Levné auto neznamená levný servis

Moderní vozy dnešní doby často používají sofistikované náhradní díly, jejichž cena dokáže nemile překvapit. Zejména pokud víte, že třeba u sousedovic auta takový díl přijde na méně než pětinu. Pak vám při návštěvě servisu může pěkně zamrznout úsměv.

Dříve tak často používaný argument některých řidičů, že díly na škodovky jsou v porovnání s konkurenty levné, už dlouho neplatí. Nicméně masová výroba dílů pro koncernové vozy, mezi něž patří kromě Škody, také automobily značek Seat, Volkswagen, ale i Audi, přirozeně dělá tyto komponenty cenově dostupnějšími.

Naproti tomu u automobilů s méně rozšířenou technikou je předpoklad vyšší ceny některých dílů větší, protože výrobce dané součásti pro ni nenajde takový odbyt. Tím vznikají různé cenové výkyvy, které ale mohou v některých případech přerůst až do extrémů, a to mnohdy naprosto nečekaně.

Typickým příkladem může být filtr pevných částic, označovaný také zkratkou FAP nebo DPF. Zatímco u evropských automobilů jej včetně montáže a přidružených prací pořídíte za cca 18 000 (např. Peugeot cca 9000 Kč filtr + aditiva + práce a jste u 18 000 korun) až 35 000 Kč, u japonských nebo korejských aut může stejný servis přijít i na 100 000 korun. Pravda, třeba u takové japonské Hondy s filtrem pevných částic nebývají problémy, avšak stále jde o díl, jehož životnost je omezena a jednoho dne prostě může říct dost. Zejména pro zájemce o ojeté vozy je to pak takový Černý Petr a kdo si ho vytáhne, může při předložení účtu za opravu skutečně zaplakat.

Alternativa z druhovýroby přitom zdaleka neexisuje na všechny vozy a navíc jsou na trhu i filtry pevných částic, které svou funkci neplní. Existují samozřejmě i firmy, které filtry pevných částic čistí. Je však otázkou, jak dlouho takto repasovaný filtr bude sloužit. Cena za čištění také není nijak lidová.

Filtr pevných částic ale ale nepředstavuje jediný příklad nákladného servisu. Najdeme i další případy, často taktéž plynoucích z technických úprav souvisejících s honem na emise, ve snaze vyhovět dnes již naprosto drakonickým nařízením Evropské unie. V některých případech ale může jít i o lajdáckou práci automobilky.

Zde jsou vidět (oranžové) vodící lišty rozvodového řetězu, které se u některých motorů opotřebovávají.

Jako příklad uveďme třeba problematické řetězové rozvody u poslední generace Opelu Vectra s benzinovým motorem 2.2 direct, kde dochází k selhání z důvodu vydřené napínací kladky. Výměna těchto rozvodů s dvojicí řetězů přitom přijde klidně na 25 000 korun. Úplný šok ale mohou zažít majitelé některých vozů z koncernu Renault, třeba modelů Dacia Sandero a Logan nebo Renault Twingo či Clio, zkrátka vozidel s malým přeplňovaným tříválcem 0.9 Tce.

Ten má taktéž rozvody řešené řetězem, tedy spíš řetízkem a při jejich selhání se malý a teoreticky úsporný agregát promění v nenasytnou kasičku. Výměna řetízku nestačí, měnit je třeba i vydřená ozubená kola, takže samotná výměna rozvodů přijde zhruba na 24 000 korun – nemluvě o faktu, že při selhání rozvodů dojde k dalšímu poškození motoru a tedy k této částce je nutné připočíst třeba ještě poškozené ventily. Případné rovnání hlavy motoru přijde cca 10 000 Kč a nezapomeňme ani na těsnění pod hlavou za 2500 Kč. Malý agregát montovaný do levných modelů se tak dokáže zle prodražit.

Velkým tématem zejména u turbodieselů je dvouhmotový setrvačník, který tlumí vibrace motoru, aby se nepřenášely na převodovku. Jeho cenu zvyšuje i fakt, že se mění spolu s celou spojkovou sadou, ta však zpravidla představuje výrazně nižší položku rozpočtu. Zatímco na některé motory pořídíte dvouhmotový setrvačník za cca 7000 Kč, na jiné přijde o několik tisíc více.

Například u staršího BMW vás pak výměna spolu se spojkou snadno přijde na 25 000 Kč (u některých vozidel může přijít ale ještě více), zatímco třeba u stejně staré Škody Octavia 1.9 TDI se můžete vejít do 10 000 korun.

K dalším rizikovým a nákladnějším komponentům patří třeba vstřikovače nebo turbodmychadla. Jak vstřikovače, tak turba se proto mnohdy repasují, což cenu opravy výrazně poníží. V každém případě je dobré už při výběru automobilu myslet na servis a po této stránce si o vyhlédnutém modelu a motorizaci něco zjistit. Můžete si tak ušetřit tisíce za opravy a možná nejeden infarktový stav.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *