Kodiaq prošel modernizací a faceliftem

Čtyři roky po zahájení SUV ofenzívy prochází úspěšné SUV Škoda Kodiaq modernizací. Vůz, který může být na přání konfigurován jako sedmimístný, má také omlazený vzhled. Vylepšeny byly i jeho aerodynamické vlastnosti a poprvé nabízí inovativní Matrix-LED přední světlomety. Sportovně laděný Kodiaq RS dostal kromě vylepšeného vzhledu i nový, výkonnější motor TSI.

Velké SUV mladoboleslavské automobilky prodělalo facelift a modernizaci. V omlazeném provedení vstoupí na trh v polovině tohoto roku. Co vše se změnilo? Pojďme si modernizovaný Kodiaq přiblížit.

Příď faceliftovaného vozu je výraznější, kapota motoru byla zboku nad podběhy předních kol citelně zvýšena. Šestihranná maska chladiče, kterou zdobí mohutné dvojité lamely, je vzpřímenější. Na masku navazují standardně dodávané full LED přední světlomety. Ty jsou užší než u předchůdce a společně s mlhovými světlomety umístěnými pod nimi nebo se samostatným LED modulem v případě vyšší verze světlometů tvoří nezaměnitelnou čtyřokou tvář. Charakteristický vzhled je ještě patrnější v noci, kdy po zapnutí potkávacích světel ve verzi s Matrix-LED technologií současně svítí dva LED moduly.

Kodiaq poprvé nabízí inovativní Matrix-LED přední světlomety, které jsou od výbavového stupně Style dostupné na přání. U modelů Sportline, L&K a RS jsou součástí standardní výbavy. Umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Pokud kamera v čelním skle rozpozná vozidla či osoby a objekty s reflexními prvky, inteligentní světla automaticky zajistí, aby nedošlo k jejich oslnění. Matrix-LED světlomety také nabízejí rozličné režimy svícení pro různé jízdní situace a povětrnostní podmínky, například pro jízdu ve městě, na dálnici, při dešti nebo v mlze. Základní verze LED světlometů má oddělené LED moduly potkávacích a dálkových světel a světel denního svícení, obrysového světla a směrovek. Pod nimi se nacházejí mlhové světlomety s halogenovými světly.

Nový design má přední i zadní nárazník – oba jsou lakované v barvě vozu. Ve spodní části se nachází nasávací otvor s krystalickou mřížkovanou strukturou, po stranách ohraničený designovým prvkem ve tvaru písmene L, který naznačuje vzduchové clony Air Curtain. Přední nárazník zakončuje aerodynamický černý přední spoiler s lištou hliníkového vzhledu. Stejnou lištu má také zadní difuzor. Černá lišta umístěná pod širokou nákladovou hranou s dvěma krystalickými reflektory podtrhuje šíři vozu. Kodiaq RS má nyní vlastní, specifický přední nárazník s dynamickým vzhledem.

Nový černě lakovaný střešní spoiler vůz opticky rozšiřuje. Společně s černě lakovanými bočními finlety, které jsou známé také z výroby letadel, zlepšuje boční spoiler aerodynamické vlastnosti a pomáhá tak snižovat emise CO₂. Ve spoileru je zabudováno třetí brzdové světlo. Dynamický vzhled vozu podtrhuje sklo pátých dveří, které je nyní plošší, a také užší, ostře řezaná Top LED zadní světla, která jsou součástí standardní výbavy. Ta jsou také vybavena dynamickými směrovými světly a animovaným uvítacím režimem. Zadní světla mají krystalické prvky a ukazují typický tvar koncových světel ve tvaru písmene C.

Robustní vzhled vozu podtrhují výrazné černé boční prahy z odolného plastu a mohutné přední a zadní podběhy kol s nápadnými černými plastovými lištami. Kodiaq je vybaven koly z lehké slitiny o průměru 17″ až 20″, která podtrhují robustní vzhled tohoto SUV. Aero kola o velikosti 18″ až 20″ navíc snižují odpor vzduchu. Nová 20″ broušená kola Sagitarius z lehké slitiny v černé metalické barvě vozu Kodiaq RS mají aerodynamické plastové kryty. Nová jsou také 18″ kola Askella, 19″ kola Cursa a 20″ kola Merope – všechna z lehké slitiny.

Nové komfortní prvky posouvají interiér na vyšší úroveň
Škoda Kodiaq nabízí velkorysý prostor a také kvalitně zpracovaný interiér s mnoha designovými prvky. Patří mezi ně například šedé kontrastní švy, které zdobí celou šíři přístrojové desky. Kodiaq RS má kontrastní švy v červené barvě. Švy zdobí také výplně dveří. Přístrojová deska a dveře mají nové dekorační lišty v designu broušeného hliníku ve výbavovém stupni Ambition a v designu Linear Diamonds ve výbavovém stupni Style. Optické akcenty dodává interiéru výbavových stupňů Style a L&K chromovaný rámeček madel dveří.

Ambientní LED osvětlení nově iluminuje prostor pro nohy v deseti barvách a odkládací schránky v předních dveřích v barvě bílé. Po otevření dveří řidiče a spolujezdce se na zem promítá logo Škoda. Ambientní LED osvětlení je součástí ambientního paketu, dostupné na přání ve výbavovém stupni Style. U modelů L&K, Sportline a RS je ambientní LED osvětlení součástí standardní výbavy.

Poprvé jsou v modelu Kodiaq přání dostupná elektricky nastavitelná Top ergonomická přední sedadla (součást komfort paketu Top). Ta jsou čalouněna perforovanou kůží a nabízí ventilaci a masážní funkci. Délku sedáku lze v případě potřeby manuálně nastavit. Integrovaná paměťová funkce ukládá osobní nastavení a aktivuje se jednoduchým stiskem tlačítka. Standardně dodávaná přední sedadla čalouněná perforovanou kůží modelu L&K mají nastavitelnou ventilaci. Pro výbavový stupeň Style jsou na přání dostupná ekologická sedadla s kvalitními potahy z veganských recyklovaných materiálů. Součástí výbavového stupně Ambition jsou sedadla s novým látkovým potahem. Výbavový stupeň Style má ve standardní výbavě sedadla s potahem v kombinaci látky a kůže.

Multifunkční kožený volant modelu Kodiaq dostal nový design. Do výbavového stupně L&K je standardně nabízen volant dvouramenný. Sportovní tříramenný volant je k dispozici na přání, vyjma verzí Sportline a RS, kde je součástí standardní výbavy. Pomocí otočných ovladačů a tlačítek lze řídit různé funkce vozu, asistenční systémy a infotainment, aniž by bylo nutné pustit volant z rukou. Některé asistenční systémy nabízí u volantů, které mohou být na přání vyhřívané, také funkci Detekce rukou, která v pravidelných intervalech kontroluje, zda má řidič ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že již vozidlo neovládá. U vozidel vybavených automatickou převodovkou DSG je volant vždy vybaven i řadicími pádly, kterými lze manuálně volit rychlostní stupně.

V rámci modernizace byl také rozšířen na přání dostupný sound systém Canton, který nově nabízí centrální reproduktor zabudovaný v přístrojové desce, subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru a dalších deset namísto dosavadních osmi reproduktorů. Dva nové reproduktory s chromovaným rámečkem nejdete ve výplni předních dveří. Ve výbavovém stupni L&K a u verze RS je sound systém Canton s celkovým výkonem 575 W součástí standardní výbavy. Sound systém Canton je exkluzivně součástí navi paketu Top.

Moderní infotainment
Infotainment systémy v modernizovaném Kodiaqu jsou díky zabudované kartě eSIM vždy online. Digitální asistentka Laura rozumí pokynům celkem v 15 jazycích – v češtině, angličtině, němčině, francouzštině, italštině a španělštině také celým vysloveným větám. Infotainmenty nabízejí standardně digitální DAB tuner a web rádio. Nové aplikace infotainmentu zobrazují zprávy, počasí nebo umožňují synchronizaci osobního Google kalendáře.

Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink připojit chytré telefony. Služby Infotainment Online, které jsou součástí Škoda Connect, umožňují například vzdálený přístup pomocí aplikace MyŠkoda. Řidič tak může na dálku přes mobilní telefon vůz odemknout nebo zamknout, zobrazit aktuální pozici automobilu na mapě nebo aktivovat výstražná světla a klakson, aby jej na velkém parkovišti snadno našel.

Systémy Bolero a Amundsen mají dotykový displej o velikosti 8″. Vrcholný navigační systém Columbus má displej o velikosti 9,2″. Mapové podklady a software systému se aktualizují „vzduchem“. Součástí navi paketů je nabíjecí box pro smartphone, který umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Moderní USB-C konektory umožňují propojení a nabíjení mobilních přístrojů. Na přání je dostupný také USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka. Virtuální kokpit se čtyřmi režimy zobrazení, které lze individuálně nakonfigurovat, je součástí standardní výbavy. Varianty Sportline a RS disponují dodatečným režimem zobrazení Sport.

Dva naftové a tři benzinové motory generace Evo
Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory vypouští oba naftové motory generace Evo až o 80% méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Oproti předchozím motorům byla optimalizována kliková hřídel a provedeny změny ve vedení výfukových plynů, v turbodmychadle, vstřikovací soustavě a systému řízení provozní teploty motoru, což vede ke snížení spotřeby.

Výkonnější varianta naftového motoru má také lehčí písty z hliníkové slitiny a turbodmychadlo chlazené vodou. Motor 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) je k dispozici s pohonem předních nebo všech kol. Motor 2.0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) najdete v Kodiaqu s pohonem všech kol. Oba naftové motory spolupracují se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Benzinové motory generace Evo jsou ještě účinnější než jejich předchůdci. Vysoký vstřikovací tlak až 350 bar zajišťuje nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva. Motor 1.5 TSI je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu.

Základní motor je montován výhradně do vozu s pohonem pouze předních kol a jako jediný je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání zde lze mít sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Ta je společně s pohonem všech kol součástí standardní výbavy u motoru 2.0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) a také u pohonné jednotky 2.0 TSI o výkonu 180 kW (245 k), kterou nově dostal Kodiaq RS.

Modernizovaná Škoda Kodiaq bude dostupná od července 2021. Za jakou cenu bude v jednotlivých provedeních nabízena zatím nevíme. Vzhledem k neustálému zdražování nových aut se spalovacími motory ale lze očekávat, že oproti provedením před modernizací cena o něco naroste.

Mohlo by se vám líbit...