Koncept Minimó: městská elektromobilita podle Seatu

Automobilka Seat odhalila svou vizi budoucnosti městské mobility, představením koncepčního vozu Minimó na letošním ročníku veletrhu Mobile World Congress v Barceloně. Elektricky poháněné čtyřkolové vozidlo na první pohled silně připomíná francouzskou slepou uličku jménem Renault Twizy.

Podle Seatu Minimó kombinuje výhody menších rozměrů motocyklu s bezpečností a komfortem větších osobních vozidel s cílem eliminovat mnohé neduhy cestování po městě. Nicméně těžko lze od malého dvoumístného vozítka očekávat bezpečnost skutečně srovnatelnou s osobním vozem běžných rozměrů, kde je daleko větší prostor pro řešení deformačních zón.

„Automobilový průmysl se přizpůsobuje změnám v pohledu zákazníků na individuální dopravu. Seat nabízí pro tyto výzvy řešení v podobě vozidla Minimó, které jsme poprvé vyvinuli specificky k tomuto účelu. Kombinací techniky pro autonomní jízdu a systému elektrického pohonu vytváříme budoucnost městské mobility,“ řekl Luca de Meo, předseda představenstva společnosti Seat.

Úzké a agilní vozidlo s uzavřeným interiérem usnadňuje jízdu v městských. Díky zcela elektrickému pohonu s ním lze bez omezení cestovat i v městských centrech s nejpřísnější emisní legislativou. Další výhodou je možnost výměny sady akumulátorů. Vozidlo tak rychle a efektivně získá novou zásobu elektrické energie. Pro soukromé zákazníky se tím výrazně zkrátí doba nabíjení a provozovatelům služby sdílení městských elektromobilů se sníží provozní náklady.

Výměnné akumulátory
Koncepční vůz s vnější délkou 2,5 metru a vnější šířkou 1,24 metru je dostatečně kompaktní k tomu, aby projel i těmi nejucpanějšími městskými ulicemi a využil i ty nejmenší mezery pro zaparkování. Kompaktní rozměry navíc zmenšují plochu vozidla na pouhých 3,1 m2, což je mnohem méně než u běžného městského vozu. Minimó zaujme velkými 17“ koly, vysokou polohou sedadel, ale i nabídkou prostoru pro spolujezdce.

Uzavřená karoserie se vyznačuje lehkostí a odhaleností, jež dává vyniknout technické kráse. Vozidlo chrání své cestující nejen před působením živlů, ale také jim poskytuje vyšší úroveň bezpečnosti než motocykl. Ten jedním předním světlometem připomíná, zatímco design zadní svítilny je inspirován světem letadel.

Zavěšení asymetrických dveří umožňuje jejich otevření i v nejtěsnějších prostorech. Menší dveře řidiče na levé straně ponechávají více místa pro okna, což zlepšuje výhled z vozidla, zatímco větší dveře spolujezdce na pravé straně usnadňují nastupování a vystupování.

„Design vozu Minimó ukazuje, jak chápeme městskou mobilitu, a to svou hospodárností, vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty a snižováním nákladů v kombinaci se vzrušujícím designem. Naše Minimó dokazuje, že i ve světě elektromobilů a sdílení automobilů je místo pro zábavu a styl. Design tak hraje ještě důležitější roli než dosud,“ řekl Alejandro Mesonero, šéfdesignér společnosti Seat.

Seat Minimó má dojezd více než 100 kilometrů na jedno nabití akumulátorů. Díky důmyslné konstrukci však uživatelé nemusí čekat hodiny, až se vybité akumulátory jejich vozidla nabijí. Akumulátory jsou uložené pod podlahou vozidla ve snadno přístupném rámu a lze je vyměnit za zcela nabitou sadu během několika sekund s minimálním úsilím.

Pro dva, nebo jednoho a nákup
Interiér vozidla Minimó nabízí světlý prostor s atraktivním designem. Po otevření dveří vzhůru přivítá cestující interiér s příjemnými materiály a sedadly s uspořádáním 1+1, kde je pro řidiče i spolujezdce k dispozici stejně velký prostor. Cestující ocení panoramatický výhled z vozu všemi směry, stejně jako nabídku místa. Vzdálenost mezi kyčelními klouby řidiče a spolujezdce vzadu je totiž stejná jako v modelu Seat Mii, zatímco vzdálenost mezi cestujícími a dveřmi je větší než v současném modelu Seat Ibiza.

Spolujezdce vzadu hýčkají měkké, hladké materiály s čistým zpracováním. Není bez zajímavosti, že v zadní části interiéru není tradiční sedadlo. Zadní sedačka je totiž neoddělitelnou součástí interiéru – pokud cestuje řidič sám, může prostor vzadu využít pro odložení zavazadel.

Skutečně multifunkční displej
V oblasti konektivity nabízí vozidlo dokonale integrovaná digitální řešení pro soukromé uživatele i klienty služeb sdílení automobilů na základě digitálního klíčku a bezkabelové technologie Android Auto. Centrální digitální displej za volantem kombinuje funkce panelu přístrojů a digitálních aplikací chytrého telefonu uživatele s nezbytnými požadavky na bezpečnost jízdy. Uživatelé mohou díky funkci Google Assistant v rámci systému Android Auto sledovat provoz s oběma rukama na volantu a zůstávat přitom díky hlasovým povelům ve spojení s okolním světem, plnit různé úkoly a ovládat multimediální systémy.

Tato platforma je navíc otevřená pro další budoucí vývoj. Vozítko Minimó je tak připraveno na budoucí techniku pro autonomní jízdu úrovně 4, která umožní vyzvednout uživatele na stanoveném místě. Tím se vyřeší jeden z hlavních problémů sdílení vozidel.

Koncepční vůz Minimó byl představen ve světové premiéře na veletrhu Mobile World Congress 2019 v Barceloně a následně bude vystaven na březnovém mezinárodním autosalonu v Ženevě.

Mohlo by se vám líbit...