Kde všude najdete v autě čipy a které vlastně chybí?

Čipy jsou v moderním autě téměř všude a někdy mají až nečekaně důležité funkce. V řadě případů zase překvapí, jaké samozřejmosti mají na starosti. Jak tedy ty záhadné čipy vypadají a kde v autě jsou? Které z nich momentálně výrobcům chybí a proč vlastně?

O čipech v automobilech se v poslední době hodně mluví a diskutuje. Pojďme tedy zjistit, za čím vším v autech stojí a jaké čipy se ve vozech používají. Řekneme si také, proč je některých čipů nedostatek a jak to vidí samotní výrobci automobilů.

„Čipy samotné mají mnoho podob a platí to i pro ty využívané v automobilech. Může jít o zcela jednoduchou součástku, která obsahuje jeden jediný tranzistor, ale také složitý integrovaný obvod, který řídí náročný systém,“ vysvětluje Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ve Škoda Auto.

Ve vozech mladoboleslavské značky se vyskytují téměř všechny druhy čipů, snad až na ty nejvýkonnější. „Vzhledem k decentralizovanému systému v moderních automobilech nedosahují například čipy pro řídicí jednotky takového výkonu jako u počítačů nebo špičkových mobilních telefonů. Není to ani potřeba,“ říká Jancák.

V moderních automobilech čipy obstarávají spoustu funkcí. Třeba samotné LED světelné prvky jsou samy o sobě čipy: každá jedna dioda je čipem, který zároveň vydává světlo. Už jen třeba díky LED světlometům tak v autech dnes skutečně napočítáme stovky čipů. Těch složitějších a náročnějších pak bývají vyšší desítky. Například zmíněné světlomety nad sebou mají řídicí jednotky, které jejich funkce ovládají a právě ty obsahují složitější čipy.

Čipy obsahuje i řídicí jednotka dveří

Pro auta jsou podle Jancáka zásadní především čipy, které obstarávají emisní řízení motoru nebo například řízení odběru elektřiny z baterie elektromobilu. „Bez čipů by se vlastně dnešní moderní vůz v podstatě nerozjel,“ vysvětluje.

Čipy také vozům umožňují splňovat čím dál přísnější bezpečnostní požadavky. Airbagy, napínače pásů, ABS i stabilizační systém, nebo různé pokročilé asistenční systémy, i systém e-Call, nic z toho se bez čipů neobejde. „Důležité je zmínit, že v případě těchto systémů klademe extrémní důraz na bezvýpadkový provoz. Zatímco u mobilů a počítačů určité výpadky tolerovat můžeme, v autech ne,“ zdůrazňuje Marek Jancák.

Deska s tištěnými spoji, rezistory a čipy, kterou najdete v řídicí jednotce dveří

Čipy vyžadují také různé komfortní a praktické výbavy automobilu. Jejich zástupci jsou například rádio a celý palubní systém s dotykovým displejem, ale i klimatizace a další prvky. Již řadu měsíců je přitom problém s dodávkami složitějších čipů pro řídicí jednotky a proto někteří výrobci vozidel omezují výrobu nebo dělají auta „na sklad“ s tím, že později do nich jednotky s čipy domontují a auta pak prodají. K tomuto postupu jsme se vyjádřili ZDE.

Důvodů, proč čipy nejsou, je hned několik. Jde jak o omezení výroby, tak o úplné výpadky ve výrobě – mluví se o požáru ve fabrice na čipy, stejně jako o problémech v souvislosti s pandemií Covid-19. Podle Marka Jancáka ze Škoda Auto omezení výroby vozidel při lockdownech vedlo výrobce čipů k přesměrování produkce k výrobcům počítačů a mobilních telefonů, kde naopak stoupla poptávka. Podle jiných odborníků si však automobilový průmysl o tento problém koledoval už delší dobu, když výrobci počítačů a mobilních telefonů byli ochotni za čipy platit víc. Nejvíce čipů se navíc vyrábí v Asii, jde tedy o další komponent na němž je automobilový průmysl závislý a je jej nutné do Evropy dovážet.

Navíc je tu Evropskou unií nařízený nástup elektromobility a asi nikoho nepřekvapí, že výroba elektromobilů je na čipy ještě náročnější, než produkce aut se spalovacími motory. Problém s čipy do automobilů přitom bude přetrvávat minimálně ještě v tomto roce. Optimisté věří, že ve druhé polovině roku se situace už bude znatelně lepšit.

Mohlo by se vám líbit...