Nabídka ojetin klesá, jejich ceny rostou!

Nabídka ojetin na českém trhu se kvůli pandemii koronaviru dále citelně zmenšuje. V dubnu bylo k dispozici už pouze 78 000 vozů, tedy o 20 000 aut méně než v březnu a o téměř 30 000 méně než v lednu. Zatímco v březnu se cena vyšplhala nejčastěji na 153 000 korun, v dubnu to bylo už 156 000. Oproti lednu je to skok o dvacet tisíc.

Nabídka ojetých vozů se na českém trhu zmenšuje, cena roste. Vyplývá to z kontinuálního monitoringu trhu ojetých aut prováděného již pět let společností AAA AUTO, spadající do skupiny AURES Holdings. Vzhledem k předpokládanému růstu zájmu o ojeté vozy na úkor nových automobilů nelze v následujících týdnech až měsících očekávat změnu.

Podle dat AAA AUTO bylo v dubnu na českém trhu nabídnuto celkem 78 612 ojetin, což je o 21% méně než v březnu a o 27% méně než v lednu. Cena se pohybovala nejčastěji okolo 156 000 korun, což je oproti březnu růst o 3000 korun a vůči lednu dokonce o 20 000 Kč. Vozy oproti dubnu lehce zestárly, nejčastější věk byl 9,3 roku (v dubnu 9,2) a měly o trochu více najeto, nejčastěji 149 200 km (v dubnu 148 720 km).

„Zdá se, že cenového dna ojetin bylo dosaženo a ani epidemie koronaviru hodnotu aut nesnížila, naopak jejich ceny stoupají. Vzhledem k nedostatku ojetin na trhu a k výpadkům ve výrobě nových aut lze čekat postupné další zdražování. O tom se ostatně mluví i u nových vozů, jelikož vlády zatím nechtějí ustoupit od přechodu na elektromobilitu, který mají zaplatit vyšší ceny klasických vozů. Trendy na trhu nových aut se vždy během několika měsíců promítnou i na trhu sekundárním,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

„Dobrou zprávou na druhou stranu je, že lidé mají opět ochotu si na nákup vozu půjčovat. V síti AAA AUTO se během prvního týdne po znovuotevření poboček vrátil podíl aut prodávaných na splátky na 40%, což je hodnota, která překonala loňský duben o 20%. To by mohlo trh opět rozhýbat, zvýšit ceny na výkupu a podpořit chuť lidí ojeté vozy prodávat. Dobrou pobídkou by bylo i zavedení šrotovného,“ dodala Karolína Topolová.

Nabídka modelů se v dubnu nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Na třetí a čtvrté příčce se dále drží Volkswagen s modely Passat a Golf, následují Škoda Superb, BMW 3, Ford Focus, Škoda Rapid, VW Touran a Ford Mondeo. Zatímco nabídka benzínových i dieselových aut klesá souměrně, v případě alternativních paliv byl úbytek minimální. 48% vozů mělo dieselový motor (60% v březnu) a 29% benzínový (36 % v březnu).

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. tktk napsal:

    Ono takhle jednoduche to neni. Nabidka je minimalni i v nemecku. A ma to duvod. Teda hned nekolik. A zaroven to vysvetluje, proc jsou plna pole zejmena koncernovejch neprodejnejch sragor. Ojete auto kupuje soukromy clovek (nikoli firma). Jenze soukromy clovek dlabe na to, aby byl v jednom kuse v servisu. Takze 5lety ojetiny jsou neprodejny, protoze to je v servisu obvykle uz jako mladsi (cest vyjimkam, obvykle modelove starsi kusy, nebo jejich facelifty). Takze za posledni rok se i v nemecku skoro zdvojnasobili ceny 10ti letych aut v dobrem stavu (tedy euro 4). Pred 5ti lety jsem napr. prodaval 10ti lety berlingo v plny palbe a byl jsem rad ze slo pryc za 50. Dneska TOTEZ (tedy uz 15ti lety) stoji +/- 80. A vedle toho novejsi model cca 8 lety taky 80. Stejne to plati u ostatnich vyrobcu. No a to je problem – foxl se nekupuje, ten se fasuje (vim, to se rika o skodovkach, ale plati to i pro vw). A co udela fleetovy nakupci? Vezme cenu auta rekneme 0.5M, odecte DPH (pro zjednoduseni 20%, z 0.5M tedy 100.000,-), odecte danove naklady (pro zjednoduseni 20% cca 80.000,-), odecte danove naklady na palivo (pri 200.000km a 2kc/km cca 80.000,-) a zbyde mu 240.000,-. Za tyhle penize to musi po pouziti prodat. Takze pokud toci auta po 5 letech (ze zakona odpis je 5 let), musi prodat rekneme oktavku puvodne za 500.000 s aktualne najetejma cca 200.000km za 240.000,-. Rekneme ze bude mit nejakej ramec 40.000,- navic (jedna jednorazove amortizovatelna polozka), takze 200.000,- . Jenze 5ti lety vw znamena ze bude v hajzlu elektrika, 200.000 pokud vubec najede tak budou na repasi vstriky, turbo, rozvody a sani. Plus bezny veci jako brzdy, zejmena u tech kramu s elektronickou rucni brzdou (ta dokaze potesit i u novych aut, natoz u starsich). Takze resume – na to soukromnik se*re a poohlidne se po starsim, nebo u jineho vyrobce, ktery zatim na tyhle spotrebni pixly nenajel. No a kdyz dnes fleetovy nakupci zjisti, ze ma neprodejny pixly, musi se nutne poohlednout take u jineho vyrobce, tedy u takoveho, ktereho bude schopen dle vyse uvedeneho vypoctu po pouziti prodat. To nemusi byt nutne kvalitnejsi auto, muze byt klidne i horsi a tedy levnejsi, protoze ten nakupci ma k dobru jedu fixni castku se kterou muze pracovat – naklady na ujety kilometr. Jinymi slovy, pokud vezme auto s porizovaci cenou v nasem prikladu 350.000 (a na tuhle castku se dostane se spoustou slusnejch aut, ktery mu ostudu rozhodne delat nebudou, bude mit prodejni cenu po 5ti letech dle vyse uvedeneho vypoctu 144.000, coz s nejakym ramcem navic muze dat za 104.000,- Za 5ti lety auto, byt treba uz mizerne vyrobeny je relativne akceptovatelna castka. Protoze nez kupovat za 200 olitany zkrizeny widle, tak se uz hodne lidi sakra zamysli, jestli si kilko neprida a nekoupi radsi novyho francka nebo itala, skudlilove pak jeste pripadne rumuna.