Když baterie v elektromobilu doslouží

Baterie pohonu elektromobilu dosloužila? Nevadí, rozhodně se nevyhodí. Škoda Auto přišla s chytrým řešením pro „vyježděné“ akumulátory. Čeká je další služba.

Zajímavým řešením, s nímž mladoboleslavská automobilka přišla, je další využívání použitých akumulátorů, které v elektromobilech a plug-in hybridech už svůj díl práce odvedly. Zbavit se jich by totiž byla velká škoda. Kapacita baterií by v elektromobilech při běžném používání neměla za prvních osm let nebo ujetí 160 tisíc kilometrů klesnout pod sedmdesát procent. Jakmile z jakéhokoli důvodu v autě doslouží, nastává její druhý život – využijí se jako stacionární úložiště elektrické energie.

Využívat je mohou například prodejci Škoda Auto jako součást nabíjecích stanic u svých showroomů nebo z nich čerpat elektřinu pro osvětlení a klimatizaci v prodejních a servisních prostorech. Jedná se nejen o akumulátory z plně elektrického modelu Enyaq iV, ale také z plug-in hybridů Octavia iV, Octavia RS iV a Superb iV. Kapacita stacionárního úložiště je až 300 kWh, lze tak napájet i rychlonabíjecí stanice s výkonem až 150 kW.

Chytré systémy rovněž ukládají zelenou elektřinu, kterou vyrábí například fotovoltaický systém prodejce a která se v danou chvíli nevyužije a byla by jinak přebytková. Díky uchovávání v úložišti je tato elektřina dostupná kdykoli, bez ohledu na počasí nebo aktuální vytížení místní elektrické sítě. Další výhodou je, že stacionární zásobníky energie lze individuálně škálovat a použité baterie je v případě potřeby možné vyměnit v několika jednoduchých krocích. V příštích letech má vzniknout přes čtyři tisíce těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.

Energetická úložiště umožňují rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. Před nasazením v úložišti procházejí akumulátory kapacitním testem, který spočívá v úplném nabití a vybití, vizuálním testem a testem komunikace.

Baterie z prototypů pro 12 elektromobilů
Použité akumulátory z vozů Enyaq iV, v tomto případě z testovacích prototypů, ne sériových vozů, už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Jeho kapacita činí 300 kWh, což významně snižuje nároky na distribuční soustavu. Partnerem tohoto projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě bez výstavby nové kabelové sítě. Najednou lze nabíjet až dvanáct elektromobilů – deset s výkonem 22 kW a dva na ultrarychlém stojanu s výkonem 150 kW.

Velká pozornost je samozřejmě věnována bezpečnosti. Bateriové moduly původně homologované pro provoz ve vozidlech jsou samy o sobě velice robustní, v úložišti samotném pak najdeme aktivní bezpečnostní prvky, které monitorují řadu parametrů. Pro všechny případy disponuje úložiště požárním ventilem, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí.

Klesá méně, než si myslíte
Pilotní projekt s dalším využitím akumulátorů z elektromobilů ukázal jednu zajímavou věc: jejich kapacita ve stacionárních úložištích klesá jen asi o dvě procenta ročně. Celková životnost baterií se díky tomu prodlouží až na patnáct let, což významně snižuje uhlíkovou stopu. A co se děje, až uplyne i tohle druhé služební období automobilových akumulátorů v úložištích? Putují do řízeného recyklačního procesu. Získané suroviny se pak používají k výrobě nových baterií.

Baterie pro celý koncern
Škoda Auto začala letos v květnu v Mladé Boleslavi vyrábět akumulátorové sestavy pro koncernové elektromobily postavené na platformě MEB. Roční kapacita dnes dosahuje přes 250 tisíc jednotek a do konce příštího roku se má zvednout až na 380 tisíc jednotek za rok. Hned vedle výrobní linky na akumulátory probíhá montáž modelu Enyaq iV – akumulátory to tak mají doslova za rohem. V Mladé Boleslavi vyrobené baterie se montují rovněž do dalších vozů značek Volkswagen, Audi a Seat. Soustředění výroby tohoto klíčového prvku do mladoboleslavské továrny představuje důležitý milník na cestě automobilky za plnou elektromobilitou.

Mohlo by se vám líbit...