Kdy přezout na zimní pneumatiky a jak mají být značené?

Dobře zvolené zimní pneumatiky jsou pro bezpečnost zimního provozu zcela zásadní. Jejich výběru se vyplatí věnovat zvýšenou pozornost, skrývá totiž nejednu záludnost.

Výběr pneumatik není příliš komplikovaná záležitost. Je však třeba se řídit nejen technickými požadavky na rozměry pneumatiky a dodržovat hmotnostní i rychlostní index, ale také si dát pozor na legislativně správné označení zimního obutí. Pneumatiky uznávané zákonem jako použitelné v zimě nesou označení M+S a symbol sněhové vločky (ne všechny tzv. zimní pneumatiky ho mají). Dále samozřejmě záleží na konstrukci pneumatiky, vzorku běhounu a použité směsi.

Zde mohou být do jisté míry vodítkem nezávislé testy pneumatik, ale i to má svá úskalí. Na pohled totožná pneumatika stejného výrobce se stejným komerčním označením může v určitém rozměru v testech dominovat, v jiném (např. s odlišnou vnitřní konstrukcí) ale už tak dobrá být nemusí. Důležité je také na jaký vůz pneumatiku nasadíte: zatímco na malém automobilu může pracovat ideálně, na vozidle vyšší třídy se identický model pneumatiky ve větším rozměru už třeba tolik nevytáhne.

Správné pneumatiky pro danou sezonu
„Zimní pneumatiky mají oproti letním měkčí směs, hlubší vzorek a méně tuhé bloky dezénu. Při vyšším namáhání, například při prudkém vyhýbacím manévru nebo krizovém brzdění, se bloky vzorku přirozeně deformují. Pokud jde deformace za hranice uvažované a testované při konstrukci vozu a jeho bezpečnostních systémů (především ESP a ABS), může v krajním případě dojít k drobným zpožděním reakcí elektroniky na vzniklou situaci. Možná to nezní nijak zásadně, ale ve chvílích, kdy jde doslova o centimetry a setiny sekundy, může i drobné zaváhání znamenat rozdíl mezi zvládnutím situace a nehodou,“ říká Karel Starý, vedoucí prodejních služeb Škoda Auto.

V tomto ohledu se nevyplatí šetřit za každou cenu. Nezávislé testy ukazují, že levné neznačkové pneumatiky většinou z Číny mají zvláště na mokru extrémně dlouhé brzdné dráhy – o negativním vlivu na komfort a jízdní vlastnosti ani nemluvě. Ideální nejsou ani tzv. celoroční pneumatiky, které jak již z názvu plyne představují určitý kompromis. Zatímco ve městě, si s nimi mnohdy vystačíte, mimo něj už mohou být za pravých zimních podmínek vyloženě nebezpečné. Nakonec ani ve městě při čerstvé, ještě neošetřené zimní nadílce nebudou „celoročky“ stačit.

Kdy přezout?
Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou není jen ve vzorku, ale i ve směsi, z níž je pneumatika vyrobena. Letní pneumatika v zimě tvrdne, snáz se smýká a tím dochází k výraznému prodloužení brzdné dráhy. Navíc výrazně hůř drží jízdní stopu v zatáčkách. Zpravidla se tak děje pokud teplota klesne pod 7ºC. Právě toto je rozhodná teplota. Pod touto hodnotou jsou výrazně lepší zimní pneumatiky vyrobené z měkčí směsi (to je také důvod, proč se v létě zimní pneumatiky tak rychle ojedou).

V období, kdy teplota během dne stoupá nad 7ºC se rozhodující, kdy se s vozem nejvíce jezdí: například pokud vyjíždíte ráno do práce, když jsou teploty ještě nízké a vracíte se později odpoledne, kdy teplota už klesá, je lepší mít obuté zimní pneumatiky. Naopak, pokud jezdíte až během dne při vyšších teplotách, je lepší přezutí na zimní ještě o pár dní odložit. Pozor ale, ať vás nezaskočí nenadálé sněžení – sledujte předpověď počasí a pokud vás čeká cesta do horských oblastí, raději hned přezujte. Na zimní musíte mít přezuto od začátku listopadu také pokud jezdíte po silnici, kde je značka „zimní výbava“, jenž používání zimních pneumatik v daném úseku nařizuje.

Česká legislativa ale nařizuje použití zimních pneumatik i jinde, pokud je vozovka pokrytá souvislou vrstvou sněhu, náledím, nebo takové podmínky lze během jízdy očekávat. Takže pozor, zejména pokud se chystáte na delší cestu. Jak jedno přísloví pravý: raději být připraven, než překvapen.

Mohlo by se vám líbit...