Modernizovaný Lexus LS je ještě pohodlnější

Pro vlajkovou loď automobilky Lexus bylo už od premiéry před 30 lety, kdy pomáhala značku zakládat, typické bezchybné jízdní pohodlí. Laťka nastavená původním modelem Lexus LS nutila vývojové týmy s každou novou generací usilovat o ještě lepší výsledky a hledat možnosti zdokonalování všech detailů, které by mohly přispět k ještě většímu pohodlí. Nové „el-eso“ v modelovém provedení 2021 se proto chlubí výrazným posunem jízdních kvalit, za které nemůže jen jedna průlomová inovace, ale komplexní úprava komponent a funkcí souvisejících s jízdními schopnostmi, pohodlím a provozní kultivovaností.

Pátá generace modelu LS, představená roku 2018, znamenala vývojový skok v otázkách designu vozidla a byla první, kde Lexus uplatnil novou platformu GA-L. Jejím bezprostředním přínosem bylo vynikající vyvážení podvozku, nízké těžiště a znatelně vyšší tuhost karoserie. Použita byla nová geometrie zavěšení typu multi-link, přičemž revoluční změnu prodělalo i adaptivní odpružení AVS s přechodem od relativně jednoduchého devítiúrovňového systému k prakticky zcela plynulé regulaci se 650 úrovněmi nastavení.

„Rok co rok jsme zaváděli vylepšení, abychom podpořili nepřetržitý vývoj modelu LS coby vlajkové lodi značky Lexus. Co se jízdních schopností nového LS týče, rozhodl jsem se, že bychom se měli zaměřit na kultivované jízdní schopnosti, které jsou součástí genetické výbavy tohoto modelu a skutečným výchozím bodem naší značky. Proto jsme se vrátili až ke kořenům a klíčové jízdní schopnosti odladili skutečně od samotných základů,“ vysvětluje Tošio Asahi, hlavní konstruktér modelu LS.

Pro pohodlí je samozřejmě zásadní otázka tlumení, které musí pohltit všechny nedokonalosti povrchu vozovky. Propracovaný systém adaptivního odpružení AVS byl vylepšen novým lineárním elektromagnetem a zvýšením průtoku uvnitř regulačního ventilu. Odráží se to nejen v kvalitě jízdy, ale i v lepších reakcích řízení a stabilitě.

Kvůli potlačení nárazů a vibrací je teď LS vybaveno hydraulickým zavěšením motoru a pouzdry zavěšení zadních kol. Rovněž se zvětšila tloušťka předních i zadních stabilizátorů ve prospěch lepší regulace náklonů karoserie v zatáčkách. Změnou ale prošly také pneumatiky, které hrají v oblasti komfortu důležitou úlohu.

Nově použitá hydraulická pouzdra zavěšení posouvají komfort Lexusu LS zase o krok dál

Pneumatiky, které jsou jediným místem kontaktu vozidla s vozovkou mají a jízdu větší vliv, než by se mohlo zdát. LS standardně obouvá pneumatiky typu run-flat, které jsou méně poddajné než běžné obutí (z důvodu vyztužení, umožňujícího nouzové dojetí při defektu). Lexus nicméně dokázal snížit jejich tuhost ve svislém směru pro lepší regulaci svislých pohybů bočních stěn pneumatik. Kvůli potlačení vysokofrekvenčních vibrací byla dokonce upravena materiálová směs pneumatik a jejich vnitřní konstrukce.

Klíčovou roli ve vnímání pohodlí ze strany cestujících mají samozřejmě i sedadla vozu. LS používá nejpropracovanější sedadla, jaká se kdy ve vozech Lexus objevila, včetně bezkonkurenčních možností nastavení ve všech směrech. Samozřejmě jim nechybí integrované vyhřívání, odvětrávání a různé masážní funkce s přesnou regulací. Kvůli co největšímu pohodlí bylo prioritou úprav pro rok 2021 vnímání dotykem při usednutí do vozidla, kdy cestující zaznamenají silnější čalounění, které lépe rozloží tělesnou hmotnost.

Interiéru vládnou materiály vysoké kvality, propracovaná je ale i akustika a vynikající audio soustava

Tým vývojářů provedl celou řadu testů, kdy pro čalounění sedáku vybral nový optimální uretan s nízkou objemovou pružností, aby byl zaručen příjemný a pohodlný posez při zachování podobných materiálových vlastností bez ohledu na teplotu. Kromě toho se používají hlubší švy čalounění sedáků, což je drobný detail, který pomáhá pohlcovat vibrace a přispívá k pocitu měkkosti. Nové švy byly v duchu řemeslného zpracování takumi navrženy tak, aby v kůži nevznikaly žádné nevzhledné přehyby.

Lexus LS tak stále drží laťku velmi vysoko a kdo se někdy s tímto výjimečným sedanem svezl, pochopil proč patří ve své třídě k absolutní špičce. To platí i o bezpečnostních systémech, schopných například předvídat náraz zezadu a přitažením bezpečnostních pásů a úpravou hlavových opěrek nachystat posádku tak, aby byly její šance co největší.

Model LS se na první pohled hrdě hlásí k rodině Lexus typickou maskou chladiče

Automobil dlouhý 5235mm tradičně těží z hybridního pohonu jehož součástí je benzinový šestiválec 3.5 V6 vybavený 24 ventilovou technikou s proměnným časováním ventilů VVT-i a elektromotor. Celkový výkon činí 264 kW (359 koní), který „el-esu“ umožňuje zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,5 sekundy a udělí mu maximální rychlost 250 km/h (rychlost je elektronicky omezena). Výrobcem udávaná průměrná spotřeba 9,4 až 9,5 l/100 km přitom zcela odpovídá realitě a vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu je příznivá.

Cena Luxusu LS startuje na částce 2 900 000 Kč, ale nakonfigurovat si můžete i provedení cenou atakující čtyř milionovou hranici.

Mohlo by se vám líbit...