Nabídka SUV v tuzemsku vzrostla za rok o 12%, přesto nepokryje poptávku

Nabídka automobilů na českém trhu se za poslední dva roky rapidně zúžila. Pouze vozů SUV se v letošním roce objevilo v nabídce více než vloni. Poptávka po nich je ale stále vyšší.

Prohloubení krize v automobilovém průmyslu se odráží v nabídce vozů, které byly zatím letos inzerovány na českém trhu. Podíváme-li se na nabídku automobilů podle typů karoserie, klesl letos počet nabídnutých vozů ve všech kategorií kromě SUV. SUV naopak meziročně přibylo o 12%. Poptávka ale vzrostla dokonce o 32%.

Spolu s tím roste i cena. U SUV cena vzrostla o více než 13%, nejméně pak vzrostla u MPV (o 7,1%). Vyplynulo to z analýzy trhu skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Nabídka automobilů na českém trhu nadále klesá v důsledku výpadků ve výrobě nových automobilů. Prodejci hlásí naopak zvýšenou poptávku. Z toho logicky plyne, že ojetých vozů není dostatek a to se podepisuje i na složitějším výběru ojetiny.

„Příkladem krize v automotive sektoru může být srovnání nabídky a poptávky u vozů SUV. Poptávka po SUV podle našich analýz letos vzrostla o třicet dva procent. Nabídka na trhu ale ve srovnání s loňskem vzrostla jen o dvanáct procent,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO.

Nabídka vozů s ostatními druhy karoserií na domácím trhu nadále klesá. Například jen za poslední rok ubylo vícemístných automobilů o 14%, hatchbacků o 5% a vozů kombi o 4%. Navíc můžeme říci, že je v prodeji méně kvalitních ojetin, než tomu bylo dříve.

Kromě toho spolu s klesající nabídkou automobilů roste jejich cena. Nejvyšší nárůst ceny automobilů inzerovaných na českém trhu je meziročně vidět u pick-upů, kde cena vzrostla dokonce o 32%, v průměru konkrétně ze 190 000 na 250 000 korun. U vícemístných automobilů vzrostla cena o 18%, v případě oblíbených SUV o 13,3%. Nejméně stoupla cena u MPV, a to jen o 7,1% – to dle našeho soudu souvisí s nárůstem popularity SUV, kam míří i řada motoristů dříve pořizujících „em-pé-véčka“.

„Naopak pozitivní trend vnímám ve stáří inzerovaných automobilů na trhu, které se výrazně nezvyšuje, a to hlavně v důsledku zpomalení dovozu ojetin ze zahraničí, které dlouhodobě patří mezi nejrizikovější. Vidět to je opět nejlépe u SUV, jejichž stáří se v inzertní nabídce na trhu pohybuje nejčastěji na hranici 5,8 roku a na tachometru mají do sto tisíc kilometrů. Z dovozu jich je necelá třetina,“ doplnila Topolová. Naopak například vozy MPV, kterých je na trhu z dovozu 61,4%, jsou nejčastěji ve stáří 10,4 roku a mají najeto 165 000 kilometrů.

Mohlo by se vám líbit...