Mitsubishi Outlander (2006 – 2012): Schopné a líbivé SUV

Druhá generace Mitsubishi Outlander potěší stále atraktivním designem, ale i povedeným pohonem všech kol. Na trhu s ojetými vozy těží z dobré pověsti japonských aut, přesto zůstává trochu ve stínu SUV známějších značek. Žádný zájemce o SUV koukající po toyotách, hondách či volkswagenech by ale Mitsubishi Outlander druhé generace přehlížet neměl. Rozhodně totiž má čím zaujmout!

Outlander druhé generace má dva sourozence v podobě Citroënu C-Crosseru a Peugeotu 4007. Technika je stejná (trochu odlišná je nabídka motorizací), ale vzhled jiný. Liší se i zájem motoristů, kteří dávají přednost japonskému vozu. Nakonec Mitsubishi má mezi SUV větší tradici a navíc si stále řada motoristů pamatuje veleúspěšný a dakarskými vavříny ověnčený off-road Pajero. Pravda, Peugeot v novodobé historii Rallye Dakar také dokázal zvítězit, japonec ale na pohled působí proti sourozencům z PSA moderněji a víc terénně, což může některé motoristy ovlivnit.

Zatímco Mitsubishi Outlander první řady bylo spíše parodií na SUV, druhá generace uvedená v roce 2006 (v Evropě 2007) je úplně někde jinde. Na rozdíl od svého předchůdce má dostatečně velký zavazadelník, nabízí spoustu místa posádce a potěší pohonem všech kol prostým nežádoucích zvuků (avšak pozor, existují verze 4WD s pohonem všech kol i verze Outlanderu výhradně s pohonem  jedné nápravy). Celkově vůz působí vyváženě a ani jízdními schopnostmi mimo silnice nezklame. Vždyť řidič může sám zvolit, zda si vystačí s pohonem pouze jedné nápravy, nebo chce využít pohon všech kol. A pro mimořádné situace na kluzkých površích je tu navíc elektronický zámek pohonu všech kol, díky němuž si toto „es-ú-véčko“ poradí i s obtížnějším terénem, než řada konkurentů.

K přednostem Outlanderu II patří bez pochyby vnitřní prostornost. Posádka se rozhodně tísnit nebude a dostatek místa je i pro zavazadla. Zavazadelník o objemu 441 litrů při pětimístném uspořádání interiéru bude pro většinu motoristů vyhovující (automobil vyjel jako pětimístný, i jako sedmimístný s dvoumístnou výklopnou lavicí v zavazadelníku). Jedná se o hodnotu naměřenou po krycí roletku, v případě naložení po střechu bude objem okolo 800 litrů. V případě sedmimístné verze lze z podlahy zavazadlového prostoru vysunout dvoumístnou lavici a vozidlo tak proměnit na sedmimístné. Pak za třetí řadou sedadel ještě zůstane prostor o objemu 185 litrů.

Pokud se naopak rozhodnete proměnit automobil na dvoumístný a maximálně tak využít jeho nákladové kapacity, můžete počítat s objemem pro náklad 1691 litrů. Přístup do zavazadelníku je řešen nahoru výklopným víkem, po jehož otevření zůstane poměrně vysoká nákladová hrana, tvořená zadním nárazníkem. Tato část se ale dá vyklopit dolu, čímž se usnadní nakládka či vykládka.

V interiéru vozu nalezneme dostatečně velká a pohodlná sedadla, spoustu místa a ne zrovna honosně působící palubní desku. Na druhou stranu špatně také nevypadá. Zatímco mimo zpevněné komunikace si v porovnání s klasickými SUV vede Outlander II dobře, na silnici je jeho chování spíše lehce podprůměrné. Důvodem jsou velké náklony karoserie v zatáčkách a citelná nedotáčivost.

Zájemce o benzinovou motorizaci zaujme agregát 2.4 Mivec o výkonu 125 kW, svou spotřebou okolo deseti litrů na sto kilometrů jízdy ale mnoho řidičů neosloví. Zrovna úsporný není ani základní dvoulitr s výkonem 108 kW, kterému navíc do ideálu schází několik koní. Třílitrový šestiválec s výkonem 162 nebo 164 kW se snad ani na náš trh nedovážel.

Z hlediska spotřeby jsou jasně lepší volbou turbodiesely. K dispozici je 2.0 DI-D o výkonu 103 kW původem od Volkswagenu (2.0 TDI), který ale japonský výrobce upravil, čímž zvýšil jeho spolehlivost (do francouzských sourozenců Outlanderu se tento motor nemontoval). V nabídce byl do roku 2010, stejně jako turbodiesel 2.2 DI-D s výkonem 115 kW (původem jde o motor Peugeot 2.2 HDi), který se kombinoval se šetitupňovou manuální převodovkou nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou SST od firmy Getrag. Ta řadí rychle a umožňuje i manuální ovládání pádly pod volantem. Obě vznětové pohonné jednotky byly v roce 2010 nahrazeny turbodieselem z dílny Mitsubishi 2.2 DI-D Mivec o výkonu 130 kW.

„V případě turbodieselů si dejte pozor na stav filtru pevných částic a zda nebyl z výfukového systému odstraněn,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. U dvoulitru od VW přitom představuje větší riziko, než je tomu v případě silnějších agregátů o objemu 2,2 litru. „Kdo se rozhodne pro automatickou převodovku, měl by si ověřit kdy se jí dostalo výměny oleje či jej preventivně vyměnit. Náplň zde totiž rozhodně není doživotní,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Turbodiesel 2.2 DI-D od Peugeotu zase potřebuje pravidelně doplňovat aditiva pro filtr pevných částic.

Tento turbodiesel také může mít problémy s palivovým filtrem, což Mitsubishi řešilo možností příplatkové montáže vyhřívání filtru. Pokud pořizujete vůz s tímto motorem, určitě ověřte, zda má výhřev dodělaný. Odolnost podvozkových komponent je velice dobrá, přesto vůle u ojetých vozidel vyloučit nelze. Zpravidla je prozradí klepání od přední nápravy nebo povrzávání od té zadní, což ukazuje na opotřebované silentbloky zavěšení.

„Přestože s elektrickou výbavou Outlanderu obvykle nejsou potíže, raději vše přezkoušejte. Totéž platí i pro klimatizaci,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Před koupí prověřte také stav prahů, podvozku a celého výfuku, zda zde nenajdete poškození vzniklá neopatrnou jízdnou v náročnějším terénu. Mitsubishi Outlander je sice SUV, ale to si řada motoristů neuvědomuje a pouští se s ním i do míst, která jsou vyhrazena off-roadům.

Obecně se Mitsubishi Outlander druhé generace řadí k těm spolehlivějším ojetinám. Na rozdíl od známějších SUV zaujme příznivější cenou, to ale rozhodně neznamená, že můžete šidit jeho údržbu. Oleje, filtry, rozvody, to je naprostý základ, který musíte dopřát každému vozu dle předepsaných intervalů výměny nebo i dříve, ať už působí jakkoli robustně.

Mohlo by se vám líbit...