Na start se staví nová Škoda Fabia RS Rally2

Světlo světa spatřil nový soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2, který by měl v rukou pilotů z celého světa navázat na úspěchy předchozí generace. Úspěchy ověnčená Škoda Fabia Rally2 i její modernizované provedení s přídomkem evo přitom stále plní podmínky pro start v rallye, Škoda Motorsport ji však již nenabízí.

Nová Škoda Fabia RS Rally2 vychází ze čtvrté generace momentálně nejmenšího sériového modelu české značky. Je to zbrusu nový soutěžní speciál, který využívá předností sériového modelu Fabia, jako jsou vytříbená aerodynamika, vysoká tuhost karoserie a nové proporce. Přidává k nim specifické závodní prvky – bezpečnostní ochranný rám, motor, převodovku nebo podvozek, které byly vyvinuty s ohledem na drsné podmínky soutěží a dosavadní zkušenosti týmu Škoda Motorsport.

Oddělení automobilky Škoda Motorsport vůz v uplynulém i letošním roce podrobilo intenzivním testům na asfaltových i šotolinových tratích v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii, Španělsku i v extrémních klimatických podmínkách severu Finska. Výsledkem je vůz, který má opět ty nejvyšší ambice: dovézt zákazníky Škody Motorsport k řadě titulů.

„Obzvláště v motoristickém sportu znamená stát na místě vždy cestu zpět. Proto jsme při vývoji nového modelu Fabia RS Rally2 využili zkušenosti, kterých jsme dosáhli s předchozím modelem a dále jsme optimalizovali cíleně každý detail, abychom ještě více vylepšili nejúspěšnější závodní vůz posledních let. Jsem hrdý na celý tým ve Škoda Motorsport, který šel za tímto cílem s velkým nasazením. Rád bych také poděkoval našim kolegům z vývojového oddělení sériových vozů, kteří nám vozem Fabia čtvrté generace poskytli skvělý základ pro model Fabia RS Rally2,“ okomentoval uvedení nového vozu Michal Hrabánek, šéf oddělení Škoda Motorsport.

Nová Škoda Fabia RS Rally2 navazuje na velmi úspěšné předchůdce. Dosavadní modely Fabia Rally2 a Fabia Rally2 evo založené na třetí generaci modelu Fabia patří k nejúspěšnějším soutěžním automobilům všech dob. Zákazníci Škody Motorsport si pořídili přes 450 vozů, které v soutěžích po celém světě nasbíraly do začátku května při 13 091 startech neuvěřitelných 4186 pódiových umístění, z toho 1 714 vítězství, včetně čtyř triumfů ve slavné Rally Monte Carlo. Fabia Rally2 se od roku 2015 stala etalonem kategorie WRC2 a pilotům továrního týmu i soukromým posádkám přinesla více než 20 titulů v Evropě a triumfy v regionálních šampionátech Afriky, Střední a Severní Ameriky, Jižní Ameriky, Asijsko-pacifickém regionu i na Blízkém východě. Posádky s těmito vozy zvítězily ve stovce národních šampionátů, včetně šesti triumfů v Mistrovství České republiky nebo tří titulů z Německa.

Povedený základ
Čtvrtá generace sériového modelu Fabia je postavena na koncernové platformě MQB-A0, která přinesla řadu změn jak v proporcích vozu, tak jeho technickém řešení. A právě těchto změn využili inženýři Škody Motorsport ve svůj prospěch a při vývoji se snažili nové vlastnosti maximálně „vytěžit“. Působivý je například emotivní design soutěžního vozu, jemuž nechybí dramatické prvky, jako jsou rozšířené blatníky, nasávací a odvětrávací otvory nebo nové zadní křídlo. Na oslavu těsnějšího spojení se sériovou produkcí také dostalo auto v prezentované podobě nové zbarvení, pro Škoda Motorsport tradiční zelenou nahradila zářivější barva Zelená Mamba, kterou si mohou zákazníci objednat pro své sériové vozy Škoda Octavia RS a Enyaq Coupé RS iV.

Skvělým základem pro inženýry motorsportu byla vytříbená aerodynamika sériového provedení. Díky ní mohli více ladit aerodynamiku závodního auta a výsledkem je oproti modelu Fabia Rally2 evo výrazné navýšení přítlaku. Ten je téměř dvojnásobný, což zlepšuje přilnavost vozu, a tedy jeho rychlost v zatáčkách. Velký krok kupředu učinila už i tak špičková bezpečnost vozu. Fabia RS Rally2 samozřejmě nepoužívá žádné bezpečnostní asistenční systémy ani bohatou sadu airbagů, kterou známe ze sériového modelu. Staví však na extrémně tuhé konstrukci karoserie, která umožnila dále zlepšit úroveň ochrany posádky v případě nehody. Samotná tuhá karoserie ale v rychlostech, kterých soutěžní speciály dosahují, nestačí – proto je tu povinný trubkový rám, který je pevně přivařen k platformě vozu ještě před tím, než auto dostane postranice karoserie. To zajišťuje perfektní kvalitu spojů a zvyšuje bezpečnost. Rám tvoří celkem 35,8 metru trubek.

Oproti předchozí generaci také nová sériová Škoda Fabia trochu narostla, aniž to negativně ovlivnilo hmotnost vozu. I toho inženýři Škody Motorsport využili na maximum. Nové proporce jim dávají větší možnosti z hlediska rozložení hmotnosti. A to pak s nárůstem rozvoru auta a v kombinaci se špičkovou aerodynamikou i preciznějšími možnostmi nastavení podvozku přináší zvýšení stability vozu. Více místa je také v motorovém prostoru, což umožnilo pozitivní změny i v oblasti pohonného ústrojí.

Silák pod kapotou
Právě motor pod kapotou nového soutěžního vozu je zbrusu nový, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. Pravidla pro vozy Rally2 totiž určují, že agregát smí mít objem maximálně 1,6 litru, což novinka zachovává, stejně jako čtyři válce. Agregát vychází ze sériového motoru 2.0 TSI, který mladoboleslavská automobilka používá v modelech Octavia a Superb. Po přepracování pro účely pohonu rallyového vozu má motor výkon 214 kW (291 koní) a točivý moment 430 Nm.

Testovací jezdci si pochvalují lepší průběh točivého momentu a lepší reakce na sešlápnutí plynového pedálu než u předchůdce. O přenos výkonu motoru na vozovku se stará pětistupňová sekvenční převodovka, která jej distribuuje na všechna čtyři kola za využití předního a zadního mechanického nápravového diferenciálu. Novinkou je elektrohydraulické ovládání mezinápravové spojky, umožňující rozpojit přední a zadní nápravu zatažením ruční brzdy. Ta se v rallye často používá k rychlému průjezdu ostrých zatáček.

Pro soutěžní speciál je specifický i podvozek, který se od sériového auta kompletně liší. Využívá systém McPherson a veškeré komponenty jsou, stejně jako třeba převodovka a další části pohonu, navržené s ohledem na extrémní zatížení v průběhu rychlostních zkoušek. Tomu odpovídají i brzdy, vždy kotoučové s vnitřním chlazením, ale přizpůsobené povrchu: pro asfaltové soutěže mají brzdy vpředu průměr 355 milimetrů a vzadu 300 milimetrů (auto využívá 18″ kola), na šotolinových soutěžích jsou vpředu i vzadu kotouče s průměrem 300 milimetrů (využívají se 15″ kola).

Specialitou závodního vozu je i bezpečnostní nádrž vyrobená z kombinace nylonu a speciální pryže dle definovaného bezpečnostního standardu Mezinárodní automobilové federace FIA. Materiál má maximálně bránit poškození či propíchnutí nádrže při nehodě, uvnitř nádrže s objemem 82,5 litru je také speciální pěna, která mimo své bezpečnostní vlastnosti také redukuje odlévání paliva. Nádrž ze spodní strany chrání kryt vyrobený z kombinace skelných a kevlarových vláken. Benzín, který do nádrže soutěžní týmy tankují, mimochodem pochází ze 100 % z obnovitelných zdrojů a nemá žádné fosilní složky.

Mohlo by se vám líbit...