Kvůli Covidu přibývá nekalých praktik při prodeji ojetin

Kvůli pandemii Covid 19 a s tím souvisejícím poklesem ekonomiky na sekundárním trhu aut rapidně přibývá vozidel, která se opravdu nevyplatí koupit. Všimla si toho naše redakce a všimla si toho i společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů AAA AUTO a Mototechna. V nabídkách je mnoho automobilů ve špatném stavu, zatímco majitelé zachovalých ojetin se jich zbavovat nechtějí.

AAA AUTO v současnosti odmítá vykoupit až tři čtvrtiny aut, která zákazníci na výkup přivezou. Nejčastější jsou právní vady, stočené tachometry nebo technický stav vylučující další provozování takového vozu bez finančně velmi náročných oprav. Není pochyb o tom, že taková auta pak mnohdy končí v soukromé inzerci. Mohou se ale dostat i do nabídek prodejců, kteří vozy neprověřují tak důkladně.

Podle Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA AUTO narůstá počet problémových aut, které lidé nabízejí k prodeji. Stále častější jsou nabídky vozů, jejichž majitel je v exekuci. „Velmi rizikové jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele a poslední majitel má například trvalé bydliště na úřadě. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček.

„Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v exekuci a snaží se takové auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí,“ varuje Vaněček.

Tím, že spousta lidí vlivem koronavirové pandemie přichází o zaměstnání a mnohdy o značnou část příjmů, snaží se prodat auta, jejichž technický stav je zcela nevyhovující a případné opravy by vyšly na desítky tisíc korun, na které ale v těžké finanční situaci nemají. „Takových aut se v našich výkupních centrech nyní objevilo několik. Byly v takovém stavu, že jsme je museli odmítnout vykoupit, protože bychom za ně nemohli po následujícím prodeji ručit. Běžně odmítáme okolo 60% nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 75% zamítnutých výkupů,“ vysvětluje Petr Vaněček z AAA AUTO.

Výkup vozu v AAA AUTO začíná kontrolou dokladů, pak následuje důkladná prohlídka na zvedáku

Nepříznivé situace se snaží využívat hlavně menší dovozci aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí hranice, ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometry nebo zatajit nějakou vážnější havárii. Situaci těmto podvodníkům usnadňuje stále velké množství motoristů, kteří bezhlavě věří údaji na počítadle ujetých kilometrů, přestože celkové opotřebení vozidla dává tušit, že něco není v pořádku. Někteří nepoctivci navíc před prodejem nechají znovu obšít volant kůží a stejně tak hlavici řadicí páky, aby kupujícím odhalení vysokého nájezdu znesnadnili.

„Týká se to především starších a levnějších vozů, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Kolikrát se nám na výkupu objeví auta, u nichž je zcela evidentní, že byly v minulosti bourané, že stav tachometru vůbec neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mělo pravidelný servis a nájezd by záznamům také odpovídal,“ říká Vaněček.

Bohužel, některé zásahy laik bez potřebného vybavení, diagnostiky, měřiče tloušťky laku a přístupu do systému, kde je možné historii auta prověřit, není prakticky vůbec schopný odhalit. „Pokud autům příliš nerozumíte, vždy si s sebou na prohlídku vezměte zkušeného mechanika a vybírejte takového prodejce, který je schopen garantovat faktický, ale i právní stav vozu. Zejména vyžadujte garanci vrácení peněz pro případ, že by se u vozu prokázal nelegální původ,“ uzavírá Vaněček.

Mohlo by se vám líbit...