Jenze 5ti lety vw znamena ze bude v hajzlu elektrika, 200.000 pokud vubec najede tak budou na repasi vstriky, turbo, rozvody a sani. Plus bezny veci jako brzdy, zejmena u tech kramu s elektronickou rucni brzdou (ta dokaze potesit i u novych aut, natoz u starsich). Takze resume – na to soukromnik se*re a poohlidne se po starsim, nebo u jineho vyrobce, ktery zatim na tyhle spotrebni pixly nenajel. No a kdyz dnes fleetovy nakupci zjisti, ze ma neprodejny pixly, musi se nutne poohlednout take u jineho vyrobce, tedy u takoveho, ktereho bude schopen dle vyse uvedeneho vypoctu po pouziti prodat. To nemusi byt nutne kvalitnejsi auto, muze byt klidne i horsi a tedy levnejsi, protoze ten nakupci ma k dobru jedu fixni castku se kterou muze pracovat – naklady na ujety kilometr. Jinymi slovy, pokud vezme auto s porizovaci cenou v nasem prikladu 350.000 (a na tuhle castku se dostane se spoustou slusnejch aut, ktery mu ostudu rozhodne delat nebudou, bude mit prodejni cenu po 5ti letech dle vyse uvedeneho vypoctu 144.000, coz s nejakym ramcem navic muze dat za 104.000,- Za 5ti lety auto, byt treba uz mizerne vyrobeny je relativne akceptovatelna castka. Protoze nez kupovat za 200 olitany zkrizeny widle, tak se uz hodne lidi sakra zamysli, jestli si kilko neprida a nekoupi radsi novyho francka nebo itala, skudlilove pak jeste pripadne rumuna.