Jednou z příčin požáru může být v létě i automobil se zanedbanou údržbou

Letní vedra jsou bohužel častým katalyzátorem šíření požárů jako tomu je v Českém Švýcarsku, kde hasiči bojují o záchranu národního parku. V horkém počasí mohou být zdrojem požárního rizika i automobily, ve kterých se za pouhou hodinu na slunci může volant ohřát na více než 50 stupňů a přístrojová deska dokonce na 70°C. Za vznikem požáru ale zpravidla stojí technický stav vozu.

Majitelé automobilů, kteří podceňují pravidelný servis, se kromě rizik pro bezpečnost v silničním provozu vystavují také vyššímu riziku závad. Ty mohou způsobit požár, a to nejen v létě. Rizikem je například únik motorového oleje, který může kapat na horký výfuk nebo netěsnost palivové soustavy – například u naftových vozidel se občas stává, že praskne hadička přepadu u vstřikovače. Rizikem jsou také neodborné zásahy do elektroinstalace.

„Nejen před zimní sezónou, ale i před tou letní, by si měl každý nechat svůj vůz zkontrolovat v servisu. Zanedbaná péče obvykle vede k vyššímu vzniku závad, které mohou způsobit i samovznícení vozu. Zevrubná jarní prohlídka by tedy neměla být jen o výměně pneumatik za letní, kontrole stavu chladící a brzdové kapaliny, tlumičů a brzd, či výměně vzduchového a palivového filtru, ale měla by zahrnovat i prověření palivového a elektrického systému,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, která je mateřskou společností sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ke vznícení automobilu nedochází jen v důsledku nehody, ale i kvůli ledabylosti majitelů. Jednou z nejčastějších příčin vznícení vozu bývá únik paliva z palivového systému. Důvodů i míst, kudy může palivo unikat, je nespočet. Moderní automobily jsou navíc stále více prošpikovány elektronikou, která je čím dál tím složitější a jejíž systémy jsou vedeny skrz celý vůz, tedy od motoru přes palubní desku, dveře a podlahu až k zavazadlovému prostoru. I nepatrná závada pak může způsobit jiskření, které může vést i ke vznícení unikajícího paliva nebo jeho výparů. Požár pak ve voze postupuje velmi rychle.

„Bohužel, začne-li automobil hořet, jeho záchrana bývá velmi náročná až nemožná, protože se většinou vůz nepodaří začít hasit dostatečně rychle,“ říká Vaněček. Problém je přítomnost řady plastů, velice rychle hoří i látky a výplně dveří v interiéru.

Automobil může být obecně při současných teplotách významným požárním rizikem. Při venkovní teplotě 35 stupňů Celsia se během jedné hodiny může interiér vozu zaparkovaného na slunci vyhřát až na 47 stupňů. Některé prvky interiéru mohou dosáhnout i daleko vyšších teplot – například sedadla až 51 stupňů, volant 53 a palubní deska až 69 stupňů. Navíc může dojít i k výbuchu nebo i samovznícení různých předmětů ve voze, jako je například cigaretový zapalovač.

Mohlo by se vám líbit...