Mazda Premacy (1998 – 2004): Levné MPV má co nabídnout

Japonské MPV Mazda Premacy je menším sourozencem velkého „em-pé-véčka“ Mazda 5. Na rozdíl od později uvedené větší „pětky“ se dnes Premacy řadí už i mezi nejlevnější ojetiny – samozřejmě dle stavu a stáří, je tak dostupná i těm, co chtějí rodinný automobil za minimální cenu.

Dnes už trh s ojetými automobily nabízí v kategorii nejlevnějších vozů i menší MPV, jako je například Daewoo Tacuma, Renault Scénic nebo Mazda Premacy. Pro méně majetné motoristy nebo nenáročné řidiče se tak otevírá cesta k cenově dostupnému rodinnému vozu. Jen pozor na stav takového automobilu. Určitě je lepší si pár tisíc připlatit a vsadit na vozidlo zachovalejší, ani tak v případě modelu Premacy nijak drahé nebude.

Mazda Premacy poprvé vyjela na silnice v roce 1998, v roce 2002 prošla faceliftem a v mírně omlazené podobě vydržela ve výrobě do roku 2004. Pětimístné MPV těží z dobré pověsti starších japonských vozidel značky Mazda i z poměrně jednoduché techniky. Ta sice nabízí moderní prvky, jako jsou třeba protiblokovací systém brzd ABS nebo airbagy, ale ještě nepřetéká rizikovou elektronickou výbavou.

Hledejte vozy vyrobené po faceliftu
Kromě drobných úprav třeba na předním nárazníku přinesl facelift modelu i lepší materiály v interiéru. To je důležité, protože plasty palubní desky nebo žloutnoucí věnec volantu či hlavice řadicí páky, jsou u modernizované verze odolnější. Odkládacích míst není tolik jako u některých konkurentů ale dostačují. Potěší dobře přístupný držák nápojů i prostorná schránka před spolujezdcem.

Ke kladům patří také pohodlná sedadla, vzadu najdeme tři samostatné sedačky, což je důležité pro dobrou a snadnou montáž tří dětských sedaček. Místa pro posádku najdeme v Mazdě Premacy dostatek, zavazadelník o objemu 370 litrů v základním uspořádání díru do světa neudělá, na druhou stranu pořád můžete využít předností MPV a vozidlo naložit až po střechu, čímž tuto hodnotu citelně překonáte.

Mezi plusy automobilu musíme zařadit i jednoznačně dobrý výhled z vozu a zdařilé jízdní vlastnosti, za což Premacy vděčí především propracované zadní nápravě. Minus představuje příliš účinný posilovač řízení, volnější řazení a především slábnoucí brzdný účinek vlivem přehřátí. Tolik tedy pokud jde o jízdní vlastnosti, jinak by se dalo napsat mnohem více, třeba o slabší antikorozní ochraně, kvůli níž má řada ojetin doslova rozežranou karoserii v oblasti lemů blatníků, prahů a dveří zavazadelníku.

Vsaďte na benzin
V nabídce najdeme pouze tři pohonné jednotky. Turbodiesel 2.0 DiTD o výkonu 74 kW nepracuje zle, je však hlučnější a trpí značným turboefektem. Navíc je u řady ojetin celkově nadměrně opotřebený, což už může být skutečný problém. Naproti tomu základní benzinový motor 1.8 16V disponující dostačujícím výkonem 74 kW má dost sil, pracuje celkem úsporně a navíc většinou i spolehlivě. Větší 2.0 16V přirozeně nabídne více výkonu, konkrétně 96 kW a přitom spotřebou nezaskočí. I proto tento agregát lze doporučit.

Nadprůměrně spolehlivý vůz
Nejen podle německých statistik TÜV je Mazda Premacy považována za nadprůměrně spolehlivý automobil. Jenže stáří ani tak nezapře a určitá slabá místa se častěji projevují. „Typickou slabinu představují dlouhé klíčky. Ty se snadno lámou a tak je vhodné ihned po zakoupení vozu nechat udělat nové,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Obehranou písničkou jsou vůle na přední nápravě, ale i nadměrně opotřebené brzdové segmenty s následným kroucením brzdových kotoučů nebo opotřebená ložiska kol, jejichž bídný stav prozradí typické učení. „Pozor si dejte také na stav poloos. Ty prověříte tak, že budete kroužit s koly v plném rejdu, nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Cvakání od poloosy značí její opotřebení a tedy i nutnost výměny,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO.

Nadměrně opotřebené však bývají i tlumiče pérování a někdy také spojka. Závada může postihnout alternátor. „Koroze napadá výfuk, ale i karoserii a podvozek. Důkladná kontrola je tak na místě,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Vyloučit nelze ani únik oleje z motoru nebo převodovky.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.